انسان همواره در طول زندگی در حال انتخاب است، اما همه این انتخاب ها از نظر اهمیت به یک اندازه نیست. برخی از این انتخاب ها به اندازه ای مهم است که در سرنوشت و ابعاد مختلف زندگی فرد تأثیرگذار است که از جمله این انتخاب ها می توان به انتخاب همسر و انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاهی اشاره کرد.

ارائه خدمات تخصصی به « کنکوری ها » توسط مرکز مشاوره آستان قدس رضوی

از عبارت های معروفی که در امور مختلف زیاد از آن استفاده می شود، این است که می گویند «بايد كار را به كاردان سپرد» و «هر كسي را بهر کاری ساختند» که این جمله بیانگر  اهمیت انتخاب رشته تحصیلی و شغل است.

افراد در دوره دبیرستان برای اولین بار انتخاب رشته تحصیلی را تجربه می کنند؛ در واقع این انتخاب یکی از سرنوشت سازترین انتخاب ها برای دانش آموزان است که با این کار بخشی از آینده خود را رقم می زنند. بعد از آن افراد در انتخاب رشته کنکور با دومین انتخاب مهم خود روبه رو هستند.

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و تخصصی شدن کارها، انتخاب شغل نیز دشوارتر شده است؛ زیرا توجه به تفاوت هاي فردي از نظر هوش، استعداد، علایق و شخصيت فرد از جمله ملاک های اساسی است که باید در انتخاب رشته دانشگاهی مدنظر قرار گیرد.

راهنمايي شغلي، فرد را در طرح ريزي و آماده شدن براي اشتغال و سازش با شغل ياري مي کند؛ به اين معني كه از طريق راهنمايي شغلي به فرد كمك مي شود تا با شناخت دنياي مشاغل و خصوصيات شخصي، شغل مناسب را انتخاب كند که دربرگیرنده نفع جامعه و خشنودي خود باشد.

موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی همزمان با آغاز انتخاب رشته کنکور سراسری به صورت ویژه به عموم پذیرفته شدگان در کنکور سراسری خدمات تخصصی انتخاب رشته و مشاوره را ارائه می کند.

این مرکز تخصصی مشاوره، تلاش دارد تا ضمن معرفی «شیوه صحیح انتخاب رشته»، «معرفی رشته های مختلف دانشگاهی» و «معرفی مراکز آموزش عالی کشور» پذیرفته شدگان آزمون سراسری را برای انتخابی صحیح و هدفمند یاری کند.

ارائه دوره های مشاوره گروهي مقدماتی و آشنايي با دفترچه كنكور، دوره های مشاوره فردی، راهنمایی رشته های استخراج شده و برگزاری همایش تخصصی و جلسات ثبت رشته انتخابی به صورت اینترنتی برخی از خدماتی است که در ویژه برنامه «گام پنجم» به عموم پذیرفته شدگان آزمون سراسری ارائه می شود.

این مرکز با توجه به زمان محدود انتخاب رشته با حضور مشاوران و کارشناسان مجرب و با استفاده از جدیدترین نرم‌افزارهای انتخاب رشته همه روزه از ساعت 8 صبح تا 24 به عموم پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری خدمات مشاوره و انتخاب رشته ارائه می کند.

به عقیده کارشناسان این حوزه توانایی فرد انگیزه خوبی برای تعیین رشته دانشگاهی است، اگر داوطلبی در رشته خاصی توانایی یا استعداد خاصی داشته باشد، دلیل خوبی برای انتخاب آن رشته دارد. ولی بهتر است ابتدا هدف و انگیزه خود را از انتخاب رشته روشن کنند.

 در نظر داشته باشید که انتخاب رشته، شرایط و وضعیت شما، یعنی شرایط شغلی، وضعیت اجتماعی، وضعیت اقتصادی، شرایط کاری و… را که بعد از فارغ التحصیلی خواهید داشت و انتظاراتی را که در این رشته از شما دارند، مشخص می کند.

توجه به علایق در انتخاب رشته، انتخاب شهر محل تحصیل،  توجه به مراکز آموزش عالی و بررسی شبانه، روزانه یا نیمه حضوری بودن رشته برخی از مولفه هایی است که باید در انتخاب رشته دانشگاهی مدنظر قرار گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.