رئيس سازمان جهادكشاورزي خراسان رضوی گفت: اميدواريم توافق انجام شده منجر به تسهيل واردات و صادرات به خصوص ماشين آلات كشاورزي شود.

تأثیر توافق هسته ای در بخش کشاورزی مشهود است
به گزارش قدس آنلاین، مجتبي مزروعي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه خراسان، در خصوص مذاكرات صورت گرفته اظهار كرد: اثربخشی مذاكرات در زمينه صادرات محصولات كشاورزي مانند زعفران، پسته، و كشمش و واردات ماشين آلات كشاورزي مشهود خواهد بود.
 
وي با بيان اينكه بازرگانان محصولات ايراني را به نام كشورهاي ديگر صادر مي‌كنند، عنوان كرد: اميدواريم توافقات صورت گرفته باعث رونق بخش كشاورزي شود چرا كه در شرايط تحريم كار خاصي قابل انجام نبود و در برگشت پول محصولات صادر شده دچار مشكل بوديم.
 
مزروعي در خصوص برنامه‌هاي سازمان جهادكشاورزي پس از لغو تحريم‌ها، گفت: پس از بازگشت رونق اقتصادي به كشور، تمام تلاش خود را براي افزايش سرعت رشد و توسعه به خصوصي در زمينه تكنولوژي‌هاي جديد كشاورزي انجام خواهيم داد
 
وي در ادامه با اشاره به اينكه 350 هزار هكتار اراضي با روش آبياري تحت فشار بهره‌برداري مي‌شوند، خاطرنشان كرد: 110 هزار هكتار  از اين اراضي اين روش آبياري به صورت موفق اجرايي شده و دليل تاكيد بر اين نوع آبياري افزايش بازده بهره‌وري و همچنين كاهش مصرف آب است.
 
رئيس سازمان جهادكشاورزي استان با تاكيد بر اينكه آبياري تحت فشار هدررفت آب را به شدت كاهش مي‌دهد، تصريح كرد: با اين روش آب مورد نياز در اختيار گياه قرار گرفته و با توجه به اينكه آب يك منبع لايزال نيست برداشت بي‌رويه از آن باعث تمام شدن منابع آبي مي‌شود
 
وي از برگزاري دوره‌هاي آموزشي ويژه براي كشاورزان خبر داد و گفت: کارشناسان سازمان جهاد كشاورزي در كنار كشاورزان بوده و كساني كه مجري طرح آبياري تحت فشار هستند بازديدهاي هفتگي از طرح‌هاي موفق خواهند داشت.
 
مزروعي در خصوص نصب كنتورهاي هوشمند نيز بيان كرد:  ايجاد محدوديت توسط كنتورها براي كشاورزان طبیعی است اما آنها با مديريت نياز آبي خود مي‌توانند استفاده بهينه از آب داشته باشند.
 
وي با بيان اينكه در حال حاضر تمام چاه‌ها ‌داراي كنتور هوشمند هستند، اظهار كرد: دليل نصب اين كنتورها تعيين نوع كشت و مديريت منابع آبي بوده و براي عملياتي كردن آن تيم مشتركي از سازمان آب منطقه‌اي استان و جهاد كشاورزي به همراه سه كارشناس بخش خصوص مشغول فعاليت هستند.
 
رئيس سازمان جهادكشاورزي استان مشكل اصلي كشاورزان را كمبود سرمايه‌گذاري زيربنايي دانست و افزود: نبود صنعت تكنولوژي ماشين‌آلات توليد داخل پاسخگوي نياز كشاورزان نبوده و یکی از مهم‌ترين مشكلات اين قشر زحمت‌كش است.
 
وي با بيان اينكه تسهيلات 21 درصدي براي خريد ماشين‌آلات در اختيار كشاورزان قرار مي‌گيرد،‌ گفت: در سالهاي 83 و 84 در زمينه گندم به خودكفايي رسيديم، اما متاسفانه با كاهش قيمت محصولات كشاورزي و نهاده‌ها، كشوري كه به خودكفايي رسيده بود واردكننده شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.