قدس انلاین-قاانی:اواخرسال گذشته مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشوراززیان۴۰۰ میلیارد تومانی درفرودگاه‌های کشورخبرداد،مساله ای که نیاز به بازنگری در این حوزه رو بیش از پیش می نماید.

زیان دهی میلیاردی در فرودگاههای کشور/فرودگاه‌هایی که ماهی یک پروازهم ندارند!

به گزارش قدس آنلاین طبق آمار منتشر شده در ایران حدود 67 فرودگاه قابل استفاده با مصارف غیرنظامی و نظامی وجود دارد که به طور تقریبی می‌توان گفت که در تمامی نواحی ممکن فرودگاهی تاسیس شده است. از این میان 9 فرودگاه تنها برای مقاصد نظامی، یک فرودگاه به صورت اختصاصی و باقی فرودگا‌ه‌ها برای مقاصد عام و غیرنظامی و در بعضی موارد به طور مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمامی فرودگاه‌های ایران تا کنون کد ICAO گرفته و مورد تایید آن هستند اما تنها 36 مورد از آنها توانسته‌اند کد IATA را دریافت نمایند. به علت شرایط منطقه‌ای ایران دارای فرودگاهی معین برای نشست و برخاست هواپیماهای آب‌نشین ندارد اما تمامی فرودگا‌ه‌های دیگر دارای باند آسفالت شده و معین هستند. خوشبختانه بیشتر فرودگاه‌های ایران از سیستم‌های کمکی برای نشست و برخاست بهره می‌برند. در این میان تنها 7 فرودگاه ایران بین‌المللی بوده و در آن پروازهای مختلف خطوط هوایی دنیا می‌نشینند. در باقی فرودگا‌ه‌های کشور تنها 31 خط هوایی تثبیت شده‌ی ایران رفت و آمد می‌کنند. البته این سخن کاملا آماری است و حقیقت امر آنست که بسیاری از این فرودگا‌ه‌ها بدون استفاده مانده و یا یک سال را به انتظار یک پرواز احتمالی باقی می‌مانند.

*زیان 400 میلیارد تومانی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشوردی ماه سال گذشته با اشاره به زیان ۴۰۰ میلیارد تومانی فرودگاه‌های کشور در سال گذشته، گفت: وزیر نفت در نامه‌ای از وزیر راه درخواست کرده که ۹ فرودگاه نفت را به شرکت فرودگاهها واگذار کند.محمدعلی ایلخانی گفت: هر سرمایه گذار و مسئول محلی که تمایل داشته باشد، حاضریم فرودگاه‌ها را در اختیارشان بگذاریم.وی با اشاره به اینکه فقط در سه فرودگاه ضرر نمی‌دهیم، اظهار داشت: البته اگر به اندازه سرمایه حساب کنیم، آنها هم زیان ده هستند. به عنوان مثال، در فرودگاه مهرآباد ۱۲۰۰ هکتار زمین داریم که همه آنها را پول دادیم، خریدیم و همه سند دارد.مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: در این فرودگاه بخشی از اراضی که در اختیار نیروی هوایی است را شرکت فرودگاه‌ها خریداری کرده است و سند داریم، به علاوه ترمینال‌ها و تجهیزات را حساب کنیم ضرر می‌دهیم اما در مجموع هزینه های جاری کمتر از درآمد است.ایلخانی با اشاره به اینکه فرودگاه مهرآباد، مشهد و فرودگاه امام خمینی (ره) زیان ده نیستند، بیان کرد: در مابقی فرودگاه‌ها حتی شیراز هم ضرر می‌دهیم؛ به دلیل اینکه هرچه نشست و برخاست هواپیماها در یک فرودگاه افزایش یابد، بدهی شرکت‌های هوایی هم به ما افزایش پیدا می‌کند.وی تصریح کرد: ما آمادگی داریم فرودگاه‌ها را در شهرها به مسئولان شهری و استانی واگذار کنیم، ضمن آنکه هزینه های سنگین را شرکت فرودگاه می‌پردازد و فقط هزینه های جاری را به آنها واگذار می کند و معتقدیم که اگر آنها تحویل بگیرند، بهتر از ما می‌توانند موضوعات اقتصادی شهرشان را بشناسند.مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: وزیر نفت در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که ۹ فرودگاه نفت را به شرکت فرودگاه‌ها تحویل بدهد. البته این حرف درستی است و باید یک مجموعه متولی فرودگاه‌داری باشد اما ما ضرر و زیان زیادی را در فرودگاه‌ها دادیم و دیگر شرکت فرودگاه‌ها توان ضرردهی ندارد.

*نگاه استراتژیک به فرودگاه

در همین باره سيد محمود رضوي مدير کل سابق تسهيلات و تجهيزات فرودگاهي شرکت فرودگاه هاي کشور گفت:فرودگاه ها محور توسعه براي هر منطقه است و اين مسئله بحث درستي است. در حال حاضر از ۵۴فرودگاه، ۳فرودگاه مان اقتصادي است بقيه فرودگاه هاي ما فرودگاه ضررده هستند، البته بحث اين است که با تمام اين شرايط و ضوابط ضرورت هايي وجود دارد. براي مثال ما زماني که در فرودگاه بم روشنايي باند را ايجاد کرديم شايد خيلي ها بر اين باور بودند که اين فرودگاه پرواز روز هم به ندرت دارد و احتياجي به پرواز شب ندارد، اما همين روشنايي باند در زمان زلزله جان افراد بسياري را نجات داد.

