قدس ‌انلاین- تبریز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ۱۰ تا ۱۲ درصد درآمد سوپر مارکت‌ها از محل فروش سیگار تامین می‌شود.

۱۲ درصد درآمد سوپر مارکت‌ها از فروش سیگار است

به گزارش قدس انلاین از تبریز،  محمدحسین صومی صبح امروز در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان خواستار همراهی نهادها و ادارات مختلف در زمینه مقابله با عرضه قلیان و سیگار در آذربایجان‌شرقی شد.

وی با بیان اینکه در زمینه مقابله با عرضه دخانیات در شعاع می‌توان به صورت ارشادی نیز وارد شد، افزود: ارائه برخی پیشنهادها به صنوف و نیز ادارات و شهرداری‌ها در این مورد صورت گیرد تا همکاری حداکثری جذب شود.

برگزاری جشنواره‌های مختلف تشویقی برای مقابله با دخانیات از مدارس آغاز شود

صومی گفت: برگزاری جشنواره‌های مختلف تشویقی برای مقابله با دخانیات از مدارس آغاز شود و در زمینه همراهی جامعه باید بتوانیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ممنوعیت عرضه سیگار در شعاع 100 متری مدارس قابل اجرا است، ادامه داد: در برخی استان‌ها با جدیت در این زمینه عمل شده و حتی در برخی استان‌ها عرضه قلیان به کلی ممنوع شده است و می‌توان در آذربایجان‌شرقی نیز مصوبات را به خوبی انجام داد.

اکثر مشتریان قهوه‌خانه‌ها جوانان هستند

وی گفت: 11.4 قهوه‌خانه در استان فعال هستند که کمتر از 10 درصد این مراکز غیرقانونی هستند ولی قهوه‌خانه‌ها در حال رشد هستند و اکثر مشتریان این قهوه‌خانه‌ها جوانان هستند.

صومی افزود: در قهوه‌خانه‌ها قلیان‌های میوه‌ای با آلودگی‌های میکروبی عرضه می‌شود که از نظر بهداشتی آلوده‌تر بوده و بیماری‌های بیشتری ایجاد می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار داشت: 10 تا 12 درصد درآمد سوپرمارکت‌ها از فروش دخانیات تامین می‌شود و برای همراه کردن آنان در زمینه عدم فروش سیگار باید عوامل جایگزین در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در نظر گرفتن عوامل تشویقی مانند کاهش مالیات و نیز رایگان شدن اشتراک آب و مسائل دیگر می‌تواند در این زمینه پیشنهاد شود.

انتقاد از سوء‌استفاده انتخاباتی برخی افراد از موضوع قهوه‌خانه‌ها و دخانیات

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با انتقاد از سوء استفاده انتخاباتی برخی افراد از موضوع قهوه‌خانه‌ها و دخانیات گفت: گره زدن برخورد با دخانیات با مسائل امنیتی و نیز استفاده تبلیغاتی از این امر در گذشته صورت گرفته که باید در آستانه انتخابات اجرای قوانین مربوطه سریع‌تر صورت گیرد.

صومی در ادامه کاهش کلرزنی در استان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: کاهش فشار آب و قطعی آب نیز موجب آلودگی‌هایی در سیستم آبرسانی می‌شود.

در زمینه برخورد با آلودگی‌های میکروبی و جلوگیری از آبیاری با فاضلاب مشکل قانونی در مقام اجرا نداریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: در زمینه برخورد با آلودگی‌های میکروبی و جلوگیری از آبیاری با فاضلاب مشکل قانونی در مقام اجرا نداریم.

وی گفت: در منازلی که منبع آب وجود دارد هر 6 ماه یک بار باید منابع شستشو شده و کلرزنی شود تا آلودگی‌های میکروبی کاهش یابد و این امر اطلاع‌رسانی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.