گروه سیاسی - «مذاکرات در لحظات نفسگیر آخر است». این تعبیری بود که دیروز عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی درباره تازه ترین اخبار در وین به کار برد.

 مذاکرات در لحظات نفسگیر آخر

پیش از ظهر دیروز درحالی که همه رسانه‌ها منتظر خبر دریافت نتیجه نهایی مذاکرات بودند، همه وزیران خارجه 1+5 پیش از ظهر دیروز در نشست داخلی و با حضور فدریکا موگرینی دیدار کردند.

در این میان، تا واپسین ساعات دوشنبه شب، خبری از اتاقهای دربسته هتل کوبورگ، به بیرون نیامد. برخی معتقدند، شاید کار به بامداد سه‌شنبه بکشد و برخی دیگر می‌گویند، شاید صبح چهارشنبه. با این حال مذاکرات هسته‌ای دیگر قابل پیش بینی نیست. بزرگترین رسانه‌های دنیا هر روز تیتر می‌زنند، امروز کار تمام می‌شود و دوباره فردا می‌شود و تیتر دیگری.  دیروز خبرهایی هم رسید که نشان می‌داد مقامهای غربی بشدت به دنبال توافق هستند.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در این خصوص گفت: طرفهای مذاکره‌کننده به حصول توافق هسته‌ای نزدیک هستند. این اظهارات در حالی است که منابع خبری در محل مذاکرات ایران و 1+5 از تمدید یک شبه اقامت مذاکره‌کنندگان آمریکایی در وین خبر داده اند.

خبرنگار نشریه آمریکایی گلدن‌گلوب از تمدید یک ‌شب دیگر اقامت هیأت آمریکایی در هتل کوبورگ وین خبر داد و در صفحه توییتر خود نوشت: «شاید این چیز زیادی را مشخص نکند، ولی رزرو اتاقها در هتل وین که محل اقامت بخشی از هیأت آمریکایی است، یک شب تمدید شده است؛ یعنی تا روز سه شنبه».

 

 خبر خوش ظریف از مذاکرات

ظریف دیروز در دیدار با همتای چینی خود گفت: معتقدیم نباید مذاکرات تمدید شود، اما ما تا جایی که می‌توانیم و لازم باشد، کار را ادامه می‌دهیم.

وزیران خارجه ایران و چین صبح در هتل کوبورگ در حالی دیدار کردند که مذاکرات هفدهمین روز خود را پشت سر گذاشت.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان همچنین دیروز در بالکن هتل کوبورگ وین حضور یافت و به چند پرسش خبرنگاران از راه دور پاسخ گفت. وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران و درحالی که سیدعباس عراقچی همراهی اش می‌کرد، افزود: روزسه شنبه هم کار داریم. خبرنگاران از امکان تمدید مذاکرات هم پرسیدند، که ظریف پاسخ داد: تمدیدی در کار نیست.

وزیرخارجه کشورمان دیروز هم در توییتر نوشت که توافق هسته‌ای احتمالی، پیروزی دیپلماسی در زمانی بود که احتمال داشت همه شکست بخورند.

وی در توییتر نوشت: «اگر توافق به دست آید، پیروزی دیپلماسی خواهد بود، یعنی زمانی که ممکن بود همه شکست بخوریم، همه پیروز شدیم. ساده و روشن، نیازی به تفسیر نیست».

سید عباس عراقچی، دیگر عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای نیز دیروز در حالی که بسیاری از خبرنگاران ایرانی و خارجی از پایان مذاکرات خبر می‌دادند، اعلام کرد که نمی‌تواند قول دهد کار امشب تمام می‌شود یا فردا. عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا امیدواری وجود دارد که بزودی کار تمام شود، گفت: مذاکرات به لحظات نفسگیر آخر رسیده است.

وی افزود: اگر بتوانیم مشکلات را جمع‌بندی کنیم و به نقطه‌ای برسانیم که مورد موافقت هر دوطرف باشد، توافق حاصل خواهد شد.  مذاکرات در روزهای گذشته به طور فشرده و بیشتر تا بامداد روز بعد ادامه داشته ولی هنوز برخی مسایل مهم باقی مانده است.

 

 زمان جمع بندی نهایی    

مجید تخت روانچی، دیگرعضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان هم گفت که مراحل پایانی، کار روی متن توافق است. مجید تخت روانچی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در وین افزود: مراحل پایانی کار روی متن است، اما باید مشکلات باقی‌مانده حل شود.

وی با بیان اینکه همچنان برخی مشکلات وجود دارد و تا این مشکلات حل نشود نمی توان گفت، به توافق رسیده‌ایم، افزود: امیدواریم به جمع بندی برسیم و در نقطه ای قرار بگیریم که مورد موافقت هر دو طرف باشد.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیروز پس از دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به خبرنگاران گفت: همیشه شانس و امید هست. وی در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا امکان به نتیجه رسیدن مذاکرات هست، گفت: همیشه شانس وامید وجود دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.