معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو، با هدف ارتقای فن آوری در حوزه سلامت و تولید دارو تفاهم نامه‌ای را امضا کردند.

فناوری‌های سلامت در حوزه تولید دارو گسترش می‌یابد

به گزارش ایسنا، دکتر رضا ملک زاده در جلسه امضا و مبادله تفاهم نامه میان معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو که صبح امروز در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: براساس این تفاهم نامه کمیته کار در در زمینه فناوری سلامت تشکیل خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین، بر ضرورت ایجاد تحرک بیشتر در فناوری‌هایی که ظرفیت و توان آن در کشور وجود دارد، تاکید کرد.

توسعه دانش و تبدیل آن به محصول از فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان است

براساس این گزارش، رییس سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه با تاکید بر این که 50 درصد فعالیت معاونت تحقیقات باید در حوزه فناوری باشد، گفت: از حدود 10 سال پیش به تدریج زیر ساخت های لازم به منظور حضور اساتید دانشگاهی در نزدیکی شرکت‌های تولیدی، تحقیقاتی و دانش بنیان با هدف ارتقاء سطح فناوری در سلامت ایجاد شده است.

دکتر رسول دیناروند ضمن اشاره به وجود مراکز رشد، پارک های علمی و فناوری، صندوق شکوفایی و نوآوری و توجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر شرکت های دانش بنیان، اظهار داشت: در حال حاضر یکی از ارزش های دانشگاهی در کشور، حضور اساتید و فعالیت آنان در کنار شرکت‌های دانش بنیان است که خوشبختانه زیر ساخت‌های لازم برای حمایت قانونی از این موضوع وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به این که در گذشته انتظار تمامی پیشرفت های فناوری از صنعت بوده است، افزود: در حال حاضر تقریبا اکثر پیشرفت ها در حوزه بیوتکنولوژی از سوی شرکت‌های دانش بنیان است و شرکت‌های داروسازی سالهاست که علاقه مندی خود را برای ورود به شرکت های دانش بنیان اعلام کرده‌اند.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه، توسعه دانش و تبدیل آن به محصول را از مزایای شرکت های دانش بنیان بیان کرد و افزود: این شرکت ها محصول را در یک خط تولیدی موجود، تولید و توسعه می دهند و در نهایت سرمایه گذاری برای تولید در کارخانه می کنند.

به گفته وی، شرکت‌های دانش بنیان برخلاف سرمایه گذاران و صنعتگران که ابتدا کارخانه را تاسیس و به دنبال تولید محصول می باشند، عمل می کنند.

دکتر دیناروند افزود: به شرکت های دانش بنیان این اجازه داده شده است تا بدون پروانه به صورت پایلوت تولید کنند و در خصوص تجهیزات پزشکی هم همین برنامه را خواهیم داشت.

وی با اشاره به این که ارزش افزوده مواد اولیه دارو در کشور حداکثر 20 درصد و خود دارو حداقل 80 درصد است، گفت: مواد اولیه دارویی زمانی دارای ارزش است که دسترسی به آن نباشد، پس لازم است اول خود دارو به جای ماده اولیه تولید شود، چرا که ارزش افزوده در خود دارو است.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه بر تقویت بخش سرمایه گذاری خطرپذیر تاکید کرد و گفت: در این نوع سرمایه گذاری، بخش خصوصی هم می تواند ورود کند اما متاسفانه در ایران این فرهنگ هنوز ایجاد نشده است.

وی افزود: سرمایه گذاری خطرپذیر معمولا توسط دولت ها باید صورت گیرد.

دکتر دیناروند در پایان، بر افزایش اعتبارات پژوهشی و سرمایه گذاری پرخطر در کشور تاکید کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.