قدس آنلاین: در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد، بخش بیشتری از سالن بهار به آستان قدس رضوی اختصاص پیدا کرده است و این اداره بازهم دست پر آمده است.

دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد؛آستان قدس رضوی بازهم دست پر آمده است

به گزارش قدس آنلاین، آستان قدس رضوی مانند سال های گذشته در نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد همراه با سایر مراکز فرهنگی داخلی و خارجی به عرضه خدمات و محصولات فرهنگی خود در حوزه قرآن و عترت پرداخته است البته این فعالیت های فرهنگی در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت نسبت به سال های گذشته از ویژگی های شاخصی نیز برخوردار است به طوری که رضایت مردم و مسوولین را به همراه دارد.

برنامه های رونمایی از آثار دیجیتال و نرم افزاری، برگزاری مراسم زنده «صفه حرم حضرت رضا (ع)، افزایش تعداد تصاویری از نسخ منصوب به ائمه (ع)، به نمایش گذاشتن تعداد زیادی از قرآن های قدیمی چند هزار ساله، قرار گیری تمام آیات قرآن کریم فقط در یک صفحه و ... تنها بخشی از جذابیت های آستان قدس رضوی در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد است.

برگزاری مراسم «صفه» در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت

سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی با بیان این که یکی از غرفه های این نمایشگاه با 1400 متر مربع فضای نمایشگاهی در اختیار آستان قدس رضوی قرار گرفته است به خبرنگار ما بیان داشت: ما امسال برنامه های متنوعی را برای مردم در نظر گرفتیم که از جذابیت های بسیار خوبی برخوردار است و با وجود این که عمدتا بسیاری از شهروندان و زائران برای زیارت به حرم مطهر رضوی می روند اما ممکن است با این برنامه ها آشنا نباشند.

سید احمد هاشم آبادی یکی از این برنامه ها را برگزاری مراسم صفه به عنوان یکی از ویژه برنامه های مهم در حرم امام رضا (ع) دانست و خاطرنشان کرد: در این مراسم که قرآن، رحل ها و لاله ها توسط فراشان کنار یکدیگر قرار می گیرند و حافظان قرآن کریم در دو گروه هفت نفری، یک گروه در ضلع غربی رواق مبارکه دارالاسلام و گروه دیگر دیگر در ضلع شرقی پشت رحل های قرآن می نشینند.

او از برگزاری مراسم زنده «صفه حرم حضرت رضا (ع)» در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد خبر داد و گفت: این مراسم بیش از 150 سال قدمت دارد و مراسمی است که هر صبح و شام با حضور خادمان بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) مقابل چشمان مشتاق زائران، باشکوه و جلال فراوان برپا می شود و عطر آیات کلام الهی، اشعار و مناجات با الحان خادمان فضا را پر می کند.

رونمایی از آثار مختلف قرآنی و دیجیتالی

اما رئیس اداره امور نمایشگاه‌ های آستان قدس رضوی درباره برنامه های دیگر آستان قدس رضوی در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد خاطرنشان کرد: رونمایی از نرم افزارها و آثار مختلف قرآنی نیز به قوت خود باقی است که از آن جمله می توان به رونمایی از نرم افزار «خانه وحی» و کتاب های برجسته قرآنی اشاره کرد.

علی اکبر عمرانی نرم افزار «خانه وحی» را محصول فرهنگی از اداره علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی معرفی کرد و گفت: این نرم افزار قرآنی جهت ارتقای دانش و بینش مردم به همراه نشر و گسترش معارف قرآنی است و حاوی مجموعه ای از کرسی های تلاوت در جوار عترت و تلاوت قاریان ممتاز ملی و بین المللی در حرم مطهر امام رضا (ع) است.

به گفته او، کتاب های برجسته قرآنی آثاری از جمله جلد 28 کتاب «المعجم فی فقه  لغت قرآن و سربلاغیه»، جلد 9 «نصوص فی علوم القرآن» و جلد 2 «پرتویی از هدایت قرآن»  در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد، رونمایی می‌ شوند.

رئیس اداره امور نمایشگاه‌ های آستان قدس رضوی در گفتگو با خبرنگار ما از تازه های نشر قرآن و معارف اسلامی سخن گفت و افزود: بخش دیگری از سالن آستان قدس را مهد الرضا که زیر پوشش آستان قدس رضوی است در قالب برنامه‌ هایی مانند نمایش، قصه گویی، آداب زیارت، حفظ سوره و آیه، روخوانی، آموزش مهد الرضا، کار دستی و اهدای جوائز در محل نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت بدست گرفته است و هر روز میزبان مردم بخصوص گروه سنی کودک و نوجوان است.

افزایش تعداد تصاویر قرآن های خطی منصوب به ائمه (ع) در نمایشگاه قرآن

کارشناس گنجینه قرآن و نفایس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: امسال تعداد تصاویر قرآن های خطی منصوب به ائمه (ع) در نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است به طوری که تصاویری از قرآن های خطی منصوب به امام علی (ع)، امام حسن مجتبی (ع)، امام حسین (ع)، امام جعفر صادق (ع)، و امام رضا (ع) در غرفه سازمان کتابخانه ها و موزه های آستان قدس رضوی قرار گرفته است.

حسن فریدونی با اشاره به این که بخشی از این غرفه حاوی گزیده ای از نفایس و قرآن خطی که در کتابخانه آستان قدس اختصاص دارد، است تصریح کرد: به طور کلی 20 هزار مجموعه قرآن خطی که عمدتا از سوی واقف دوره صفوی بوده است در کتابخانه آستان قدس نگهداری می شود.

او به شخصیت های برجسته که قرآن های خطی را وقف یا اهدای آستان قدس کرده اند اشاره و بیان کرد: مقام معظم رهبری بیشترین اهدای قرآن های کریم به آستان قدس رضوی داشته اند.

کارشناس گنجینه قرآن و نفایس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: امسال ما بخشی از نرم افزارها و  پایان نامه های علوم قرآنی را نیز در غرفه خود به نمایش گذاشتیم که استقبال مردم از این بخش هم خوب بوده است.

به نمایش گذاشتن قرآن تک صفحه ای برای نخستین بار در نمایشگاه قرآن و عترت

سرپرست روابط عمومی موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی نیز از عرضه بیش از 30 نوع قرآن کریم در غرفه این موسسه در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد خبر داد و گفت: این آثار از حیث نوع کاغذ، تعداد رنگ، ابعاد و ... منحصر به فرد هستند.

اسکندری با اشاره به این که فرغه موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس در سال گذشته به عنوان غرفه برتر انتخاب شده است بیان داشت: برای نخستین بار قرآن تک صفحه ای در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است که در قطع 50 در 70 سانتی متر است و ویژگی های خاصی دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.