قدس آنلاين – سبزوار : اين روزها شهرستان سبزوار حال و هواي ديگري دارد. چرا كه ايام مبعث نبي مكرم اسلام حضرت محمد (ص) با هفته سبزوار با هم در هم آمخته شده است و اجراي نمايش " مرگ يزدگرد " يكي از ده ها رخداد زيبا و برنامه تدارك ديده شده در اين ايام به شمار مي رود. 

هنري كه شاكله ديني و مذهبي نداشته باشد ، هنري وارفته، مضمحل و مرتزق از الهامات شيطاني است

كارگردان نمايش " مرگ يزدگرد " كه اثر فاخر او  از شب گذشته جهت ديد عموم در محل تالار بيهقي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سبزوار به روي صحنه رفته است در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاين در سبزوار گفت : تئاتر سنبل زيبايي و شكوفايي است .

" ميم – الف " با مروري بر تاريخچه تئاتر در سبزوار ، از تئاتر بعنوان هنري زيبا و زير بناي تفكر انساني ياد كرد و افزود : تئاتر اسلامي منشاء خوبيها و جلوگاه تفكر اسلامي است .

 اين كارگردان سبزواري با انتقاد شديد از عدم توجه كافي به اين هنر اسلامي و ديني ، رشد و تعالي فطرت انساني را،  منوط به رشد و گسترش فرهنگ، تفكر و انديشه اسلامي دانست و تصريح كرد : بدون ترديد هنري كه شاكله ديني و مذهبي نداشته باشد ، هنري وارفته، مضمحل و مرتزق از الهامات شيطاني است .

 وي با بيان اينكه براي آشتي مردم با تئاتر بايد چندين اجراي نمايش قرباني و دستخوش جذب مردم به تئاتر شوند اظهار داشت : اين نمايش جزو اولين كارهايي است كه بايد در اين راه قرباني شود .

 وي ادامه داد : بدون ترديد مردم سبزوار با تئاتر جدي قهر نموده اند و دليل آن نيز ورود برخي افراد نا توان در زمينه نوشتن متون فاخر با الهام از ادبيات نمايشي قوي است كه گاها فقط با بيان الفاظ سخيف و به سخره گرفتن لهجه هاي محلي بدون در نظر گرفتن شان ، كرامت  و منزلت انساني ،  به شعور تماشاگران توهين مي كنند .

رييس انجمن نمايش شهرستان سبزوار هم  با تاكيد بر اينكه مركز هنرهاي نمايشي كشور بايد در جهت تعميم اين مهم و معضل بكوشد و با خلق آثاري فاخر ، تئاتر را به جايگاه واقعي خود سوق دهد در گفت و گو با خبرنگار ما تصريح كرد : خلق يك اثر فاخرنمايشي منوط به متن قوي ، كارگرداني كاردان ، بازيگران توانمند و گروهي منسجم و يكدست  است .  

 سيد هادي زرقاني افزود : قطعا انجمن نمايش سبزوار براي هر يك از اعضاء خود در سبزوار نيازمند ساعتها برنامه ريزي است .

 وي ادامه داد : انجمن نمايش سبزوار كاملا مستقل و خودگردان است و به صورت يك تشكل غير دولتي اداره مي شود .

وي با اشاره به فعاليت انجمن نمايش سبزوار در دهه 70 تصريح كرد : دغدغه هنرمندان آن زمان فقط كار تئاتر و گسترش هنرهاي نمايشي بود .

 زرقاني از عقد قرارداد با تمام گروه هاي نمايشي كه شرايط لازم براي يك اجراي عمومي را دارند خبر داد و خاطر نشان كرد : انجمن نمايش خود را موظف و مكلف نموده تمام مخارج و هزينه هاي يك اثر نمايشي را بطور كامل پرداخت نمايد و اگر چنين انديشه اي پياده نشود ، كار تئاتر بايد تعطيل و درب آن گل گرفته شود .

وي از بودجه  دولتي يك ميليون و چهارصدو هشتاد هزار توماني اين انجمن در هر سال خبر داد و خاطر نشان كرد : متاسفانه اين مبلغ نيز به حساب انجمن نمايش واريز نمي شود و نحوه  تحويل آن پس از رزومه و بيلان شدن در ادارات ارشاد اسلامي ، پرونده به مركز استان ارسال مي شودو مركز نيز پس از بررسي و طي مراحل سيكل اداري اقدام به صدور چك ، آن هم در وجه يك موسسه  ديگر بعنوان عامل سوم   مي نمايد و شركت يا موسسه مذبور هم پس از كسر 20 درصد از مبلغ چك  مبلغ باقي مانده را تحويل كارگردان  نمايش و يا تهيه كننده ميدهد .

زرقاني  با انتقاد از اختصاص اين مبلغ گفت : در يك بررسي سر انگشتي درمي يابيم كه  سرانه مالي هر يك از اعضاء انجمن نمايش با در نظر گرفتن سقف 200 نفر عضو تنها 8 هزار تومان به هر يك تعلق مي گيرد كه اين امر جاي بسي تعجب است و واقعا بايد از آن بعنوان يك فاجعه بزرگ ياد كرد . /  انتهاي پيام

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    1 0
    با نظرتون کاملا موافقم