قدس انلاین-قاانی:قانون جامع حمایت ازمعلولین در سالهای اخیرهمیشه چالشهایی را درخود داشته که به همین دلیل نتوانسته مشکلات جامعه معلولین را کاهش دهد.

بازنشستگی پیش ازموعد معلولین"معلول" است!

به گزارش قدس انلاین طبق قانون، معلولین با سابقه کاری 20 ساله (مردان در 50 سالگی و زنان در 45 سالگی) بازنشسته خواهند شد،در حالیکه جامعه معلولین خواستارحذف شرایط سنی هستند تا معلولان دارای 20 سال سابقه کار بازنشسته شده و مابه‌التفاوت 10 ساله را نیز دولت پرداخت کند.

*معلولان چشم انتظار لغو شرط سنی

در همین باره دبیر ستاد پیگیری قوانین بیمه تامین اجتماعی معلولان کشوربا انتقاد از وضعیت بازنشستگی معلولان گفت: معلولان به منظور استفاده از بازنشستگی پیش از موعد خواستار لغو شرط سنی هستند، ولی تاکنون قانونی در این راستا از سوی نمایندگان مجلس به تصویب نرسیده است. وی افزود: آبان‌ماه سال گذشته طی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به وضعیت اشتغال، بیمه و بازنشستگی پیش از موعد معلولان شدیم. مصطفی چقایی با بیان اینکه خواستار نگاه ویژه نمایندگان به این قشر از جامعه بودیم و همچنان نیز هستیم، تصریح کرد: در آن زمان لایحه 24 ماده‌ای بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در حال بررسی در کمیسیون اجتماعی مجلس بود. وی تاکید کرد: این موضوع با کلیه نمایندگان مجلس مطرح شد، اما متاسفانه اقدامی نکردند و بیان می‌کنند که این طرح بار مالی بر دوش دولت خواهد داشت، به همین دلیل خواسته ما تاکنون راه به جایی نبرده است. چقایی با اشاره به اینکه مسلما معلولین زودتر از انسان‌های دیگر شکسته و فرتوت می‌شوند، خواستار نگاه و توجه ویژه به خواسته‌های آنها شد. وی با بیان اینکه مصوبه هیئت وزیران در سال 85 در زمینه مشاغل سخت و زیان‌آور به دلیل محدودیت‌های بودجه جهت واریز مابه‌التفاوت 10 ساله سنوات ارفاقی به صندوق بازنشستگی، تاکنون اجرایی نشده است، اظهار کرد: کلیه معلولان شدید و بسیار شدید شاغل در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی بدون شرط سنی لازم است مشمول قوانین بیمه‌ای مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شوند و با 15 سال سابقه خدمت یا پرداخت حق بیمه با افزودن 15 سال سنوات خدمت ارفاقی تا پوشش 30 سال خدمت بدون سقف سنی مورد حمایت و بازنشستگی پیش از موعد قرار گیرند. رئیس هیات مدیره جامعه معلولان استان مرکزی اضافه کرد: معلولان با درجه معلولیت خفیف و متوسط شاغل در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی نیز بدون در نظر گرفتن شرایط سنی با 20 سال سابقه خدمت با افزودن 10سال سنوات از بودجه عمومی کشور باید بازنشسته شوند و این تنها خواسته جامعه معلولان ایران است تا بتوان بخشی از مشکلات آنها را رفع کرد.

*تامین اجتماعی توجه ندارد!

 