وی افزود:در مورد فرودگاه اين نکته حائز اهميت است که خيلي از کشورهاي دنيا صنعت فرودگاهي را خصوصي نمي کنند و بحث فرودگاه تنها براي درآمد زايي صرف نيست و با نگاه استراتژيک به فرودگاه نگاه مي کنند؛ در ايران هم خيلي از فرودگاه ها با همين نگاه ايجاد مي شود.

وی تصریح کرد:به صورت ميانگين سالانه حدود ۱۵ ميليارد تومان در اين حوزه هزينه مي شود که اين مقدار در مقابل حجم تاسيساتي که ما استفاده مي کنيم کم است، در سال هاي اخير مديران شرکت تلاش بيشتري براي افزايش اعتبارات در اين حوزه کردند، چون شبکه هاي زير بنايي شبکه هاي هزينه بري است که کمتر به چشم مي آيد. به طور طبيعي ميل و رغبت به سرمايه گذاري در تاسيساتي که به چشم مي آيد بيشتر است؛ ولي خوشبختانه در سال هاي اخير در شرکت فرودگاه هاي کشور مديران ارشد شرکت بر آن شده اند که اين اعتبارات را افزايش بدهند و سال به سال هم افزايش اعتبار داشته ايم اما باز در مجموع اين اعتبار کم است.اين رقم که تا الان مطرح شد مربوط به حوزه نگهداري و تعميرات است، در حوزه انرژي هم بعد از آزاد شدن حامل هاي انرژي شرکت شايد حدود ۷۵ ميليارد تومان در آنجا هزينه مي کند که آنها هم هزينه هاي غير مستقيمي است که پاي ما حساب مي شود، در عين حال آن هزينه مستقيمي که در بخش تعميرات و نگهداري مي شود آن رقم ۱۵ ميلياردي است که پيشتر ذکر شد و خيلي کم است، به اين دليل که اگر الان شما بخواهيد يک شرکت رده۲ خريداري کنيد چيزي نزديک ۱۰ ميليارد تومان قيمت دارد يا يک پل تلسکوپي اتصال ترمينال به هواپيما الان شايد نزديک به دو ميليارد تومان هزينه داشته باشد، در نتيجه اعتبار بخش ما خيلي کم است.

50 فرودگاه کشور توجیه اقتصادی ندارد

امروزمدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل گفت: از 54 فرودگاه کشور که تحت مدیریت شرکت فرودگاه‌های کشور است، تنها 4 مورد از آنها اقتصادی بوده و 50 فرودگاه کشور توجیه اقتصادی ندارند.

 میر فخرالدین هاشمی اظهار داشت: فرودگاه اردبیل از جمله فرودگاه‌هایی در کشور است که توجیه اقتصادی ندارد و به رغم این شرایط ما پروازهایمان را همچنان به صورت داخلی و خارجی دایر کردیم.

وی درآمد فرودگاه‌های کشور را از محل هوانوردی و اجازه پارکینگ و برخی از کارهای تبلیغاتی و سودآور اعلام کرد و گفت: آمادگی وجود دارد تا کل فرودگاه به بخش خصوصی واگذار شود به طوری که از سرمایه‌گذاران در ساخت هتل پارکینگ وی.آی.پی و پاویون استقبال می‌کنیم.

مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل یادآور شد: به دلیل زیان‌ده بودن فرودگاه‌ها رغبتی برای سرمایه‌گذاران در تحویل فرودگاه‌ها وجود ندارد و تنها تجربه مؤفق در این زمینه فرودگاه رامسر بوده که واگذاری آن به بخش خصوصی هنوز قطعی نشده است.

70 درصد فرودگاه‌های کشور استاندارد نیست 

همچنین محمدرضا رضایی کوچی نایب رییس کمیسیون عمران مجلس ازاستاندارد نبودن وضعیت فرودگاه های کشور ابراز نگرانی کرد و گفت:اکنون 70 درصد فرودگاه ها استاندارد نیستند که این موضوع سبب شده  پرواز هواپیماها در این فرودگاه ها با محدودیت همراه باشد که فرودگاه های شمال کشور از جمله این فرودگاه ها هستند.

وی ازاینکه برخی نمایندگان استان های شمالی حاضر به سفر با هواپیما به استان های خود نیستند ابراز داشت:بارها این موضوع را مشاهده کرده ایم نمایندگان استان های شمالی با خودروهای شخصی خود به این مناطق سفر می کنند و از رفتن به شمال کشور از طریق هواپیما خودداری می کنند؛چراکه مشاهده می شود فرودگاه های این مناطق امکانات لازم برای فرود هواپیماهای بزرگ را ندارند و هواپیماهای ملخ دار در این مسیرها پرواز می کنند.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه اکنون در بسیاری از شهرها و استان های کشور فرودگاه ساخته شده، اما از آن بهره برداری لازم نمی شود،تصریح کرد:بسیاری از این فرودگاه ها زیان ده هستند و به این دلیل  و در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی تکلیف این دسته از فرودگاه ها که جز بار مالی برای دولت چیز دیگری ندارند را ،مشخص کنیم.

به گفته وی،این فرودگاه ها ماهانه حتی یک پرواز هم ندارند و هزینه های آب و برق و گاز و نیروی انسانی و امنیتی زیادی دارند که باید برای فعال کردن این فرودگاه ها آن ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و یا تدبیری برای پایان دادن به این وضعیت بیندیشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.