احسان رحیم‌زاده - در چند سال اخیر بازار نشر به کتاب‌هایی که در قالب «خاطره- داستان» منتشر شده‌اند،

 رازگشایی از پشت پرده  سینما و مطبوعات

 روی خوش نشان داده است. این کتاب‌ها بخصوص در حوزه دفاع مقدس با فروش نسبتاً خوب مواجه شده اند. تعدادی از سیاستمداران، هنرمندان، فرماندهان جنگ و دانشمندان خاطرات زندگی‌شان را روی کاغذ آورده و محصول نهایی را در قالب کتاب روانه بازار کرده‌اند. «از شما چه پنهان» عنوان کتابی است به قلم «احمد طالبی‌نژاد» که در آن خاطرات مطبوعاتی و سینمایی این نویسنده منعکس شده‌است. طالبی‌نژاد را بیشتر سینمادوستان با مقاله‌های تخصصی‌اش در مجله فیلم می‌شناسند. او در حوزه یادداشت نویسی و گفت و گو توانایی خوبی دارد و زمانی که نامش بالای یک مطلب نقش می‌بندد خیلی‌ها تشویق به خواندن آن نوشته می‌شوند. نام این کتاب عنوان اثر «هوشنگ مرادی کرمانی» را در ذهن زنده می‌کند. دو عنوان «از شما چه پنهان» و «شما که غریبه نیستید» قرابت معنایی زیادی با هم دارند و اتفاقاً طالبی‌نژاد هم در مقدمه کتابش به این شباهت اشاره کرده است.

داستان‌های خاطره‌ گونه از آن جهت که درونیات و ابعاد خصوصی زندگی شخصیت‌ها را بیان می‌کنند، خواندنی و دلنشین هستند. خوانندگان در این گونه کتاب‌ها دنبال زوایایی پنهان از زندگی قهرمان داستان هستند که تا به حال نشنیده‌اند. به عبارت دیگر هرچقدر نویسنده بیشتر دست به خودافشاگری بزند، خواننده لذت بیشتری می‌برد. مرادی کرمانی و طالبی‌نژاد هر دو در کتاب‌هایشان چنین مسیری را در پیش گرفته‌اند. منتها با این تفاوت که مرادی کرمانی لایه‌های پنهان زندگی خود و خانواده‌اش را افشا کرده و طالبی‌نژاد بیشتر به سراغ زندگی هنرمندان و سیاستمداران رفته‌است. مرادی کرمانی به واسطه کتاب‌هایی که نوشته و جوایز جهانی که کسب کرده، شهرت زیادی دارد، اما طالبی ‍‌ نژاد شهرتش را از سینماگرانی و نویسندگانی وام گرفته که سالیان سال با آنها همکاری کرده‌است؛ به همین دلیل کتاب مرادی کرمانی می‌تواند مخاطبان گسترده تری داشته باشد.

آنهایی که به تماشای فیلم‌های ایرانی علاقه مند هستند با خواندن این کتاب دیدی جدید نسب به اشخاص و مناسبات پشت پرده سینمای ایران پیدا می‌کنند. طالبی نژاد مسایل خصوصی برخی سینماگران را فاش کرده و مثلاً نوشته که کدام بازیگران ایرانی درگیر غول اعتیاد هستند. یا این که به سراغ ازدواج‌های مسعود کیمیایی رفته و او را زیر تیغ نقد برده‌است. نویسنده از فیلمنامه‌نویسان مطرحی سخن گفته که نوشته دیگران را کپی کرده و به اسم خودشان فروخته‌اند. بخشی از خاطرات طالبی‌نژاد هم به تهیه‌کنندگانی مربوط می‌شود که سرش را کلاه گذاشته‌اند.

خاطره‌های طالبی نژاد غالباً لحن داستانی خوبی دارند و خواننده را در تعلیق نگه می‌دارند. مخاطب با آنکه می‌داند نویسنده در اداره مجله هنری«هفت» شکست خورده؛ اما دوست دارد بفهمد این روند چگونه طی شده است. این کتاب در کنار خاصیت سرگرم‌کنندگی‌اش یک فایده دیگر هم دارد، اینکه به دوستداران عرصه فرهنگ و هنر راه و چاه را نشان می‌دهد و می‌گوید اگر می‌خواهند نان هنرشان را بخورند چه سختی‌هایی را باید تحمل کنند؛ البته ممکن است خیلی‌ها پس از خواندن کتاب عطای هنرمندشدن و هنرپیشگی را به لقایش ببخشند، چون خاطرات این نویسنده اهل نایین فضای تلخ و مأیوس‌کننده‌ای دارند و بیشتر بیانگر شکست‌ها و ناکامی‌های او در عرصه فیلمسازی، نویسندگی، چاپ نشریه و ... هستند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.