قدس آنلاین: در روز قیامت که برای آدمی هیچ مفری نیست انسان بشدت به رحمت الهی نیاز دارد البته هستند کسانی که این رحمت را برای خود در دنیا خریده اند.

خداوند در روز قیامت به اینها رحم می کند

به گزارش قدس آنلاین، مهربانی از صفات پسندیده در اسلام و مورد تاکید آیات و روایات است که آثاری مطلوب بر زندگی فردی و اجتماعی انسان بر جای می گذارد.

پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «هر كه حتى به لاشه گنجشكى رحم كند، خداوند در روز قيامت بر او رحم آورد.»

همان حضرت (ص) می فرمایند: «سوگند به آن كه جانم در دست اوست، وارد بهشت نمى شويد تا اينكه به همديگر رحم كنيد.» عرض كردند: اى رسول خدا! همه ما دلرحم و مهربانيم. حضرت (ص) فرمودند: «نه اينكه به يك فرد خاصى رحم كنيد بلكه به عموم مردم رحم و مهربانى كنيد. به همه مردم رحم كنيد.»

امیرمومنان علی (ع) نیز می فرمایند: «در شگفتم از كسى كه به رحم و شفقت فرا دست خود اميد دارد، چگونه به فرودست خود رحم نمى كند.»

البته بنابر آنچه از مرور احادیث و روایات مرتبط با مهربانی به دست می آید مهربانی درباره گروه هایی خاص مورد سفارش بیشتری قرار دارد.

پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «به عزيزى كه خوار گشته و توانگرى كه تهيدست شده و دانشمندى كه در روزگار نادانان تباه گرديده است، رحم و مهربانى كنيد.»

و نیز ایشان فرموده اند: «با مسكينان مهربانى كن.»

امیرمومنان علی (ع) نیز در این باره می فرمایند: «با كودكان خانواده ات مهربان باش و بزرگان خانواده ات را احترام گذار.»

امام صادق (ع) فرموده اند: «من به سه كس ترحم مى كنم كه شايسته مهربانى اند: عزيزى كه به خوارى افتاده و توانگرى كه نيازمند گشته و دانشمندى كه خانواده اش و مردمانِ نادان، او را خفيف و بى قدر مى شمارند.»

منابع:

کنزالعمال

بحارالانوار

نهج البلاغه

امالی صدوق

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.