علی همت محمود نژاد، عضو اصلی هیئت مدیره سازمان جهانی معلولین خواستار تشکیل شورای عالی معلولان شد و اظهار کرد: بیش از 10 سال است که همه گروه‌های معلولان درحال تکاپو برای تشکیل شورای عالی معلولان هستند و ایجاد آن ازخواسته‌های اصلی معلولان کشور است. وی هچنین از رییس جدید بهزیستی خواست تا رسیدگی به قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان را که سال‌هاست در ابهام بوده و کسی حاضر به پاسخگویی آن نیست را نیز مدنظر داشته باشد. علی همت محمودنژاد اعلام کرد که متاسفانه قانون بازنشستگی زودتر از موعد مقرر کارگران معلول که در مجلس به تصویب رسیده به هیچ عنوان مورد توجه سازمان تامین اجتماعی قرار ندارد و معلولانی که براساس قانون باید ۲۲ تا ۲۶ سال بازنشسته شوند مجبورند تا ۳۰ سال کار کنند.محمودنژاد با توجه به اینکه میانگین اشتغال برای جمعیت معلولان نزدیک به ۷ سال است گفت: متاسفانه قانون بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه کار برای معلولان در صورتی امکان‌پذیر است که شرط سنی بالای ۵۰ سال حذف شود و بر همین اساس خواستار حذف شرط سنی و اجرایی شدن این قانون برای معلولان هستیم.رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان تاکید کرد: متاسفانه حق بیمه کارفرمایی معلولان که باید از سوی دولت پرداخت شود نه‌تنها برای تمام معلولان پرداخت نمی‌شود بلکه این حق بیمه دیرهنگام و زمانی پرداخت می‌شود که کارفرمایان کار را از معلولان سلب کرده اند.

* تقلیل ساعت کاری بهتر از بازنشستگی‌!

