یک رسانه غربی با اشاره به دیدار روز گذشته وزیران امور خارجه ایران و آمریکا، مخالفت طرف ایرانی با درخواست های طرف غربی را موجب بی نتیجه ماندن مذاکرات «محمد جواد ظریف» و «جان کری» خواند.

مخالفت ایران با درخواست بازرسی‌ها موجب شکست مذاکرات کری-ظریف شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، عصر روز گذشته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در ژنو با جان کری، وزیر امور خارجه امریکا، دیدار و گفتگو کرد. البته در این دیدار افراد دیگری همچون «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا، و «هلگا اشمیت» نماینده اروپا در مذاکرات هسته ای، نیز حضور داشتند. 

در همین رابطه خبرگزاری فرانسه در گزارشی می نویسد: تهران با درخواست کلیدی غرب برای بازدید از سایت هایش مخالفت کرد و این مخالفت موجب شد تا همچنان شاهد باقی ماندن اختلافات میان جان کری و همتای ایرانی او باشیم. 

در ادامه این گزارش آمده است: «در حالیکه یک ماه تا پایان مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق جامع هسته ای باقی مانده، یکی از مذاکره کنندگان ارشد ایرانی اعلام کرد که مذاکرات ژنو میان کری و ظریف برای ایجاد پلی میان اختلافات موجود میان تهران با کشورهای غربی بی نتیجه ماند.» 

«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران، نیز در این رابطه گفت: اختلافات همچنان وجود دارند. 

این وضعیت در حالی است که ظریف و کری روز گذشته به مدت شش ساعت با یکدیگر گفتگو کردند و در همین رابطه یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: وزیر خارجه کری و همتای او ظریف به همراه تیم هایشان گفتگوهایی سخت و سازنده را در خصوص تمامی موارد انجام دادند. 

این مقام آمریکایی که خبرگزاری فرانسه اشاره ای به نام وی نکرده، در ادامه گفت: ما متعهد به همکاری نزدیک در مورد اختلافات باقی مانده هستیم. ما همچنین بر اساس برنامه زمانبندی شده کار می کنیم و تلاش می کنیم تا این کار را انجام دهیم. 

از سوی دیگر شخص جان کری بعد از دیدار با ظریف از مثبت بودن مذاکرات انجام شده در ژنو خبر داد. وزیر امور خارجه آمریکا درباره مذاکرات دیروز شنبه گفت: اين مذاکرات بسيار خوب و مثبت بود. بر این اساس در دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، معاونین وزرای خارجه دو کشور و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.

موضوع بازرسی ها تبدیل یه یکی از محورهای کلیدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ شده و طرف ایرانی به هیچ وجه با طرح ۱+۵ برای بازرسی از سایت های هسته ای و نظامی موافق نیست. 

به گزارش مهر، در شرایطی که رژیم صهیونیستی، اعراب حاشیه خلیج فارس و جنگ طلبان آمریکایی برای شکست مذاکرات هسته ای لحظه شماری می کنند باید دید در فرصت باقی مانده تا پایان ماه ژنو آیا طرف های مذاکره می توانند اختلافات باقی مانده را حل کنند یا خیر.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.