قاین- شریعتی فر: معمولاً باشروع فصل تابستان و مناسب بودن هوا و تعطیلی مدارس، مسافرتها و گردشگری در کشور رونق می‌گیرد، ...

 میراث فرهنگی و آثار تاریخی قاین زیر خاک فراموشی!

 اما بعضی از استانها و مناطق در ردیفهای پایانی و بعضاً در انتهای ردیف بهره‌برداری از این ظرفیتها قرار می‌گیرند و به رغم اینکه نهادهای تاریخی و دیدنی بسیار ارزشمندی را در خود جای داده‌اند، ازاین صنعت بهره‌ای نمی‌برند.

البته مهمترین دلیل این امر بی‌توجهی به آثار زیبا و ارزشمندی است که زیر غبار فراموشی دفن شده است.

در حالی که همیشه یکی از افتخارات ما ایرانی‌ها میراث فرهنگی باقی‌مانده از نیاکان و گذشته‌های دورمان بوده، اما آنچه در برخی از قسمتها مشاهده می‌شود، به نظر می‌رسد در حفظ و نگهداری و احیای این گنجینه‌های عظیم و باارزش باید کوشاتر باشیم.

شهر باستانی و قدیمی قاین به عنوان بزرگ‌ترین شهر خراسان جنوبی پس از مرکز استان و با قدمت بیش از سه هزار سال و وجود آثار دوران غارنشینی در این شهر و همچنین وجود ده‌ها اثر تاریخی و فرهنگی برجسته که آثار زیبای تاریخی و صنایع دستی و گردشگری آن دارای تاریخی بسیار کهن است، متأسفانه هنوز به جایگاه ویژه خود در این زمینه دست نیافته است؛ جایگاهی که می‌توانست با نگاه اصولی مسؤولان به میراث فرهنگی این سرزمین، صنعت گردشگری را بسیار رونق بخشد.

یکی از شهروندان قاینی در این باره می‌گوید: آنچه به عنوان زیرساختهای گردشگری مطرح می‌شود، جدا از توجه به آثار فرهنگی می‌تواند افزون بر جذب گردشگر مکانهایی برای درآمدزایی باشد، البته به شرطی که همه مسؤولان بخواهند و دست به دست هم دهند و تلاش کنند.

حقیقی، قلعه کوه قاین را که روزگاری از عظمت و شکوه خاصی برخوردار بوده، مثال می‌زند و ادامه می‌دهد: براساس گفته‌ها و نوشته‌های تاریخی، قلعه کوه قاین زمانی محل سکونت سه ساله خواجه نصیرالدین طوسی بوده که وی کتاب اخلاق ناصری را در این قلعه به رشته تحریر درآورده است.

این شهروند قاینی ادامه می‌دهد: این مکان هم اکنون به تلی از خاک تبدیل شده و هیچ گونه نشانه‌ای از توجه یا احیای آن دیده نمی‌شود و حتی هیچ راهنمایی گردشگران را از این مکان مطلع نمی‌کند.

وی در ادامه به حرکت کوچکی که برای احیا و نوسازی این مکان عظیم و ساختمانهای مورد نظر انجام شده اشاره می‌کند و می‌گوید: اصلاً این مقدار کافی نبوده و متأسفانه چند سال است که بازسازی قلعه کوه متوقف شده است.

در ادامه به مسجد قاین می‌رویم که در محدوده شهر قدیم قاین است. یکی از بناهای ارزشمند شهر با قدمتی چند صد ساله.

یک گردشگر در حال بازدید را می‌بینیم. وی ایرانی، اما ساکن ترکیه است و برای مدتی به خراسان جنوبی سفر کرده و تصمیم گرفته در بحث راه‌اندازی تورهای گردشگری مطالعه و تحقیقاتی انجام دهد.

وقتی نظرش را درباره آثار تاریخی قاین می‌پرسیم، او با اشاره به اینکه اطلاعاتی از عملکرد مسؤولان این بخش از دیگر کشورها دارد، می‌گوید: در خارج از کشور آثاری به مراتب کم‌اهمیت‌تر از این آثار زیبا درآمدهای کلانی کسب می‌کنند، اما شما در قاین این آثار ارزشمند را رها کرده‌اید.

روزی که یک گردشگر در کوچه پس کوچه‌های شهر قدیمی و تاریخی قاین قدم بزند، خواهد دید که چگونه بخشی از میراث تاریخی شهر در حال لایه لایه شدن و پوست انداختن است.

عابدینی در ادامه می‌گوید: به نظرم بخشی از مشکلات یاد شده به دلیل بی‌توجهی مسؤولان باشد و اینکه هنوز بسیاری از مردم و حتی مسؤولان استانی و شهرستانی از ارزش این آثار و بناهای تاریخی اطلاع چندانی ندارند.امید است مسؤولان استان وشهرستان چاره‌ای برای بازسازی و بهسازی و نگهداری این آثار ارزشمند که به فراموشی سپرده شده ودر حال از بین رفتن است، بیندیشند.

نیاز  10 میلیارد ریالی برای آثار تاریخی قاین

به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان که می‌رویم؛ گفته می‌شود، از اقدامهای انجام شده برای مرمت و بازسازی و نگهداری آثار تاریخی قاین پیشنهاد 10 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قاین با اعلام این مطلب افزود: این میزان اعتبار برای مرمت و تکمیل بهسازی و نورپردازی، پژوهش و کتیبه نویسی اسم بندی، مرمت دیوارهای قلعه کوه و شهر قدیم قاین، مسجد جامع قدیمی، منازل قدیمی حقیقی، صمدی، سلطانی و آرامگاه ابوذر جمهر، امامزاده زیدالنار آفریز، رباط چاهک موسویه و حمام و آب انبار روستای کارشک پیشنهاد شده است.

عباسی افزود: در سال 93 اعتباری بیش از 890 میلیون ریال برای مرمت و بازسازی، مطالعات و پژوهش اختصاص یافته است.

وی همچنین گفت: در سال گذشته بیش از هشت اصله درخت قدیمی سرو و چنار شهرستان در روستاهای خونیک، مزد آباد، بادامک، مردان شاه، خوگ، چشمه اکبری در بخشهای نیم بلوک و مرکزی به ثبت رسیده است که بیشترین آمار ثبت درختان قدیمی و تنومند در استان را شهرستان قاین به خود اختصاص داده است.

به گفته مهندس عباسی، درختان پسته چند صد ساله در شاهیک نیز که از قدمت و تنومندی زیادی برخوردار است، برای ثبت ملی معرفی شده است. همچنین مسجد جامع قاین با قدمت بیش از 900 سال که از اولین آثار ثبت شده خراسان جنوبی است، برای اجرای مقدمات ثبت جهانی معرفی شده و افزون بر این عملیات کاوش و پژوهش حوض قدیمی گیباغ در شهر قاین به زودی آغاز می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.