معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گقت: سازمان یونیسف برای حفاظت از گونه‌های نادر جانوری مانند ببر مازندران خواستار حک شدن شکل و نام این گونه‌ها بر روی صنایع دستی شده است.

حمایت از طرح ببر مازندران بر روی صنایع‌دستی

به گزارش قدس آنلاین، علی ماهفروزی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صنایع‌دستی را هویت فرهنگی و میراث یک ملت دانست و اظهار کرد: آثار تاریخی و میراث فرهنگی به اثری گفته می‌شود که حداقل 50 تا 100 سال از قدمت آن گذشته باشد و یا ارزش اثر آنقدر بالا باشد تا بتواند در این رده قرار گیرد، اما در حوزه صنایع‌دستی تمام تولیدات روز هویت ملی است و اگر هنرمندی یک اثر هنری دارای هویت تولید کند خود هویت کشور را رقم زده است.

 

وی با اعلام اینکه میراث فرهنگی متعلق به اجداد و نیاکان ما بوده، اما در حال حاضر هویت ما در دست هنرمندان صنایع دستی معاصر است، افزود: هویت در بستر اجتماعی در حال رشد است و برای کسانی که هویت ما را می‌سازند، ‌باید نگاه عمیق و ژرفی داشته باشیم، برای آنها راهکارهای استراتژیک به وجود بیاوریم تا این هنرمندان بتوانند از این مرحله عبور کرده و به فعالیت خود ادامه دهند.

 

وی با تاکید بر اینکه صنایع‌دستی به عنوان هویت ملی باید در بخش عملکردی و کارکردی خود نمود پیدا کند، گفت: اگر تولیدات صنایع دستی همچنان بر منوال گذشته باشند درست است که نگاه هویتی آن حفظ می‌شود، اما با نیازهای جامعه امروز و بسترهای تحول یافته جامعه مدرن و پست مدرن هماهنگی نخواهد داشت؛ خانواده‌ها بر اساس آموخته‌های مدرن و پست مدرن خود نیاز به صنایع‌دستی دارند که با معماری معاصر آنها مطابقت داشته باشد.

 

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان مازندران، تمدن غنی ایران را عامل شناخته‌شدن صنایع دستی کشور در دنیا دانست و گفت: مردم فرهیخته دنیا ایران را می‌شناسند و اگر بر اساس این افق باید صنایع دستی تولید شود که مطمئن باشیم بازار دنیا در تسخیر کالاهای ایرانی بماند.

 

«ماهفروزی» درباره ورود صنایع دستی چینی به بازارهای کشور نیز عنوان کرد: کشور چین دو شهر به نام‌های شهرهای دارای صنعت دستی ایرانی ایجاد کرده و آن را بر روی صنایع دستی که تولید کرده حک می‌کند و نمی‌توانیم اعتراضی داشته باشیم اما کالاهای ماشینی چینی به دلیل اینکه قالب‌گیری می‌شوند به هیچ عنوان صنایع دستی نخواهد بود و هیچ‌گاه حس و انرژی یک اثر را نخواهد داشت.

 

وی با اشاره به اینکه در دنیا هر کشوری می‌تواند صنایع دستی خود را عرضه کند و صنایع دستی کشورهای دیگر می‌توانند با تدبیر و قانون وارد کشور شوند، افزود: ما به میراث جهانی تعهد داریم و میراث ایرانی نیز بخشی از این میراث جهانی است اما باید کالاهایی را در جهان معرفی کنیم که به دست توانمند هنرمندان ایرانی ساخته شده باشد.

 

این مسئول با اشاره به طرح‌های سازمان‌های جهانی برای احیای صنایع دستی و تلفیق آن با محیط‌زیست بیان کرد: سازمان یونیسف و سازمان‌های جهانی برای حفاظت از گونه‌های نادر جانوری و یا ماندگار کردن نام این حیوانات مانند ببر مازندران و لاک‌پشت‌های پوزه عقابی خلیج فارس خواستار حک شدن شکل و نام این گونه‌ها بر روی صنایع دستی مناطق شده است.

 

وی گفت: این سازمان‌ها صنایع دستی که با این عناوین تهیه شده باشد را خریداری کرده و در دنیا پخش می‌کند.

 

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به وضعیت صنایع دستی در استان اظهار کرد: در مازندران 51 رشته صنایع دستی فعال است و نیز دو هزار و 800 کارگاه و 18 هزار و 700 هنرمند در استان دارای کارت هنرمندی هستند که از این تعداد 5 هزار و 800 نفر بیمه شده‌اند.

 

وی با بیان اینکه بنابر دلایل مختلف از جمله قیمت تمام شده مواد اولیه صنایع دستی مازندران معمولاً از خارج از استان تهیه می‌شوند، افزود: تمامی افراد موجود در لیست شاغلین صنایع دستی مازندران فعال نیستند که در جهت شناسایی فعالین واقعی این حوزه در حال راستی‌آزمایی هستیم.

 

ماهفروزی عنوان کرد: با شناسایی هنرمندان واقعی، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی می‌تواند خدمات بهتر و مطلوب‌تری به هنرمندان ارائه کند.

 

این مسئول با بیان اینکه تمامی صنایع‌دستی تولید شده در همان منطقه جغرافیایی به فروش نمی‌رسد و باید این آثار در مناطق دیگر فروخته شده و حتی صادرات این بخش نیز فعال شود، گفت: عدم شناخت بازار از سوی هنرمندان نیز موجب کاهش تقاضا برای صنایع‌دستی شده، به صورتی که برای نمونه درآمد صنایع‌دستی در دو دهه گذشته 3 درصد تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شده که این میزان به کمتر از 1 درصد رسیده است.

