فاطمه معتمدی: قدس ویژه خراسان - سخنگوی اتاق بازرگانی، صنایع ،معادن و کشاورزی مشهد با بیان اینکه طی سالهای گذشته اقتصاد کشور و همچنین خراسان رضوی ...

رکود در مشهد عمیق تر از کشور است

چالشها و مسایل مختلفی را تجربه کرده است،گفت:بخشی از این معضلات ناشی از تحریمها و گروهی نیز آن را محصول سیاستگذاری اشتباه داخلی می‌دانند .

حمید طیبی در اولین نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت:به هرحال آنچه مهم است اینکه همه باید جهت توسعه کشور و استان دست به دست هم دهند تا گامهای مؤثری برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و پویا به عنوان راهی برای مقابله با تهدیدهای اقتصادی دشمن برداشته شود.

*بلوکه شدن پول مردم

وی در پاسخ به خبرنگارما مبنی بر تحلیل اوضاع اقتصادی خراسان رضوی و وضعیت واحدهای‌ تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی استان اظهار داشت: هر چند کشور با رکود مواجه است، اما این مسأله در استان قدری عمیقتر است.

وی افزود:بخش زیادی از پس انداز و پولهای مردم در تعدادی از شرکتهای سرمایه‌گذاری که اخیراً دچار مشکل شده‌اند، بلوکه شده و همچنین مسایلی که برای برخی مؤسسه‌های مالی و اعتباری مانند میزان رخ دادمنجر شد مردم بیشتر نگران شوند و کمتر جرأت سرمایه گذاری داشته باشند .

* مشهد ویترینی برای کالای ایرانی

وی اضافه کرد:این در حالی است که ظرفیتهای بسیار زیادی در استان وجود دارد و همجواری با کشورهای آسیای میانه با 900 کیلومتر مرز مشترک،وجود بارگاه منور رضوی و میلیونها زائر و گردشگر داخلی و خارجی از جمله مزیتهایی است که فضا و بستر خوبی را برای مشهد و استان فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه مشهد می‌تواند ویترینی برای عرضه انواع کالا و خدمات ایرانی باشد،گفت:باید از این فرصت به بهترین نحو برای توسعه و پیشرفت اقتصاد استان استفاده کرد.

*کاهش قدرت خرید

وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر آمار واحدهای تعطیل شده استان تصریح کرد: هر چند آمار دقیقی در این خصوص ندارم، اما مشخص است که تعدادی از بنگاه‌های تولیدی خراسان رضوی تعطیل شده و برخی نیز با ظرفیت کمتر از حد واقعی کار می‌کنند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی دلیل این مسأله را کاهش قدرت خرید مردم دانست و افزود: این مسأله باعث شده تولیدات کارخانجاتی که با 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند نیز در انبارها بدون مشتری باقی بماند.

طیبی با بیان اینکه کاهش قدرت خرید یکی ازدلایل این مسأله است،یادآورشد:این موضوع یکی از مواردی است که در حال حاضر صنعت را اذیت می‌کند. وجود تورم و رکود توأم با هم در اقتصاد بلای بزرگی است که صنعت و تولید از آن رنج می‌برند.

وی ادامه داد: براساس پروژه انجام شده در سال 92-91 واحدهای تولیدی خراسان رضوی به طور میانگین با 47 درصد ظرفیت کار می‌کنند.

سخنگوی اتاق مشهد در این باره که این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد،گفت:تلاش قوای سه گانه از طریق حمایت از سرمایه‌گذاری‌های قانونی، تصویب و اجرای قانون بهبود فضای کسب و کارمعطوف به کمک به اقتصاد کشور برای خروج از رکود است، اما واقعیت این است که دست دولت برای رفتن به سمت سیاستهای انبساطی قدری بسته است چراکه این سیاستها گرچه رکود را پایان می‌دهد، اما منجر به تورم می‌شود.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: معتقدم سیاستها بیش از حد انقباضی و در کنترل تورم زیاده روی وجود دارد و دولت می‌توانست قدری انبساطی تر عمل کند.

