فرماندار کرمان هشدار درخصوص وضعیت کمبود آب را زنگ خطر جدی دانست و از مسئولان خواست تا ضمن جدی گرفتن موقعیت هشدار در زمینه کمبود آب، اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.

زنگ خطر کمبود آب در کرمان جدی است

به گزارش ایسنا، محمدعلی توحیدی در جلسه شورای اداری بخش ماهان ضمن تبریک ایام ماه مبارک رمضان با استناد به اعداد و ارقام و قانون بودجه سال 94، وضعیت اعتبارات سال آتی را به نسبت پارسال مطلوب عنوان کرد و افزود: سرانه اعتبار امسال برای هر یک از اهالی روستا 180 هزار و هر شهروند شهری 220 هزار تومان است که این سرانه کمی نیست، با اعداد و ارقام می‌گویم که وضعیت ما در بخش اعتبارات اعم از دهیاریها و شهرداریها نسبت به پارسال خوب است و انتظار ما این است که مردم نتیجه تخصیص این اعتبارات را در زندگی روزمره‌شان لمس کنند.

وی که خطاب به مسئولان اداری بخش ماهان سخن می‌گفت شجاعت را یکی از شاخصه‌های مدیریت بیان و ارائه گزارش عملکرد توسط مدیران را وظیفه آنها عنوان کرد و از مسئولان خواست بدون هیچ ترس و واهمه‌ای با قدرت و قاطعیت طرح و پیشنهاد داده و طرح‌ها را اجرا کنند.

فرماندار کرمان تأکید کرد: مدیر باید قدرت ریسک داشته باشد، متناسب با ضرورت و نیاز شهر و شهروند طرح اجرا کند و پیشنهاد طرح دهد و مطمئن باشد که خداوند متعال نیز کمک خواهد کرد.

توحیدی افزود: ماهان قابلیت‌های فراوان و ظرفیت‌های متعددی دارد و کمتر شهر یا بخشی در استان حتی کشور وجود دارد که وارث چنین گنجینه‌های پربرکتی باشد.

وی ضمن قدردانی از زحمات و عملکرد مسئولان ماهان، انتظار را بیش از این دانست و گفت: زیبنده مردم ماهان نیست که گرفتاری اقتصادی داشته باشند، شرایط باید خیلی بهتر از این باشد، هر شخصیتی که وارد کرمان می‌شود قطعاً به ماهان سر می‌زند و این بزرگترین امتیاز برای این منطقه است.

فرماندار کرمان نزدیکی ماهان به مرکز استان، شرایط ایده‌آل آب و هوایی و قابلیت‌های فراوان گردشگری را از مهمترین امتیازات این بخش در قیاس با سایر بخش‌های شهرستان عنوان و خاطر نشان کرد: اعتبارات خوبی تخصیص یافته و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده نیز مناسب است، در ماهان به استثناء یکی دو روستا، کلیه روستاها از خدمات مختلف نظام بهره‌مندند.

فرماندار کرمان میزان بودجه‌نویسی شهرداری ماهان را در سالجاری سه میلیارد تومان عنوان و اظهارکرد: این میزان بودجه برای جمعیت 18 هزار نفری ماهان با توجه به شرایط اقتصادی فعلی رقم بسیار خوبی است یعنی به ازاء هر نفر جمعیت حدود سرانه 200 هزار تومان، که 60 درصد این بودجه باید صرف انجام طرح‌های عمرانی شود.

فرماندار کرمان با اشاره به بودجه شهردارهای محی‌آباد و جوپار به ترتیب با رقم 1.5 میلیارد و 2.3 میلیارد تومان افزود : این رقم بودجه‌نویسی نشان از وضعیت مطلوب و درآمدهای پیش‌بینی شده در منطقه ماهان دارد از طرفی در سال 93 مبلغ هفت میلیارد تومان اعتبار عمرانی به ماهان داده شده که حداقل پنج میلیارد تومان آن جذب و هزینه شده است .

