قدس آنلاین - همایش آموزشی متولیان موقوفات مشهد با هدف آشنایی متولیان با دستورالعملها ومصوبات سازمان اوقاف و ورود اطلاعات در سامانه جامع اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه برگزار شد.

سامانه مدیریت جامع اطلاعات موقوفات , مشخصات کامل هر موقوفه را در لحظه می دهد

به گزارش قدس آنلاین، همایش آموزشی 140 متولی موقوفات شاخص مشهد در محل تالار نور برگزار گردید.

در این همایش حجت الاسلام محمد ذاکری، رئیس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد با بیان اینکه وقف یک سیره نبوی است اظهار داشت:متولیان وقف در حقیقت ولایت وسرپرستی موقوفه را برعهده دارند.

وی تاکید کرد: اداره اوقاف به عنوان ناظر,  بر عملکرد موقوفه های غیر متصرفی که متولی دارند نظارت می کند.

رئیس اداره اوقاف با اشاره به  ظایف متعدد متولی اظهار داشت: متولیان باید نهایت آگاهی در زمینه های مختلف موقوفاتشان را داشته باشند تا خللی به موقوفه وارد نشود.

علاوه بر این در نشست مذکور سرپرست اداره تحقیق اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی گفت: برگزاری  جلسات توجیهی، آموزشی متولیان موقوفات باعت ایجاد تعامل بین متولیان و اوقاف می شود.

محمدحسن مخلصی در این همایش آموزشی تصریح کرد: برگزاری این جلسات باعث تعامل بین اوقاف و متولیان موقوفات شده و در نهایت جلسات مذکور به نفع موقوفه تمام می گردد.

سرپرست اداره تحقیق اوقاف وامور خیریه خراسان رضوی با اشاره به ماده 78 قانون مدنی افزود:اداره اوقاف به عنوان ناظر وظیفه دارد بر متولی نظارت کند و اقدام متولی باید به تصویب ناظر برسد.

وی با بیان اینکه خرید رقبه هم نیاز به اذن دارد گفت:در خرید اگر موجودی به اندازه ای است که می شود رقبه جدید بخریم، باید اذن داشته باشیم و این مورد باید با نظارت اداره تحقیق, تحقق یابد.

مخلصی همچنین اهمیت ندادن به امور موقوفه توسط متولی را خیانت در امانت عنوان و تصریح کرد:اگر واقف در وقف نامه شرطی یا قیدی گذشته رعایت آن از سوی متولی ضروری است.

در ادامه این همایش محمد خاکساری متولی موقوفه محمد جعفر خاکساری در خصوص محاسن سامانه مدیریت جامع اطلاعات موقوفات گفت: با ورود اطلاعات در سامانه علاوه بر صرفه جویی در وقت و زمان می توانیم اطلاعات کامل از یک موقوفه را با فشردن یک دکمه بدست آوریم.

وی ادامه داد:قبل از بوجود آمدن سامانه جامع اطلاعات ، تمام اسناد و هزینه ها وکلیه کارها جمع آوری می شد وحسابرسان در پایان سال برای حسابرسی مراجعه می کردند که گاهی یک تا دوسال این کار عقب می افتاد.

مجید مدرسی رئیس شعبه حسابرسی اداره کل اوقاف و امور خیریه هدف از برگزاری این همایش را، آموزش متولیان و رفع معایب احتمالی دانست و اظهار داشت: ما هر چه اطلاعات کاملتر داشته باشیم خروجی که از سامانه به دست می آوریم دقیق تر است.

وی افزود: این سامانه سال 88 راه اندازی و به مرور زمان  تکمیل و معایب آن برطرف شد.

مدرسی خاطر نشان کرد: متولیان می توانند با مراجعه به اداره اوقاف وگرفتن نام کاربری وشناسه خود به این سامانه دسترسی  کامل داشته باشند.

همچنین معاون بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف امور خیریه خراسان در خصوص این سامانه گفت :يکي از اقدامات موثر، راه اندازی سامانه مدیریت جامع موقوفات است که به‌ صورت لحظه ای اطلاعات قابل رويت می باشد.

حجت الاسلام محمد احمدزاده با بیان اینکه در سامانه مدیریت جامع موقوفات و بقاع متبرکه تمام نیات و جزئیات موقوفات ثبت شده است، گفت: از این پس عملکرد یک موقوفه در طول سال در قالب سامانه مشخص می شود و می توان سوابق را واضح و روشن مشاهده و گزارش داد.

وی ادامه داد: امروز به جایی رسیدیم که این سامانه بصورت فعال در زمینه موقوفات پاسخگو است  واطلاعات جزئی وقف نامه ها تا اطلاعات ثبتی، حقوقی ومالی در سامانه جامع اطلاعات موجود می باشد.

احمد زاده با اشاره به اینکه پایگاههای این سامانه در تهران است، اظهار داشت: این سامانه در 300نقطه کشور دسترسی ثابت دارد.

معاون بهره برداری اقتصادی اداره کل اوقاف با اشاره به اینکه بخشی از امور در سامانه بصورت خودکار و آنلاین است افزود: وقتی در خصوص موقوفه ای اطلاعات اجاره نامه وارد می شود، پس از پرداخت وجه توسط مستأجر در بانک، بانک به صورت سیستمی و در لحظه، دریافت وجه را به سامانه اطلاع می دهد.

 وی گفت :در این سیستم برای پرداخت و واریز کردن وجه به حساب سامانه باید از سامانه قبض گرفت در غیر اینصورت اجازه واریز کردن وجه به حساب موقوفه داده نمی شود.

احمد زاده با بیان اینکه با یکبار مراجعه به سامانه می توانیم همه اطلاعات را ثبت کنیم افزود:با ثبت اطلاعات همه مراودات قابل استناد است.

وی خاطر نشان کرد: با وجود سامانه جامع اطلاعات دیگر نگرانی برای متولیان و اوقاف وجود ندارد و درهرمکانی کلیه اطلاعات را دراختیار دارند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.