جمعیت سنگاپور به نسبت جوامع دیگر در جهان به سرعت در حال پیر شدن است و 'لی هسین لونگ' نخست وزیر این دولت شهر هشدار داد که این معضل می تواند تاثیر جدی بر اقتصاد و نیروهای دفاعی سنگاپور داشته باشد.

بحران سالمندی در سنگاپور/ نخست وزیر هشدار داد

به گزارش ایرنا، سنگاپور اکنون با مشکل پیری جمعیت مواجه است و براساس پیش بینی بانک جهانی نمره سنگاپور در شاخص وابستگی سالخوردگی تا سال 2050 پنج برابر می شود که این مساله این دولت – شهر را با بحران مواجه می کند. این بدین معناست که نسبت جمعیت غیرفعال سنگاپور به جمعیت فعال طی 38 سال آینده پنج برابر می شود.

نخست وزیر 63 ساله سنگاپور روز گذشته زنگ خطر در خصوص سالمندی جمعیت این کشور جنوب شرق آسیا را به صدا درآورد و گفت که دولت، شهروندان را برای افزایش جمعیت و نوزادان بیشتر تشویق می کند، اما نگران است چون جمعیت سنگاپور با کمترین سرعت در یک دهه گذشته با وجود تشویق دولت و دادن انگیزه به مردم در حال گسترش است.

وی با ابراز نگرانی از روند فعلی که می تواند هرم جمعیت سنگاپور را تا سال 2050 معکوس کند، گفت که این روند برای مالیات، اقتصاد و وضعیت دفاعی مشکل ایجاد می کند و رسیدن به 2 درصد رشد بهره وری در سال را با چالش مواجه خواهد کرد.

'لی' چالش های سنگاپور را با توجه به چارچوب زمانی تشریح کرد و گفت که این کشور در افق 10 ساله با چالش اقتصاد، در چشم انداز 25 ساله با مسائل جامعه و در بیش از 50 سال با چالش اصلی یعنی سرنوشت جمعیت و سالمندی مواجه است.

به گزارش روز چهارشنبه شبکه خبری آسیا، وی گفت در این سال رشد جمعیت سنگاپور به کمترین میزان در یک دهه می رسد. جمعیت شهروندان 65 ساله و بالاتر اکنون به سرعت در حال افزایش است و نزدیک به دو برابر 440 هزار نفر امروز یعنی 900 هزار نفر در 15 سال آینده می رسد.

نخست وزیر سنگاپور معتقد است در درازمدت جمعیت، سرنوشت کشور را تعیین می کند.

وی با استناد به آخرین آمار، گفت که امروز در سنگاپور برای حمایت از یک سالمند و یا در مقابل یک شهروند ارشد، پنج بزرگسال کار می کنند در حالی که در سال 2030 برای حمایت از یک سالمند تنها دو بزرگسال کار می کنند. 

وی هشداد داد براساس روند فعلی، تا سال 2050 حتی با مهاجرت، هرم جمعیت معکوس می شود.

لی این سوال را مطرح کرد در این بحران چه کسی مالیات پرداخت کند تا برای سالمندان هزینه شود و یا چگونه نیروهای مسلح از ما دفاع کنند.

سایر جوامع آسیایی ثروتمند مانند ژاپن، کره جنوبی و هنگ کنگ نیز با مشکلات پیری جمعیت مشابه سنگاپور روبرو هستند.

میزان رشد جمعیت سنگاپور در سال گذشته میلادی 1.3 درصد بوده که کمترین میزان در 10 سال گذشته است و این روند ادامه دارد.

بر اساس آمارها در سال 2050 به ازای 15 فرد 15 تا 64 ساله در سنگاپور، چهار تا شش فرد بالای 65 سال وجود خواهد داشت.

آمار همچنین نشان می دهد سنگاپور در دهه 2020 بیشترین تعداد بازنشستگان را به خود خواهد دید. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.