معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: به دنبال استفاده از سیستم‌های فناوری نوین در بحث زیارت هستیم و این اطلاعات را به صورت GIS تنظیم کرده‌ایم که روی موبایل زائران قرار می‌گیرد.

به دنبال استفاده از سیستم‌های فناوری نوین در بحث زیارت هستیم

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسن واحدی صبح امروز در حاشیه دومین جلسه خدمات زیربنایی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در نقشه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی پهنه‌ای انتخاب شده که بیشترین تردد زائر و بیشترین تراکم هتل و مکان اسکان زائر را دارد و شاخصه‌های زیادی در انتخاب این پهنه لحاظ شده است.

وی افزود: محدوده این پهنه شامل مسیرهای ایستگاه راه‌آهن، میدان شهدا، چهارراه لشکر، چهارراه نخریسی، پهارراه مقدم طبرسی و میدان 17 شهریور بوده است، همچنین سایت خانه مسافر هم ساماندهی شده و زائران برای بحث اسکان خود می‌توانند به صورت اینترنتی ثبت‌نام کنند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه اطلاعات زیربنایی و روبنایی این پهنه با کمک و همکاری 14 دستگاه مرتبط جمع‌آوری شده است، گفت: نواقصی را در این رابطه شاهد بودیم که امیدواریم با همکاری مسئولان امر هرچه‌سریع‌تر برطرف شود و در این زمینه بانک اطلاعاتی‌ای را راه‌اندازی خواهیم کرد.

واحدی تصریح کرد: مهم‌ترین بحث را در مطلوبیت این پهنه داشتیم و به طور مثال اعلام کردیم که نانوایی‌ها به تعداد مورد نیاز باشد تا شاهد صف‌های طولانی نباشیم، هرچند که این مطلوب‌ها مطلق نیست و در حوزه به صور ت نسبی برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: به دنبال استفاده از سیستم‌های فناوری نوین در بحث زیارت هستیم و این اطلاعات را به صورت GIS تنظیم کرده‌ایم که روی موبایل زائران قرار می‌گیرد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی به طرح مبدأ تا مبدأ اشاره کرد و گفت: مدل اجرایی این طرح در حال تدوین است و زائر از شهر خود به مشهد می‌آید و برنامه‌های زیارتی و سیاحتی‌ای را با کمک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برای زائران امام رضا(ع) تدارک دیده‌ایم، هرچند که اولویت نخستمان بحث زیارت باکیفیت است.

واحدی عنوان کرد: 16 کمیته اجرایی در بحث زیارت طراحی شده که شامل طرح‌های تحویل و تحول بحث زیارت، ستاد خدمات سفر، فناوری نوین در زیارت، زائران پیاده، مبدأ تا مبدأ، اسکان ارزان قیمت زائر، ساماندهی خانه مسافرها، نظارت بر پروژهای زیارت، تنظیم بازار و مواد غذایی، بهداشت و سلامت، زائران خارجی، بقاع و اماکن متبرکه، حمل و نقل، زیربنایی و روبنایی، کمیته فرهنگی و ستاد دهه کرامت بوده است.

وی افزود: برنامه‌های دهه کرامت از پنجشنبه این هفته آغاز می‌شود و برنامه‌های اجرایی این دهه در حوزه زیارت مدیریت می‌شود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی به موضوع ترویج و تثبیت فرهنگ رضوی اشاره کرد و گفت: در بحث زیارت این مهم در دستور کار قرار گرفته و باید زائران را با فرهنگ رضوی آشنا کنیم تا معرفت رضوی در زندگی آنها پررنگ شود و باید فعالیت‌هایمان در حوزه زیارت به گونه‌ای باشد که ثمربخش بوده و زندگی مردم اثرگذار باشد.

واحدی ابراز داشت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که زائر به فقط به زیارت فکر کند و هیچ دغدغه زیربنایی‌ای نداشته باشد و امیدواریم که با کمک سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های مربوطه افقی خوب را برای تمام زائران ولی نعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) رقم بزنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.