قدس آنلاین - وزیرعلوم و فناوری در نخستین گردهمایی ملی خیرین آموزش عالی کشور درمشهد:4 پارک علم و فناوری امسال درکشور به بهره برداری می رسد.

4 پارک علم و فناوری درکشور به بهره برداری می رسد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، صبح امروز 21 خرداد ماه در نخستین گردهمایی ملی خیرین آموزش عالی کشور در هتل پردیسان مشهد گفت: امروز بیش از 2هزار و 800 موسسه آموزش عالی داریم که از این تعداد 280 موسسه در قالب دانشگاه فعالیت می‌کنند.

وی افزود : علاوه بر این، 36 پارک علم و فناوری و ده‌ها پژوهشکده و پژوهشگاه نیز در کشور فعال است و سه پارک علم و فناوری نیز سال گذشته به بهره برداری رسید.

 فرهادی درباره  مراکز رشد دانشگاهها گفت : ما به دنبال راه‌اندازی مراکز رشد هستیم تا از این طریق فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مهارت‌های لازم برای کارآفرینی و اشتغال  فرا بگیرند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه جهت‌گیری وزارت علوم نیز در مسیر مهارت‌آموزی و کارآفرینی  است ، تا دانشجویان به وسیله مهارت‌های خود بتوانند ایده و محصول تولید کنند، گفت : این پروسه بزرگی است و راه طولانی را پیش رو داریم و بخشی از این مساله به قوانین، تسهیلات، حلقه‌های بازاریابی و ... بستگی دارد .

 با بیان اینکه بهترین  شهرک صنعتی در استان اصفهان است ،گفت: علاوه بر این شهرک‌های صنعتی نیز در حال شکل‌گیری است که تاکنون راه‌اندازی این مجموعه‌ها در پنج استان، مصوب شده و این شهرک‌ها باید توسعه  پیدا کند تا دانش‌آموختگان دانشگاهی وارد عرصه اشتغال شوند.

 فرهادی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه توسعه آموزش عالی در کشور ما متناسب با اعتبارات رشد نکرده ، گفت : اگر اعتبارات فعلی به میزان سه برابر افزایش  پیدا کند،  می توانیم حداقلی از امکانات را تامین کنیم.

وی با اظهار تاسف از سرانه کم دانشجویان گفت : متاسفانه سرانه دانشجویان آنچه که باید باشد نیست و اینجاست که نقش خیران آموزش عالی محقق می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان  اینکه ،یکی از عرصه‌های درخشان علم و فناوری در تاریخ کشور ما ربع رشیدی بود که بنا داریم جایگاه آن را احیاء کنیم گفت : امروزه وجود و ارتقاء بسیاری از مراکز عالی در دنیا به دلیل وقفیات و موسسات خیریه است.

فرهادی  با بیان اینکه ،سیاست‌های کلی علم و فناوری در کشور ما مشارکت بخش‌های غیر دولتی در توسعه فناوری  است،  گفت :  امیدواریم سهم وقف در این زمینه نیز  افزایش پیدا کند  که  خوشبختانه این حرکت در وزارت علوم آغاز شده و در شهرهایی مانند تهران، کاشان، شیراز و اصفهان بنیادهای خیرین آموزش عالی ،  شکل گرفته است.

فرهادی با اشاره به فعال شدن هدفمند ستاد خیرین در وزارت علوم، افزود : در جهت همسان‌سازی فعالیت‌ بنیادهای خیریه بر آن شدیم تا بنیاد ملی خیرین راه‌اندازی شد ، که  البته پیش از راه‌اندازی این بنیاد، بنیادهای خیریه در 50 دانشگاه  درکشورآغاز به کارکرده است.

وی افزود: علاوه بر این روز ولادت امام حسن(ع) را به عنوان روز خیرین آموزش عالی کشور در تقویم درج  شده و از امسال نیز بودجه مستقلی برای حمایت از طرح‌های عمرانی خیرساز پیش‌بینی شده است.

فرهادی درباره  سایر تسهیلات اعطایی وزارت علوم به خیرین، گفت : نام‌گذاری بناهای ساخته شده  به نام خود خیرین ، و آنچه که مدنظر آن‌هاست، از دیگر رویکردهای این بنیاد، در حمایت از خیرین در وزارت علوم است.

وی  با بیان اینکه ، یکی دیگر از تسهیلات ما فراهم کردن امکانات برای خیران به منظور دریافت وام و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است،گفت: برای اجرایی شدن پروژه های ناتمام عمرانی،  وزارتخانه در نظر دارد در تکمیل طرح‌هایی که توسط خیرین انجام می شود، 50 درصد  را خود در کنار 50 درصد خیرین متقبل بشود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  تاکیید کرد که فعالیت خیرین ، تنها محدود به ساخت‌وساز نمی‌شود،  بلکه تجهیز آزمایشگاه‌ها، خرید ابزار علمی، بورسیه کردن دانشجویان و نخبگان کم‌بضاعت و ... از دیگر اقداماتی است که خیرین در آن نیز می توانند سهیم بشوند.

وی افزود: البته این فعالیت‌ها در کشور آغاز شده، به عنوان نمونه بنیاد حمایت از بورسیه‌های نخبه در کاشان فعالیت‌های ارزشمندی را در این  زمینه آغاز کرده است.

فرهادی با اشاره به اینکه ،یکی از مشکلات اصلی ما کمبود فضاهای خوابگاهی و زیستی است و  این کمبود در حدود 65 هزار مترمربع برای دانشجویان مجرد است، این نیاز برای دانشجویان متاهل بسیار بیشتر است ، گفت : در حال حاضر 34 پروژه عمرانی با متراژ 100 هزار مترمربع با مشارکت خیرین در حال ساخت است که 11 پروژه از این تعداد با مساحت 36 هزار مترمربع به خوابگاه اختصاص دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.