 

ماهفروزی مشکل تهیه مواد اولیه، عدم وجود بازار مناسب برای فروش صنایع دستی و عدم امکان صادرات صنایع دستی را از مشکلات عدیده صنایع دستی دانست و گفت: قریب به 50 نفر هنرمند ناب مازندرانی شناسایی شدند که از صنایع‌دستی قهر کرده بودند، از آنها خواستیم دوباره برگردند و به عنوان مشاورین واقعی به صنایع دستی کمک کنند.

 

وی بنیان اصلی صنایع‌دستی را روستاها دانست و درباره دیگر معضلات صنایع‌دستی استان اظهار کرد: متاسفانه در این سال‌ها هنرهای تولید شده بر طریق مناسبی نبوده و به خاطر کم‌سوادی و یا نشناختن نیاز بازار تولید مانند گذشته ادامه‌دار نبوده است.

 

معاون اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران با اعلام اینکه در حوزه صادرات در استان حتی یک شرکت صادراتی در حوزه صنایع دستی نداریم، افزود: با رایزنی‌های انجام شده با افرادی که در حال صادرات مواد خشکبار هستند امکان صادرات متقابل صنایع دستی را فراهم خواهیم کرد.

 

این مسئول یادآور شد: نیاز جدید بازار که هم طرح فرم رنگ و نیازهای معماری و شناخت بسترهای اجتماعی است در صنایع دستی دیده نمی‌شود از این رو دولت باید در این بخش وارد شده و به بازآموزی هنرمندان اقدام کند.

 

«ماهفروزی» با اشاره به تغییر معماری در استان تصریح کرد: در دورانی که در کمتر از 3 دهه معماری شهری متحول شده، صنایع‌دستی نیز باید بر مبنای نیاز امروز تهیه شود از این رو هنرمندان باید به لحاظ جامعه شناختی نیازها و اندیشه‌های انسانی مدرن و پست مدرن را بشناسند، جامعه‌شناسی اجتماعی و معماری و هنر را مطالعه کنند.

 

وی خریداران صنایع‌دستی در خارج از کشور را عمدتا دو گروه عنوان کرد و ادامه داد: بخشی از این خریداران از کشور‌های اروپایی معمولا طرح‌های متنوع را انتخاب می‌کنند و برخی کشورها نیز موضوع طرح برایشان اهمیت دارد برای مثال کشاورزی مازندران یا حیوانات در حال انقراض و موضوعاتی از این قبیل متناسب با اندیشه‌ها و معماری آنها باید کالاهایی به آنها عرضه شود که نیاز آنها باشد و این نیازمند یک شناخت عمیق است.

 

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی هویت مردم است و اجاره نخواهیم داد برای منفعت عده‌ای کالاهای چینی وارد این عرصه شده با هویت مردم بازی شود، اظهار کرد: با فروشگاه‌هایی که به عنوان صنایع دستی، کالاهای کاردستی، قلیان، سیخ کباب و ... به فروش می‌رسانند با همکاری مراجع قضایی برخورد خواهیم کرد.

 

ماهفروزی تصریح کرد: با وجود اینکه هنوز در حوزه صنایع دستی استانداردهای ویژه‌ای ارائه نشده است اما با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی در حال دفاع از حقوق هنرمندان هستیم.

 

معاون میراث فرهنگی استان مازندران با اشاره به حمایت صورت گرفته از صنایع دستی مازندران در سال گذشته عنوان کرد: در یک سال گذشته 23 نمایشگاه صنایع دستی ملی و استانی در مازندران برگزار شد؛ در نمایشگاه صنایع دستی نوروزی استان مازندران از لحاظ رضایت‌مندی مشتریان و هم به لحاظ کیفیت و تنوع در کشور مقام نخست را کسب کردیم.

 

وی ادامه داد: هنرمندان مازندرانی در هفت نمایشگاه خارح کشور حضور داشتند و از 20 خرداد نیز در 13 رشته در نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی در تهران حضور خواهند داشت و در مازندران نیز از روزهای گذشته یک نمایشگاه ملی در نوشهر و دو نمایشگاه محلی در پلاژ ساحلی رامسر و گنجینه بابل در هفته صنایع دستی افتتاح خواهد شد.

 

این مسئول با اعلام اینکه برای نخستین بار خانه صنایع‌دستی مازندران در خانه رمدانی ساری در شروع به کار کرده در آینده نزدیک فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای پیش خواهد برد و در دو شهر چالوس و آمل نیز خانه صنایع‌دستی افتتاح خواهد شد، افزود: همچنین در 29 فروردین روز ملی بناهای تاریخی محله رسکت دودانگه ساری به عنوان موزه زنده صنایع دستی معرفی شده و در تقویم ملی قرار گرفته است؛ قصد داریم که تعدادی از هنرمندان این منطقه را احیا کرده و این روستا را به عنوان مقصد صنایع دستی استان معرفی کنیم.

 

ماهفروزی اجرای برنامه مدون و سیستماتیک و کاربردی را در صنعت گردشگری و صنایع دستی لازم دانست و گفت: به گردشگران استان باید صنایع دستی نمایش داده شود حتی اگر این گردشگران صنایع دستی را خریداری نکنند باید زمینه معرفی هنر و فرهنگ مازندرانی از این طریق فراهم شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.