توحیدی مطالبه را حق مردم و ارائه گزارش کار و عملکرد را وظیفه مسئولین بیان و استفاده از ظرفیت ها در ماهان را ضروری دانست و تصریح کرد :ماهان میتواند علاوه بر خودش بستر اشتغال برای شهرهای اطراف نیز باشد .

رئیس شورای اداری شهرستان کرمان جمعیت را یکی از مؤلفه‌های موثر در پیشرفت و توسعه یک منطقه عنوان و فراهم‌آوردن بستراشتغال را زمینه افزایش جمعیت دانست و افزود : افزایش هر نفر جمعیت جدای از سایر مزایای آن، این حسن راهم دارد که به ازاء هر نفر جمعیت سرانه اعتبار جدیدی تخصیص داده می‌شود.

فرماندارکرمان موضوع آب را یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و نظام بیان و قرار گرفتن کرمان در منطقه خشک را مزید بر علت دانست و اظهارکرد: ما در منطقه گرم و خشک قرار داریم و باید برداشت ما از سفره‌های آب زیرزمینی کمتر باشد، در شرایط فعلی کمبود آب، آبیاری غرقابی صحیح و اقتصادی نیست و با توجه به اینکه پائین‌ترین بهره‌وری در آب را ما در بخش کشاورزی داریم باید این نوع آبیاری‌ها را از دستور کار کشاورزی خارج و به جای آن روش‌های نوین با بهره‌وری بالا جایگزین کنیم.

توحیدی خاطرنشان کرد: برخی مناطق که روزی بیشترین بازدهی را داشتند و خیرینی که در این مناطق ساکن و سرمایه‌گذاری کرده بودند در زمان خود بزرگترین خدمات را به این استان و کشور کرده‌اند امروز به علت همین وضعیت خشکسالی و کمبود آب که در موقعیت هشدار قرار داریم وضعیت خوبی ندارند و این بدین دلیل است که در آن زمان به خوبی استفاده صحیح از منابع آبی را مدیریت نکرده‌اند.

فرماندار کرمان هشدار درخصوص وضعیت کمبود آب را زنگ خطر جدی دانست و از مسئولان خواست تا ضمن جدی گرفتن موقعیت هشدار در زمینه کمبود آب، اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.

وی افزود: اگر به خود نیاییم و اقدامات لازم را انجام ندهیم زمانی متوجه خواهیم شد که دیگر دیر شده و هیچ فرصتی برای جبران نخواهیم داشت.

توحیدی فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ منابع آب، بستن چاه‌های غیر مجاز، نصب کنتورهای هوشمند، حذف آبیاری به شیوه غرقابی و جایگزینی آبیاری سیستمی و تحت فشار را از جمله شیوه‌هایی عنوان کرد که امروز باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

فرماندار کرمان، ماهان را با امکانات و منابع خدادادی و گردشگری که دارد در سطح یک شهرستان دانست و گفت: ما به ماهان با شرایط یک بخش نگاه نمی‌کنیم اعتبارات ما برای ماهان تقریباً برابر با اعتبارات و شرایط شهرستان است، زیرساخت‌های ماهان بالاتر از یک بخش و در سطح شهرستان است و سرانه اعتبارات نیز به مراتب بالاتر از بسیاری از بخش‌هاست، مسئولان ماهان خود را مسئول در حد یک بخش نبینند.

توحیدی استفاده از ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی و زیارتی ماهان، جوپار، محی‌آباد و سایر شهرها و روستاهای اطراف ماهان و همچنین برگزاری جشنواره با یک موضوع خاص را لازم و ضروری دانسته، تأکید کرد : گردشگران ماهان از گروه‌ها و اقشار مختلفی است از سفرای کشورهای خارجی، نویسندگان، هنرمندان ... و برگزاری جشنواره‌ها در طول سال باعث افزایش استقبال گردشگران و معرفی ظرفیت‌های ماهان و نهایتاً تأثیر در زندگی اجتماعی مردم خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.