گروه میهن - مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران با هشدار درباره عواقب آتش‌سوزی در جنگلها، اختصاص بالگرد را برای مقابله بموقع با آتش‌سوزی‌های احتمالی ...

 باز آتش!

 در عرصه‌های جنگلی این منطقه به علت گرمای روز افزون هوا و عوامل انسانی، ضروری دانست.

کوروش خلعتبری پس از مهار آتش‌سوزی مناطقی از جنگلهای بخش کجور نوشهر که از ظهر جمعه آغاز شد، به ایرنا گفت: این روزها در بیشتر مناطق برخوردار از عرصه‌های جنگلی شاهد آتش سوزی‌های متعددی هستیم، از این رو برای اقدام بموقع و مقابله با آتش و جلوگیری از پیشروی حریق در عرصه‌های مناطق جنگلی، استفاده از بالگرد ضرورتی انکار ناپذیر است که باید هرچه سریع‌تر محقق شود.

وی، احتمال وقوع چنین حوادثی را در روزهای آینده با توجه به گرمای بی سابقه محتمل دانست و افزود: اکنون درصورت وقوع آتش به علت دسترسی سخت به مناطق جنگلی و امکانات و تجهیزات اندک با مشکل مواجهیم.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه یک مورد آتش‌سوزی که در جنگلهای منطقه دلم بخش کجور رخ داد، با اینکه در نخستین ساعات وقوع آتش‌سوزی برای مهار و پیشگیری از سرایت آن به دیگر عرصه‌های جنگلی درخواست اعزام یک فروند بالگرد شده بود، اما متأسفانه بالگرد به موقع اعزام نشد.

 

 10 هکتار جنگل و باغ در آتش سوخت

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس نیز گفت: از مجموع 10 هکتار خسارتی که آتش‌سوزی روز جمعه در منطقه دَلَم کُجُور وارد کرد،6 هکتار مربوط به عرصه‌های جنگلی و چهار هکتار نیز مربوط به باغهای میوه مردم است.

مهرداد خزایی پول افزود: شروع حریق از یک باغ میوه شخصی و بر اثر بی احتیاطی بود که به عرصه‌های جنگل‌کاری شده سرایت کرد.

وی اظهار داشت: بیش از 30 نفر از نیروهای منابع طبیعی و هلال احمر و بخشداری پس از چند ساعت تلاش موفق شدند، آتش را به طور کامل خاموش کنند، ولی برای رعایت احتیاط، تعدادی از نیروهای منابع طبیعی شب را در محل اتراق می‌کنند تا در صورت مشتعل شدن کانونهای مخفی حریق، عملیات اطفا بسرعت آغاز شود.

خزایی پول تأکید کرد: دو هکتار از 6هکتار عرصه جنگلی که در این حریق از بین رفت، دارای درختان بزرگ و جنگل انبوه بود و پوشش درختی چهار هکتار دیگر شامل نهالکاری و درختان کم سن و همچنین درختچه و مرتع بود.

وی گفت: درختانی که در این حریق از بین رفتند، اغلب از نوع زَرْبین که یکی از چند سوزنی برگ بومزاد جنگلهای هیرکانی است و همچنین گونه غیر بومی کاج بودند.

وی از مردم خواست، در هر ساعت از شبانه روز با مشاهده آتش‌سوزی در جنگلها و مراتع، موضوع را با شماره تلفن رایگان و کشوری 1504 به اطلاع یگان حفاظت منابع طبیعی برسانند.

 

 مهار آتش در جنگلهای کجور نوشهر

معاون امور جنگل سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از مهار کامل آتش در جنگلهای بخش کجور شهرستان نوشهر خبر داد.

بهزاد انگورج گفت: این آتش با اعزام امکانات و تجهیزات،همکاری مسؤولان نهادهای ذی ربط و نیروهای حفاظتی مهار شد.

وی، سهل انگاری در خاموش کردن آتش پس از پخت غذا در باغهای همجوار جنگلهای منطقه کجور را علت اصلی بروز آتش و سرایت به جنگلهای این منطقه اعلام کرد.

وی سطح آتش‌سوزی باغ و جنگلهای این منطقه را کمتر از 10 هکتار برآورد کرد و گفت: آتش خسارت صد درصدی به جنگلهای منطقه ای که طعمه حریق شده، وارد کرده است.

منطقه ییلاقی و کوهستانی کجور در فاصله حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر واقع است.

حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با 313 هزار هکتار جنگل و 197هزار هکتار مرتع، از رامسر تا رُویان را پوشش می‌دهد.

جنگلهای هیرکانی با 9/1میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان تا گلی داغ در شرق استان گلستان امتداد دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.