اما به گفته معاون دفتر توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور، از اسفند ماه سال 91 تا کنون 210 نفر از معلولین در بخش دولتی از سنوات ارفاقی "قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان" بهره‌مند شده‌اند. رسول الله وردی در خصوص "قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان" افزود: براساس قانون مصوب، معلولان شاغل می‌توانند از سنوات ارفاقی استفاده کنند؛ براساس آن معلولینی که در بخش دولتی و غیر دولتی شاغل هستند می توانند با داشتن 20 سال سابقه کار و 50 سال سن از سنوات ارفاقی برخوردار شوند. وی افزود: در این قانون برای زنان محدودیت سنی وجود نداشته و تنها داشتن 20 سال سابقه کاری شرط است.معاون دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی در ارتباط با نحوه بازنشستگی پیش از موعد اظهار کرد: چنانچه معلولی در اداره‌ای شاغل باشد می‌تواند درخواست بازنشستگی پیش از موعد خود را به اداره مذکور تحویل و آن اداره درخواست وی را به بهزیستی استان ارجاع خواهد داد و بهزیستی استان نیز درخواست را به دبیرخانه کشوری بازنشستگی پیش از موعد معلولان معرفی می‌کند. وی همچنین با بیان اینکه جلسات دبیرخانه کشوری بازنشستگی پیش از موعد معلولان در تهران برگزار می‌شود و چنانچه معلولی ساکن شهرستان باشد باید برای این جلسات به تهران بیاید، اظهار کرد: پروسه زمانی صدور این حکم طولانی نیست و به محض اینکه درخواست این افراد به کمیسیون ارجاع داده شود در صورت عادی تا 48 ساعت و حداکثر تا یک هفته، حکم بازنشستگی پیش از موعد آنها صادر خواهد شد. الله وردی همچنین با بیان اینکه تعیین درصد معلولیت توسط سازمان بهزیستی صورت گرفته و تعیین سنوات ارفاقی توسط سازمان متبوع فر شاغل صورت می‌گیرد، افزود: در اینجا مسئله اصلی این است که در قانون و آیین نامه اجرایی آن بخش "غیر دولتی" نیز لحاظ شده است اما در واقعیت شاهد آن هستیم که سازمان تامین اجتماعی به بهانه ابهام در متن قانون از بازنشسته کردن معلولانی که در بخش غیر دولتی شاغل هستند امتناع می‌کند. الله وردی همچنین با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی و سازمان تامین اجتماعی هردو زیر مجموعه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی بوده و در تلاشیم با مداخلات وزارت خانه و شخص وزیر در این خصوص چاره اندیشی شود، ادامه داد: همچنین در بخش غیر دولتی موضوع "ازکارافتادگی" معلولان مطرح است و چنانچه معلولی بتواند در کمیسیون تامین اجتماعی ثابت کند که کار کردنش بر میزان و شدت معلولیتش تاثیر گذار است به آن از کارافتادگی تعلق میگیرد. وی در این باره تصریح کرد: مسئله از کارافتادگی معلولان نیز از وظایف بهزیستی نبوده و به سازمان تامین اجتماعی مربوط است. معاون دفتر توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی در این باره تصریح کرد: چنانچه معلولی خواستار اقدام در خصوص از کار افتادگی باشد باید درخواست خود را در سازمان تامین اجتماعی مطرح و پس از پرکردن فرم های پزشکی توسط پزشکان متخصص به کمسیون مربوطه در تامین اجتماعی ارجاع داده شود. الله وردی ادامه داد: بررسی‌های این کمسیون نیز بسیار سخت گیرانه بوده و معمولا شدت معلولیت معلولین را ناشی از کار آنها ندانسته و به این ترتیب مشمول از کار افتادگی نخواهند شد.الله وردی در پایان راه حل مناسب برای حل این مشکلات را "تقلیل ساعت کاری معلولان شاغل" دانست و گفت: پیشنهاداتی مبنی بر تقلیل ساعت کاری معلولان در دولت های قبلی مطرح کرده‌ایم که متاسفانه تا کنون با آن موافقت نشده است اما ما همچنان معتقدیم تقلیل ساعت کاری بسیار بهتر از بازنشستگی‌های زیر 20 سال است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 20
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    13 1
    اقا مجید ما درمانده نیستیم ولی حقوقمان در حال حاضر طسر پا گذاشته شده چرا باید ما حق بیمه بدیم چرا باید مالیات بدسم چرا یاید مانند دیگر کارمندان و پا به پای انها کار کنیم اقای روحانی شما در مناظرات انتخابی گفتید معلولان را میبینید پس چرا و ......چراهای دیگه
  • حمید IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    12 0
    سلام کارمند بیمارستانم وکارسنگین انبارداری حدود 24سال سابقه و45ساله خواهشمندم شرایط سنی برای آقایان رابردارید تاماهم بتوانیم بازنشست شویم چون دیگرجسمان تحمل کارکردن راندارد. ممنون
  • یوسف سلطانی IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    9 0
    من الان ۱۷ سال کار میکنم ۱۳سال سابقه بیمه دارم با معلولیت شدید در یک شرکت خصوصی روزانه ۱۰ ساعت کار میکنم ۳۷ سالم دیگر قادر به کار نیستم بابا یه فکری بکنید دیگه خسته شدیم بخدا
  • جلال ساعی IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    9 1
    سلام وخسته نباشید بند الان 24 سال در سخت ترین شرایط پروژه ای نفت گاز مشغول به کار هستم 17 سال همه بیمه دارم ولی دیگر قادر به کارکردن نیستم از مسئولین انتظار همکاری دارم متشکرم
  • مجید IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    7 1
    با سلام و خسته نباشید ، بنده 20سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم و با معلولیت شدید و مدرک فوق لیسانس در طول شبانه روز حداقل 13 ساعت فعالیت دارم و با 42 سال سن ،کار کردن برام سخت شده و از مسئولین تقاضای همکاری دارم .
  • جمال IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    6 0
    سلام خسته نباشید بنده با ۵۶ سال سن و ۲۳ سال سابقه بیمه پردازی با معلولیت شدید در شرکت خصوصی کار میکنم وقتی سرکار میرم به خصوص زمستان مثل گربه چهارچنگولی راه میروم. از ترس اینک مبادا بیفتم اعضای دیگر بدنم خورد شود رییس سازمان حقوق بشر فکری به حال ما معلولین بکنید.
  • زین العابدین مرادی پور IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    7 0
    آیا قانون بازنشستگی معلولان اجرا میشود یا درحد یک نوشته است برای اقدام باید از چه مجاری قانونی اقدام کرد،وقتی به اداره مربوطه خود مراجعه میکنیم اظهار بی اطلاعی میکنم. من دارای معلولیت جسمی حرکتی متوسط هستم با ۵۰ سال سن و در آومزش و پرورش ۲۴سال سنوات خدمت دارم آیا میتوانم برای باز نشستگی اقدام کنم. ممنون از کسانیکه راهنمایی کنند.