۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 294096

قدس آنلاین: اگرچه عبادت دارای اجر و پاداش و مورد توصیه دین است اما هستند عباداتی که خداوند آنها را مبغوض می دارد.

عبادتِ مبغوض در کلام امام رضا (ع)

به گزارش قدس آنلاین، عبادت پنهانی در آموزه های دینی مورد توصیه و سفارش است تا جایی که ارزش و ثوابی بالا برای آن تصریح و به آن تشویق شده است.

 

ابوالبخترى از امام صادق (ع) روايت مى‏كند كه رسول خدا (ص) فرمودند: «بزرگترين عبادت از نظر پاداش و اجر مخفى نگه داشتن آن مى ‏باشد.»

 

عباس بن هلال گويد: از امام رضا (ع) شنيدم که فرمودند: «كسى كه نيكى ‏ها را مخفى بدارد هفتاد حسنه به او مى‏ دهند، و كسى كه بدي ها را علنى انجام بدهد، رسوا مى‏گردد، و آنهائى كه گناهان را مخفى انجام دهند مورد آمرزش قرار مى ‏گيرند.»

همان حضرت (ع) از پدرانش عليهم السّلام روايت مى‏كند كه امیرمومنان على (ع) فرمودند: «يكى از گنج هاى بهشت پنهان داشتن عمل است و صبر كردن در مشكلات و مخفى داشتن مصيبت ‏ها.»

علاوه بر این، حسن بن فضال از امام رضا (ع) روايت مى‏كند كه فرمودند: «هر كس خود را به عبادت مشهور كند او را در دينش متهم بدانيد، زيرا خداوند شهرت به عبادت و شهرت به لباس را مبغوض مى‏ دارد.»

بعد از آن فرمودند: «خداوند در هر شب و روز هفده ركعت بر مردم واجب كرده است، هر كس آن نمازها را انجام دهد خداوند از نمازهاى ديگر از وى سؤال نمى‏كند، رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله در برابر آن نمازها را به عنوان فاضله معين كرد تا نقصان آن نمازها را برطرف كند، خداوند كسى را به زيادى نماز و روزه عذاب نمى‏ كند ولى با مخالفت سنت عذاب مى ‏نمايد.»

از امامان عليهم السّلام روايت شده كه فرمودند: «فضيلت عمل پنهانى هفتاد برابر عمل آشكارا پاداش دارد.»

منبع: بحارالانوار، جلد دو

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رسول IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    1 0
    شریعت مجموعه ی احادیثه ... عبادت علنی اگر برای ریا و سمعه باشه مورد بغض خداست اما اگر برای تبلیغ و اشاعه ی فرهنگ دین باشه کاملا پسندیده مثل نمازی که موقع اذان بایستی و در جایی بخونی که چهارتا هم تو رو ببینند. هیچ عیبی نداره . بلکه موجب تعظیم شعائر هم میشه. موجب میشه چهار نفر دیگه هم بیاند و بدون خجالت نماز بخونند.