*کاهش مصرف مواد غذایی

وی در بخش دیگری با اشاره به کاهش مصرف مواد غذایی در کشور تصریح کرد:مصرف مواد غذایی مهم و حیاتی مانند لبنیات و شیر به خاطر پایین آمدن قدرت خرید مردم کاهش یافته، از جمله اینکه مصرف قند و شکر نیز 20 تا 25 درصد کمتر شده است.

طیبی با بیان اینکه با همه این موارد حرکت اقتصادی رو به جلوست، درباره سفرهای هیأتهای اقتصادی کشورهای خارجی بویژه اروپایی به استان خاطر نشان کرد: هیأتهای اقتصادی زیادی به ایران و از جمله استان آمدند و تعداد زیادی هم در نوبتند، اما واقعیت این است که  هنوز اقدام عملی خاصی انجام نشده، چراکه هنوز تحریمها برداشته نشده است و این دیدارها برای پس از برداشتن تحریمهاست.

وی یادآورشد:البته اتفاقات خوبی نیز رخ داده است، از جمله اینکه در خصوص هفت طرح فولادی از طریق فاینانس گشایش اعتبار شده و همین وضعیت و اتفاق برای طرحهای پتروشیمی نیز رخ داده است.

وی اذعان داشت: اینکه گفته می‌شود، با برداشتن تحریمهای خارجی، هیچ اتفاقی برای اقتصاد نمی افتد، قابل پذیرش نیست و واقعیت این است که تحریم باعث شده برخی اوقات کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی  قطعات یدکی مورد نیاز تولیدرا  با 15 تا 20 درصد گرانتر از قیمت و نرخ واقعی خریداری کنند که این مسأله بر قیمت تمام شده کالا و محصول تولیدی اثر سویی دارد.

سخنگوی اتاق مشهد خاطر نشان کرد: البته این هم درست نیست که با برداشتن تحریمها همه مسایل و مشکلات حل می‌شود، زیرا بخشی از مسایل  از جمله بخشی نگری داخلی است.

وی در ادامه با اشاره به افزایش هزینه‌های ثابت بخش تولید مانند آب، برق، گاز و بهره‌های بانکی 12 تا بیش از 30 درصد گفت: این موارد بشدت بر صادرات تأثیرگذار است، بنابراین دولت باید مشوقهایی را برای صادرات در نظر گیرد که اگراین ضرورت انجام نشود، صادرکنندگان بخصوص در خراسان رضوی که سرآمد صادرات کالاهای صنعتی در کشور است، متحمل صدمه و آسیب خواهند شد و نتیجه آن قطع صادرات به خاطر سودآور نبودن است.

*واگذاری بازار داخلی به فولادسازان خارجی

طیبی با اشاره به وجود معادن بسیار غنی سنگ آهن و نیز شرکت بزرگ فولادی در استان خاطر نشان کرد:کاهش جهانی قیمت نفت افت نرخ فلزات اساسی مانند مس، فولاد و آلومینیوم را به دنبال داشته است، با این حال در داخل قیمت برق برای واحدهای تولیدی 20 درصد و گاز 90 درصد افزایش یافته و این موارد منجر به افزایش قیمت فولاد ساخت داخل شده است، این در حالی است قیمت این فلز در دنیا ارزان شده، حالا باید پرسید، چگونه می‌توان صادر کرد.

وی ادامه داد:با این وضعیت اگر از صنعت فولاد با تعرفه حمایت نشود، بازار داخلی را نیز باید به فولادسازان خارجی واگذار کردکه البته در بحث پتروشیمی نیز همین چالشها وجود دارد.

*احتمال تعطیل شدن 90 درصد صنایع

وی با بیان اینکه صادرات استان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 6/5 درصد افزایش یافته است، درخصوص تأثیر واردات بی رویه بر صادرات استان خاطر نشان کرد:واردات بی رویه نتیجه منطقی نبودن نرخ ارز است که منجر به ارزان شدن واردات می‌شود و از آن طرف صنعت و تولید داخلی نیز  امکان رقابت با آن را ندارد.

وی اضافه کرد:یکی از دغدغه‌ها و ترسهای فعالان اقتصادی نیز این است که به محض برداشته شدن تحریمها و آزاد شدن ذخایر ارزی ایران، واردات بی‌حد و حصرو بی‌ضابطه  شکل گیرد که اگر این مسأله رخ دهد 90 درصد صنایع تعطیل می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.