قدس آنلاین _ منشادی - رئیس مرکز بهداشت خراسان رضوی:باید برای مبارزه با دخانیات در شهری چون مشهد دو برابر تلاش کرد!

مشهد کی نفس می کشد...؟

به گزارش سرویس خراسان قدس آنلاین،چه کسی فکرش را می کرد گیاهی که در میان بومیان کوبایی معروف به توتون بود و توسط کریستوف کلمب وارد اروپا شد روزی بلای خانه مان سوزی برای جهان شود که بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط سازمان جهانی بهداشت هر 8 ثانیه جان یک نفر را در جهان بگیرد. مصرف دخانیات در ایران نیز به زمان شاه عباس باز می گردد و بعد از استقبال مردم از توتون، اولین کارخانه دخانیات ایران در سال 1316 با سالانه 600 هزار میلیون نخ سیگار شروع به کار کرد، تا جایی که امروزه در کشورمان سالانه 50 هزار مرگ زودرس با نقش مواد دخانی صورت می گیرد.

مشهدی ها دو برابر کشور دخانیات مصرف می کنند

«میزان استفاده مشهدی ها از دخانیات دو برابر کشور است.» این گفته بهرامی رئیس مرکز بهداشت استان است که در جواب سوال خبرنگار ما در خصوص میزان مصرف مواد دخانی در میان مشهدی ها عنوان کرد.

این مقام مسئول دلیل این امر را داشتن مرزهای گسترده با کشور افغانستان می داند و می گوید: «میزان دسترسی به دخانیات در مشهد زیاد است. ضمن اینکه ما فرهنگ استفاده از قلیان را از دیر باز در کشورمان داریم که مشهد نیز از این قاعده مستثنی نیست.»

وی ادامه می دهد: «اگر به دو مورد گفته شده موقعیت شهر مشهد به لحاظ توریستی بودن را نیز اضافه کنیم متوجه می شویم که باید برای مبارزه با دخانیات در شهری چون مشهد دو برابر تلاش کرد.»

علی اصغر حسنی مدیر بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این بار ضمن تایید صحبت های بهرامی می گوید: «مشهد شهری زیارتی -توریستی است و نمی توان این را کتمان کرد که در این شهر مصرف مواد دخانی بیشتر از سایر شهرهاست. چرا که مشهد در اطراف خود ییلاقات شاندیز، طرقبه را دارد که وجود لمکده ها و کافه سنتی ها که مکانی برای عرضه قلیان به شمار می روند یکی از دلایل عمده میزان بیشتر مصرف دخانیات در بین مشهدی هاست.»

17 تا 20 ساله ها مشتریان پر و پا قرص دخانیات

طبق نقل های مختلف از مسئولان سن وابستگی به مواد دخانی بسیار پایین آمده است، آخرین نقل هم مربوط به هاشم ضحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسامی است که اعلام کرده «مصرف دخانیات نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و بیش از 30 درصد از نوجوانان زیر 18 سال دخانیات مصرف می کنند.»

این در حالی است که حسنی سن استفاده از دخانیات در استان را 17 تا 20 سال عنوان می کند و در این خصوص می گوید: «متاسفانه سن استفاده و وابستگی به دخانیات در استان نسبت به سال های گذشته پایین آمده است و در حال حاضر نوجوانان 17 تا 20 سال دخانیات مصرف می کنند که بسیار جای تاسف است. چرا که باید بگویم سن سرطان ها و بیمارهایی ناشی از مصرف دخانیات نیز پایین آمده است.»

زنان مشهدی بیشتر از مردان دخانیات مصرف می کنند

در حالی که همیشه در جامعه ایران مردان تنها مشتریان مواد دخانی بودند این روزها دامنه استفاده از دخانیات به بانوان رسیده و این تغییر جنسیت باعث نگرانی و دغدغه برای مسئولان کشوری شده است.

حسنی در این باره اظهار می دارد: «در سال های اخیر علاوه بر کاهش سن دخانیات؛ باید بگویم که زنان استان ما بیشتر راغب به استفاده از دخانیات هستند و این موضوع بسیار ناراحت کننده است.»

جمع آوری لمکده ها اقدامی جهادی

اگر از ابتدای اردیبهشت ماه سری به لمکده ها و سفره خانه های سطح شهر و همچنین ییلاقات شاندیز و طرقبه زده باشید سرویس قلیان از منوی این اماکن حذف شده است. اقدامی که بهرامی از آن به عنوان اقدامی جهادی یاد می کند و در توضیح بیشتر آن اظهار می دارد: «یکی از اقدامات خوبی که در راستای مبارزه با دخانیات از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری انجام شده، جمع آوری قلیان از لمکده ها و سفره خانه ها است.»

حسنی  نیز در این باره می گوید: «برای مبارزه با دخانیات باید راه های دسترسی آسان به آن را از بین برد. وقتی عرضه به صورت آسان و همیشگی باشد افراد بیشتری از آن استفاده می کنند، بر همین اساس طرح جمع آوری قلیان از لمکده ها و کافه سنتی های سطح شهر و ییلاقات شاندیز و طرقبه از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده.»

تذکر به 198 امکنه

در راستای این طرح طبق گفته مدیر بهداشت محیط و حرفه ای به 198 امکنه تذکر داده شده ضمن اینکه 8 مورد از اماکنی که بی توجه به این تذکر بودند نیز پلمپ شدند.

تشکیل کمیته شهر بدون دخانیات در مشهد

کمیته شهر بدون دخانیات نخستین بار در تهران تشکیل شد و سایر شهرها از جمله مشهد از پایتخت کپی برداری کردند. بنا به گفته رئیس مرکز بهداشت استان این کمیته در مشهد تشکیل و بسیار فعال است و از جمله اقدامات آن می توان به طرح جمع آوری قلیان اشاره کرد.

بهرامی در این خصوص می گوید: «طرح تشکیل کمیته شهر بدون دخانیات ابتدا در تهران و سپس در مشهد اجرا شد و باید بگویم این طرح تا به امروز بسیار موفق بوده است.»

حسنی نیز در این زمینه اظهار می دارد: «این طرح در مشهد با ریاست فرماندار و با حضور ارگان ها و سازمان های مختلف از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، مرکز بهداشت و ... اجرا می شود و یکی از مهمترین وبزرگترین اقداماتی است که تا به حال توسط این کمیته انجام شده , جمع آوری قلیان از سطح شهر بوده است.»

این مقام مسئول در خصوص اهداف این کمیته اظهار می دارد: «یکی از اهداف مهمی که این کمیته دنبال می کند علاوه بر جمع آوری و برخورد با اماکن عرضه قلیان، عدم استفاده قلیان در مراکز عمومی از جمله پارک ها است. که این هدف در مشهد با کمک شهرداری اجرایی شده  و بازخورد بسیار مثبتی از سوی مردم داشته است.»

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.