گروه جامعه-مهدی توحیدی: مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: با گذشت سه نسل از انقلاب اسلامی متأسفانه کاهش محسوسی را در گرایش به گردشگری مذهبی شاهد هستیم.

 پس از 30 سال در توسعه گردشگری توفیقی نداشته‌ایم

به گزارش خبرنگار ما، دکتر علی اصغر محکی در همایش تخصصی «نقش رسانه در توسعه گردشگری شهری» با اشاره به تغییر ذایقه گردشگری در ایران گفت: در حقیقت گردشگری کشور ما از سمت گردشگری زیارت به سمت گردشگری فراغت حرکت کرده است.

وی با اشاره به نقش گردشگری در ایجاد هویت و شکل دهی سبک زندگی گفت: امروزه مقوله سبک زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در سبک زندگی ایرانی، ساز و کارهای دینی، تأثیرگذاری فراوانی داشته که بحث زیارت نیز در دل آن جای میگیرد.

محکی، کارکردهای گردشگری را در سطح خرد و کلان مورد اشاره قرارداد و اضافه کرد: مباحثی مانند سبک زندگی، هویت، تقویت تعلق دینی از جمله آثار گردشگری در سطح خرد است.

مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران اضافه کرد: از نظر آثار کلان، هر گردشگر یک رسانه محسوب میشود و به عنوان یک رسانه، تجربه زیستی خود را در مقیاس یک رسانه بیان میکند.

وی گردشگری مذهبی را جنبش فرهنگی جهانی توصیف کرد و ادامه داد: امروز ما شاهد این هستیم که در ادیان گوناگون موج بزرگی به سمت گردشگری مذهبی حرکت کرده است.

محکی خاطرنشان کرد: گردشگری مذهبی نوعی تکاپوی اخلاقی و انسانی برای نجات از بحران هویت از راه بازگشت به ریشهها است.

وی با اشاره به اینکه امروز جوامع برای مقابله با بحران هویت به دنبال عزیمت از زیست موجود به گردشگری مذهبی هستند، افزود: چالش اصلی در مواجهه با این موج عزیمت جوامع، آژانسهای گردشگری هستند که به گردشگر مذهبی صرفاً به عنوان یک مشتری اقتصادی نگاه میکنند که چنین دیدگاهی بسیار آسیبزاست.

محکی با اشاره به تفاوتهای گردشگر مذهبی با زائر گفت: گردشگر از یک مکان مذهبی بازدید میکند، اما زائر آرامش روحی و حضور معنوی خود را در زیارت مییابد و به دنبال تقویت باورهای خود است و در واقع متعالیترین شکل گردشگری مذهبی، زائر است.

محکی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معیارهای افزایش و کاهش زائر در مشهد گفت: به طور میانگین مدت اقامت هر زائر در حرم مطهر امام رضا(ع) 35 دقیقه است و این در حالی است که مؤلفههایی مانند شهر مبدأ گردشگر با مشهد، میزان آشنایی با مشهد، دفعات سفر به این شهر، درآمد ماهیانه و... در کاهش یا افزایش ماندگاری در مشهد مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه با وجود دانش اندوخته در حوزه گردشگری، در توسعه گردشگری توفیق چندانی نداشتهایم، افزود: ما باید توسعه گردشگری را در قالب نظریه کنش ارتباطی برای محیط فرهنگی، اجتماعی و فردی، بازاندیشی کنیم.

در ادامه این همایش رئیس دانشکده خبر ایرنا با اشاره به اینکه ژورنالیسم گردشگری شهری، مهمترین و بانفوذترین رسانه ممکن است، گفت: در کشور رسانهای متناسب با ایفای نقش گردشگری نداریم و از آنجا که ایجاد همگرایی رسانهای در بخش گردشگری، دشوار است، اصالت در حوزه گردشگری شهری با خبرنگاران است نه رسانهها.

دکتر محمود احمدی افزادی ادامه داد: در زمینه گردشگری رسانه همگن نداریم، پس باید شمار خبرنگاران فعال در زمینه گردشگری را افزایش دهیم.

مدیرکل اخبار و برنامههای سیاسی جام جم با اشاره به اینکه به جای رسانه گردشگری باید به ژورنالیسم گردشگری شهری توجه کرد، افزود: مأموریت گردشگری شهری کشف حقیقتهای موجود در زمینه گردشگری شهری، استخراج حقایق تازه، راستی آزمایی حقایق دیگران و... است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون رسانهای متناسب با ایفای نقش در زمینه گردشگری در کشور وجود نداشته، ادامه داد: پنج سال است قرار بوده یک شبکه گردشگری در صدا و سیما راه اندازی شود، اما این امر تاکنون محقق نشده و فکر نمیکنم از این پس هم محقق شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.