قدس آنلاین : افزون بر ۷۰۰ نسخه از آثار شیخ مفید در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و در این میان، ۳۰۰ نسخۀ خطی و چاپ سنگی نفیس ارزشمند که کتابت برخی به قرن نهم قمری می‌رسد، خودنمایی می‌کند.

۷۰۰ اثر ارزشمند شیخ مفید در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می شود

 

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، اعلام کرد: بیش از 700 نسخه از تألیفات شیخ مفید با موضوع فقه و حدیث و کلام شامل کتب خطی، چاپ سنگی، کتب چاپی، نسخه‌های عکسی، میکروفیلم و پایان‌نامه در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی موجود است که در این میان، حدود 300 نسخۀ خطی و چاپ سنگی وجود دارد که برخی به واسطۀ قدمت، تاریخ کتابت یا حاشیه‌نویسی برخی بزرگان بر آن‌ها، از ارزش بالایی برخوردارند.

سید محمدرضا فاضل ‌هاشمی ادامه داد: از جمله آثار این عالم و مرجع بزرگ شیعه در گنجینۀ نسخه‌های خطی آستان قدس رضوی، «خصائص و مفاخر» در اخبار و احادیث شیعه است که به خط نسخ 27 سطری در سال 898  قمری کتابت شده است. همچنین«مسائل العویص» از دیگر آثار ارزشمندی است که در سال 961 قمری به کتابت درآمده و توسط علامه حائری وقف آستان قدس رضوی شده است.

وی به معرفی «فصول‌المختار عن عیون و المحاسن» پرداخت و گفت: این کتاب نسخۀ نفیسی است که کتابت آن به قرن دهم قمری  برمی‌گردد و «علی‌بن الحسین علم‌الهدی» گزیده‌ای از «العیون» شیخ مفید را در آن گرد آورده است.

فاضل ‌هاشمی با معرفی یکی دیگر از تألیفات مهم شیخ مفید به نام «مسار الشیعه» که حاوی مختصری از حالات ائمۀ اطهار علیهم‌السلام و مخالفان ایشان است، گفت: نسخه‌های متعددی از این اثر در گنجینۀ کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی موجود است و دو نسخه از این میان، یکی به کتابت 1104 و دیگری به کتابت 1075ق.، از ارزش ویژه‌ای برخوردار است.

فاضل‌هاشمی به معرفی چند نسخۀ نفیس دیگر از شیخ مفید در گنجینۀ کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی پرداخت و گفت: کتاب «ذبایح اهل کتاب» در فقه به کتابت سال 1089، «المقنعه» در فقه و کلام کتابت 955 ق. و «الإرشاد» تحریر ربیع الثانی 1032 ق.، سه اثر نفیس دیگر در این مجموعه است.

رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، با بیان اینکه از اثر معروف شیخ مفید با نام «الإرشاد فی معرفه حجج‌ الله علی العباد»، نسخه‌های متعددی در گنجینۀ کتب خطی موجود است، توضیح داد: این اثر، نخستین و دقیق‌ترین تألیف وی در شرح حال ائمۀ اطهار علیهم‌السّلام است که نسخه‌ای به کتابت قرن 11 و 12 و دو نسخۀ ارزشمند از ترجمۀ فارسی این اثر با نام «تحفۀ سلیمانی» یکی به کتابت سال 1127 و دیگری با چاپ سنگی به سال 1303 ه.ق، از دیگر نسخه‌های این گنجینه است.

گفتنی است؛ «محمد بن محمد بن نعمان» مشهور به شیخ مفید از بزرگترین علمای شیعۀ دوازده امامی در نیمۀ دوم قرن ۴ق. و اوائل قرن ۵ ق. و از احیاكنندگان بزرگ علوم اسلامی و مروجان سخت‌کوش فرهنگ شیعی و نشردهندگان فقه امامیه است که افزون بر 200 عنوان کتاب در فقه و اصول و حدیث و کلام تألیف کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.