مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: از ابتدای خرید تضمینی گندم(اوایل خرداد) تاکنون هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان استان از طریق بانک عامل به حساب آنان واریز شده است.

  پیش‌بینی برداشت ۹۵۰ هزار تن گندم در گلستان

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رمضانعلی ریاحی روز شنبه در نشست با خبرنگاران استان اظهارکرد: که این رقم بهای محصول تحویلی تا دوازدهم خرداد و به ازای حدود 34هزار محموله تحویلی به کلیه مراکز خرید در استان بوده است.

وی با اشاره به تعامل شرکت غله استان و بانک عامل(کشاورزی) در خصوص پرداخت وجه گندم تحویلی به کشاورزان اضافه کرد: دیگر مطالبات کشاورزان نیز به محض ارسال اطلاعات حساب بانکی، برای آنان واریز می شود.

عضو هیات مدیره شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان کل اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت بهای گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان تا پایان فصل برداشت و تحویل محصول به مراکز خرید را در مجموع افزون بر 10 هزار میلیارد ریال (هزار میلیارد تومان) پیش بینی کرد.

وی افزود: از دوم خرداد که خرید تضمینی گندم همزمان با برداشت این محصول از اراضی کشاورزی گلستان آغاز شد تاکنون بیش از 380 هزار تن محصول توسط مراکز پیش بینی شده از سوی این شرکت خریداری شده است.

در سال جاری 390 هزارهکتار از اراضی استان گلستان به کشت گندم اختصاص یافته که برآورد برداشت از این سطح 950 هزار تن است و به گفته ریاحی پیش بینی خرید محصول مازاد بر مصرف کشاورزان استان بین 750 تا 800هزار تن است.

مدیرکل غله گلستان با بیان اینکه برای خرید تضمینی گندم استان امسال 84 مرکز تعاون روستایی، کارخانه‌های آرد، سیلوها و انبارهای بخش خصوصی آماده سازی شده است، گفت: ظرفیت مراکز استان برای تحویل گندم مازاد بر مصرف کشاورزان افزون بر یک میلیون تن است.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته 63 مرکز مسوول تحویل گندم زارعان گلستانی بود، دلیل افزایش تعداد مراکز خرید تضمینی را دسترسی سریعتر کشاورزان به این مراکز، پرداخت هزینه کمتر برای حمل و نقل و جلوگیری از تشکیل صف های طولانی تحویل محصول بیان کرد.

ریاحی از سرعت بالای خرید با توجه به گرمای هوا در روزهای اخیر و اینکه اوج برداشت محصول و خرید تضمینی گندم در استان تا 20 روز آینده است، خبر داد و گفت: مراکز خرید تا آذرماه آماده دریافت محصول مازاد بر مصرف کشاورزان گلستانی خواهند بود.

وی به تحویل 54هزار تن گندم در روز گذشته و 63 هزار تن در 14 خرداد به مراکز خرید با وجود تعطیلی این ایام اشاره کرد و گفت: هم اینک 180 ناظر بر خرید و ذخیره سازی گندم در مراکز استان نظارت دارند.

وی در ادامه بیشترین میزان خرید گندم در استان را تاکنون در حوزه شهرستان گنبدکاووس(شرق گلستان) با 120 هزار تن و نیز آق قلا(شمال استان) با 63هزار تن بیان کرد و افزود: برداشت گندم از نوار شمالی و شرقی استان آغاز و به مرور در دیگر مناطق گلستان ادامه می یابد.

ریاحی با اشاره به کیفیت مطلوب و ایده آل گندم استان گفت: مراکز ذخیره سازی محصول گلستان نیز از مراکز استاندارد و برتر در حوزه کشوری است و در مجموع استان ظرفیت ذخیره سازی یک میلیون و 200هزار تن گندم را دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.