۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
کد خبر: 284522

معاون سازمان بورس از آغاز انتشار اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی از شنبه هفته آینده خبر داد و گفت: اطلاعات شرکت ها با سرعت، دقت و صحت بیشتری ارائه شود.

آغاز انتشار اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی

به گزارش خبرنگار مهر، حسن امیری، بعدازظهر امروز در همایش انتشار مستقیم اطلاعیه ها در سامانه کدال درباره ارائه اطلاعات در سامانه کدال اعلام کرد: این اطلاعات باید مناسب، مرتبط، به موقع و با پردازش مناسب باشد و این نکات، بسیار برای سازمان بورس و اوراق بهادار ارزش دارد.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: نکته ای که در این میان مهم است کیفیت و توزیع زمانی اطلاعات است که بر تصمیم گیری های سهامداران اثرگذار است. اطلاعات، مهم ترین دارایی بازار سرمایه است که موجب نوسان در قیمت ها می شود اگر انتشار اطلاعات به صورت محرمانه و ناهمگون باشد واکنش های متفاوتی را ایجاد می کند و باعث رشد تحلیل های نادرست در بازار سرمایه می شود.

وی با اشاره به اینکه این دسته از اطلاعات باید صحیح و به موقع بوده و حداکثر کارآیی لازم را داشته باشد به این دلیل که اگر اطلاعات به صورت نابرابر منتشر شود موجب می شود ارزش ذاتی سهام دچار مشکل شود، گفت: اطلاعات باید یک ویژگی بسیار مهم به نام "تقارن" داشته باشد و باید بین ذینفعان به صورت متقارن ارائه شود. اما کارآیی، ویژگی با اهمیت دیگر بازار سرمایه است. بازاری کارآ خواهد بود که بتواند اطمینان دهد که همه از اطلاعات مشابهی آگاهی دارند.

امیری درباره ارائه اطلاعات از طریق سایت کدال تأکید کرد: سابقا این نکات در سطوح مختلف از طریق سیستم کدال منتشر می شد، اما هر چه سرعت انتشار این اطلاعات بیشتر شود آثار آن بر قیمت های سهام سریعتر صورت می گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به دیگر اطلاعات موجود در بازار گفت: اطلاعات دیگری مثل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز بر بازار تأثیرگذار است اما مسئولیت ناشران ارائه اطلاعات به موقع و سریع است که باید به صورت همگون باشد که بتواند تحلیل مناسبی داشته باشد تا آثار آن بر قیمت سهام نمود داشته باشد.

وی با اشاره به رسالت های سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح داشت: رسالت سازمان بورس و اوراق بهادار این است که با ساماندهی، حفظ و توسعه بازار، به سمت شفافیت بیشتری حرکت کند. یکی دیگر از اهداف سازمان بورس این است که سطح تحلیل را افزایش دهد و به جای مقوله صف نشینی در معاملات شاهد افزایش سطح تحلیل در معاملات باشد که یکی از راه های استفاده از آن بهره گیری از خدمات مشاوران سرمایه گذاری است.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد استفاده از خدمات مشاوران سرمایه گذاری در روش جدید سامانه کدال گفت: مشاوران سرمایه گذاری که مجوزهای لازمه را از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ کرده اند می توانند با تهیه توکن از شرکت رایان بورس، نظرات و نکات مفید خود را در گزارش های مالی که در سایت کدال منتشر می شود، پیوست کرده و ارائه کنند.

وی در خصوص رویه سابق اطلاع رسانی از طریق سامانه کدال خاطرنشان کرد: در طی سال های گذشته گزارش ها در اختیار سازمان بورس قرار می گرفت و پس از بررسی در خصوص صحت و شفافیت در اختیار کدال قرار می گرفت و در صورتی که از صحت لازمه برخوردار نبود به شرکت ها عودت داده می شد تا اصلاحات، صورت گرفته و دوباره منتشر شود اما هم اکنون با روش جدید ارائه اطلاعات در سامانه کدال، انتشار اطلاعات به صورت مستقیم خواهد بود و به محض این که اطلاعات در کدال درج شود توسط همه مخاطبان قابل مشاهده خواهد بود.

دکتر امیری در خصوص روند توقف نمادها در روش جدید ارائه اطلاعات بیان داشت: با این روش جدید ارائه اطلاعات و دستورالعمل هایی که منجر به توقف نماد می شود به صورت مستقیم روی می دهد.

وی در ادامه توجه ناشرین را به این نکته جلب کرد که با روش جدید ارائه اطلاعات در سامانه کدال دیگر فیلتر اطلاعاتی وجود نخواهد داشت و رسیدگی اولیه بر گزارش های مالی به رسیدگی بعد از انتشار اطلاعات موکول می شود و به همین دلیل اعضای هیأت مدیره، مدیران مالی و مدیران عامل شرکت ها که دارای توکن هستند و گزارش های مالی را به امضا می رسانند، مسئول ارائه اطلاعات هستند و هر چه شرکت ها اطلاعات اصلاحی بیشتری منتشر کنند بر رتبه شرکت ها اثرگذار خواهد بود. به همین ترتیب، دقت، صحت و سرعت ارائه اطلاعات در سامانه کدال می تواند موجب تغییر رتبه شرکت ها شود.

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص ارائه اطلاعات مالی و گزارش های شرکت ها به صورت ماهانه اعلام کرد: یکی از اهداف جدید سازمان بورس این است که توالی ارائه اطلاعات را کوتاه کند تا سهامداران بتوانند از اطلاعات به روز شرکت ها با خبر شوند لذا، برخی شرکت های خودروسازی در این میان به صورت داوطلبانه اعلام کردند که حاضر هستند اطلاعات خود را به صورت ماهانه منتشر کنند. این موضوع فعلا به صورت داوطلبانه اجرایی می شود و الزامی نیست.

امیری در ادامه با توجه به استقبال سرمایه گذاران خارجی از ورود به اقتصاد و بازار سرمایه ایران اذعان داشت: فضای بین المللی که بعد از توافقات سیاسی در کشور ایجاد می شود زمینه جدیدی را فراهم کرده است تا امکان ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور فراهم شود و شرکت های موجود در بازار سرمایه یکی از جذابیت های سرمایه گذاری خارجی است، لذا، این وظیفه بر عهده شرکت های حاضر در بازار سرمایه است تا بتوانند گزارش های مالی خود را به دو زبان در سامانه کدال ارائه کنند و کدال نیز این زیرساخت ها را فراهم کرده است.

این مقام مسئول در خصوص دیگر استانداردهای بین المللی یادآور شد: لازم است شرکت هایی که امکان رعایت استانداردهای بین المللی برای آنها فراهم است، استانداردهای IFRS و XBRL که زبان مشترکی میان شرکت ها است و زیرساخت های آن در سامانه کدال فراهم شده است را اعمال کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.