قدس آنلاین:معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت:باید با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر بتوانیم برنامه جامع مدیریت آب در استان را داشته باشیم.

باید برنامه جامع مدیریت آب در خراسان شمالی داشته باشیم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بجنورد، محمد حسین علی نیا در سومین جلسه کمیته بحران آب استان اظهار داشت:با توجه به کمبود آب و خشکسالی در سراسر کشور و هشدارهای جدی کارشناسان در این خصوص ، تنها باید مدیریت و منابع آب حفاظت شود تا بحران آب بیش از این تشدید نشود.

وی افزود:برای راه های پیشگیری از مصرف بی رویه آب، تعیین الگوهای کشت مناسب برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و کنترل آب و سیلاب ها تدابیر لازم اندیشیده شده تا بتوانیم اثرات ناشی از کم آبی را به حداقل برسانیم.
علی نیا تاکید کرد که باید به موضوع مصرف بهینه آب به صورت گسترده پرداخته شود تا تعادل، منابع و مصارف حفظ شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی نیز گفت:سال گذشته خراسان شمالی جزو سه استان خشکسال کشور اعلام شد که البته امسال شاهد بارش های نسبتا  خوبی در این استان به نسبت سال گذشته بودیم.
حسین عظیمی خاطرنشان کرد:8 میلیارد دلار مصوبه هیات دولت برای مهار آب های 11 استان مرزی که خراسان شمالی هم جزو آن است اختصاص یافته که از این مبلغ سهم استان ما تنها 800 میلیارد ریال است.
وی در ادامه توضیح داد: این مبلغ از محل ماده 10 و 12 برای آب شرب شهری و روستای از طریق صندوق توسعه ملی اختصاص می یابد که نسبت به این مبلغ اندک اعتراض داریم که امیدواریم این موضوع حل و اعتبار افزایش یابد.
عظیمی تصریح کرد:البته از محل سفر رییس جمهور به استان مساعدت هایی به بخش آب روستایی و شهری شده است.
وی بیان کرد: برای سد سومبار 45 میلیارد تومان و سد چندیر 40 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که امیدواریم با بهره برداری از این دو سد، کشاورزان استفاده های لازم را داشته باشند.
مدیر کل آب و فاضلاب روستایی استان نیز در این جلسه گفت:در حال حاضر 31 مجتمع آبرسانی فعال در استان وجود دارد که با سفر رییس جمهور به استان 45 میلیارد تومان برای 11 مجتمع آبرسانی به این شرکت اختصاص یافت.
حمید روشن روان خاطرنشان کرد:سال گذشته 148 روستا را آبرسانی سیار انجام دادیم که امسال خوشبختانه این آمار به 60 روستا کاهش یافته است.
وی تصریح کرد:حفر چاه های جدید، جابه جایی چاه ها ، تقویت پمپ چاه ها، تکمیل مجتمع های آبرسانی و برخورد جدی با انشعابات غیر مجاز از مهم ترین برنامه های این شرکت جهت جلوگیری از هدرفت آب است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.