قدس انلاین: درباره حضرت امام خمینی (ره) و شخصیت تمام بعدی آن حضرت سخنان فراوان گفته شده است و آنچه که مسلم است نام و یاد ایشان قرین قرن ها خواهد بود؛ اما از همه بیشتر و قابل توجه تر، زندگی معنوی عرفانی و عبادی ایشان است.

کمتر شنیده هایی از توجه ویژه امام (ره) به زیارت عاشورا

یکی از ویژگی های منحصر به فرد امام خمینی (ره) پایبندی بی نظیر ایشان به زیارت عاشورا بود، به نحوی که این امر به وضوح در اقوال اطرافیان ایشان مشهود است.

عدم ترک زیارت عاشورا

حجه الاسلام سید علی غیوری می گوید: در یکی از جلسات خصوصی که به محضرشان شرفیاب شدم، صحبت از دعا شد. از مجموع فرمایشات ایشان، بنده علم پیدا کردم که سال های متمادی زیارت عاشورای ایشان ترک نشده و هم چنین چندین سالی که عراق بودند، زیارت امیرالمومنین (ع) را هر شب ساعتی معین انجام می دادند و بسیار کم اتفاق افتاد که شبی را ترک کنند. زیارت جامعه و امین الله را زیاد می خواندند.

به هنگام قرائت قرآن بسیار مودب می نشستند و در آیات قرآن بسیار عمیق می شدند و بسیار مقید بودند که روزهای سوگواری در مجالس روضه شرکت کنند.

زیارت عاشورا در ساعت نه

آقای سید رحیم میریان می گوید: امام هر هفته راس ساعت هشتم و نیم صبح روز جمعه حمام می رفتند و ساعت نه بیرون می آمدند و بلافاصله آماده قرائت زیارت عاشورا می شدند. اگر زمستان بود داخل اتاق و اگر بهار بود روی صندلی کنار ایوان می نشستند و زیارت عاشورا می خواندند.

زیارت عاشورا در ترکیه

آیت الله امامی کاشانی می گویند: در ایامی که امام در ترکیه تبعید بودند، از فرزند ایشان مرحوم شهید حاج آقا مصطفی پرسیدم: آقا آن جا چه می کنند؟

ایشان گفت: امام تمام دعاهای مفاتیح را می خوانند و همیشه اوقات به نماز و دعا و زیارت عاشورا و زیارت های مختلف مشغول هستند.

زیارت عاشورا در پاریس

حجه الاسلام و المسلمین فردوسی پور می گوید: روز اول محرم در نوفل لوشاتو مصادف بود با اولین شبی که مردم ایران در پشت بام ها تکبیر می گفتند. همان شب شخصی از تهران تلفن زد و گفت: گوشی را می گذارم کنار پنجره تا صدای تکبیر مردم را با گلوله مخلوط شده بود بشنوید. صدا را ضبط کرده خدمت امام بردم. امام در داخل اتاق تسبیح به دست در حال ایستاده مشغول ذکر بودند و زیارت عاشورا می خواندند. در حالی که ما متوجه مسایل ماه محرم نبودیم، ایشان در سرزمینی زیارت عاشورا را می خواندند که شاید برای اولین بار در آن جا خوانده می شد.

کیفیت خواندن زیارت عاشورا

حجه الاسلام و المسلمین محلاتی می گوید: امام اوقاتی که زیارت عاشورا می خواندند صد لعن و صد سلام را معمولا در حال قدم زدن می خواندند. ایشان زیارت عاشور را در ماه محرم و معمولا یک اربعین (چهل روز) می خواندند.

زیارت عاشورا در  دهه محرم

حجه الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی می گوید: خیلی از افراد و شخصیت ها وقتی در شرایط مختلف قرار می گیرند، برنامه ها و وضعیت آن ها فرق می کند، ولی امام در تمام حالات وضعشان تغییر پیدا نمی کرد؛ مثلا امام همیشه در دهه محرم زیارت عاشورا را می خواندند. هر سال از ابتدای دهه محرم ساعت نه صبح به حرم حضرت علی (ع) مشرف می شدند و زیارت امین الله و زیارت عاشورا می خواندند. این امر تا هشت محرم ادامه داشت. بعد این برنامه با تشرف امام به کربلا در حرم امام حسین (ع) انجام می شد. این برنامه چهارده ساله امام در نجف و عراق بود. در دهه محرم سال 57 هنگامی که در پاریس بودیم، هر روز ساعت نه صبح یکی از برادران ماموریت داشت اخبار و گزارشات را خدمت امام تقدیم کند. من روز اول محرم طبق روال روزهای قبل آمدم و وارد منزل شدم. دیدم امام مشغول زیارت عاشورا هستند و پس از این که اخبار را دریافت کردند فرمودند: «از فردا برنامه را تغییر و ساعت نه کسی برای من خبر نیاورد. قبل یا بعد از زیارت عاشورا اخبار را بیاورید».

منابع:

1-حمید بصیرت منش، صحيفه دل: خاطرات مکتوب از شاگردان امام خميني (ره)، تهران: موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، 1377.

2-غلامعلی رجایی، برداشت هایی از سیره امام خمینی (ره)، ج 3، تهران: موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، 1384.

* عباس عزیزی، 420 داستان از نماز و عبادت حضرت امام خمینی (ره)، قم: سلسله، 1379.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.