در نخستین روزهای حمله ماجراجویانه ریاض به یمن، در حالی که آل سعود مدعی شده بودند، ...

چرا یمن برای آل سعود باتلاق است؟

 دست کم 10 کشور برای این جنگ با آنان ائتلاف کرده و حمایت غرب و به طور خاص واشنگتن را نیز با خود دارد، اما باز هم بسیاری از کارشناسان مسایل منطقه این تصمیم و ورود به این جنگ را برای عربستان یک خودزنی تاریخی برشمردند.

بسیاری، یمن را باتلاقی نامیدند که آل سعود به اختیار خویش وارد آن خواهد شد، اما توانایی خروج از آن را نخواهد داشت.

ارتش عربستان تجربه یک جنگ ناموفق با قبایل یمنی را داشت، جنگی که در آن متحمل شکست سختی شد. حالا که علاوه بر آن قبایل، پای عمده ارتش یمن نیز در میان بود، بی‌تردید کار برای ریاض سخت‌تر بود. مصری‌ها و پاکستانی‌ها مهمترین اعضای ائتلاف ظاهری سعودی‌ها علیه یمن بودند. ورود ارتش این دو کشور می‌توانست بسیاری از معادلات را تغییر دهد، بویژه در بخش عملکرد نیروی زمینی که عربستان ناتوانی کامل در آن داشت.

مصری‌ها اما خاطرات بدی از حضور در یمن داشتند. از سوی دیگر السیسی تازه به قدرت رسیده و هم در داخل و هم در مرزهای غربی خود با لیبی مشکلات عدیده‌ای داشت. قاهره برای ورود مشروط به جنگ طلب پول بسیار هنگفتی کرد، اما خزانه آل سعود خالی بود. آنها طی سالهای اخیر صدها میلیارد دلار را صرف جنگ افروزی در سوریه و عراق کرده بودند و برای ائتلاف یمن و جلب نظر کشورهای متحد خویش نظیر سودان، جیبوتی و اردن، پول کلانی داده بودند. پول تأمین نشد و قاهره عملاً به یک تماشاچی بدل شد، در پاکستان هم نوازشریف با وجود آنکه بسیار از ریاض حرف شنوی داشت، با مخالفت شدید، پارلمان و احزاب رقیب رو به رو شد. ورود به جنگ با وجود این مخالفتهای داخلی ممکن بود به سقوط دولت او منجر شود، بنابراین «اسلام آباد» نیز عقب نشست. در این حال ریاض ناگهان خود را در میدان جنگ تنها دید، اما قصه به همین جا ختم نشد. یمنی‌ها که از ورود نیروی زمینی کشورهای عضو اتحاد و ائتلاف ظاهری آل سعود یقین کردند، دست به حملات زمینی زدند. ارتش ناتوان سعودی‌ بسیار زود از مناطق جنگی گریخت. قبایل یمنی که از دیر باز با قبایل این سوی مرز ارتباط و همخونی و روابط پنهانی وسیعی داشتند، نظر بزرگان قبایل را در مناطقی نظیر «نجران» جلب کردند. سالهاست که مردم در بسیاری از مناطق عربستان از اوضاع سیاسی و خفقان هولناک رژیم به ستوه آمده‌اند. حالا بهترین فرصت برای بلند کردن بیرق مخالفت بود. کار تا آنجا پیش رفت که چند روز پیش برخی از قبایل نجران مدعی شدند، بزودی اعلام استقلال کرده و از عربستان مستقل خواهند شد و این همان خودزنی و باتلاقی بود که کم کم آل سعود دچار آن می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.