مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی سرانه جنگل در استان را کمتر از ۱۱۰ متر مربع عنوان کرد.

سرانه کمتر از ۱۱۰ مترمربعی جنگل در استان مرکزی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یوسف یوسفی امروز در مانور مشترک اطفاء حریق که در پارک جنگلی فدک با مشارکت سازمان منابع طبیعی و محیط زیست استان مرکزی به مناسبت گرامیداشت روز جنگل و با شعار "نگذارید بمیرد جنگل که جهان خواهد مرد"، برگزار شد، با بیان اینکه سهم هر نفر از جنگل در دنیا، شش هزار و 200 مترمربع است، و با اشاره به برخی نکات مهم گزارش شده توسط فائو، تصریح کرد: در حال حاضر، مساحت جنگل‌ها رو به کاهش است، همچنین طی چنددهه گذشته سرعت تخریب بیشتر شده است.

 

یوسفی ادامه داد: 36 درصد از جنگل‌های دنیا همچون جنگل آمازون بکر هستند و پای بشر به آنجا نرسیده است. این جنگل‌ها به عنوان منابع بسیار ارزشمند قلمداد می شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: جنگل‌کاری در دنیا در حال افزایش است اما، این جنگل‌ها کمتر از 5 درصد از کل جنگل‌های موجود است.

 

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی، گفت: تعداد گونه‌های جنگلی از سه تا هفت‌هزار و 780 گونه گیاهی متغیر است که برابر با تعداد کل گونه‌های گیاهی موجود در کشور ماست.

 

وی با بیان اینکه جنگل‌ها را به عنوان ذخیره‌گاه حیاتی کربن قلمداد کرده‌اند، افزود: جنگل‌ها 283 گیگا تن کربن را در خود ذخیره‌ می‌کنند.

 

یوسفی تولید گازهای گلخانه‌ای را از عواقب صنعتی شدن عنوان و بیان کرد: صنعتی شدن موجب افزایش گاز دی‌اکسید کربن در اتمسفر می‌شود که تنها گیاهان می‌توانند آنها را جذب کنند.

 

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی در ادامه اظهار کرد: 84 درصد از جنگل‌های دنیا دارای مالکیت دولتی و 16درصد دارای مالکیت خصوصی است که البته مالکیت خصوصی در حال افزایش است.

 

یوسفی با اشاره به پروژه بین المللی ترسیب کربن، افزود: این پروژه در استان مرکزی و در شهرستان محلات طی تفاهم‌نامه با سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور اجرا شده و در حال پیشرفت است.

 

یوسفی هدف اصلی از انجام این پروژه را جذب کربن در خاک و افزایش پوشش جنگلی دانست.

 

وی در بخشی از سخنانش اظهار کرد: در حال حاضر، 10 میلیون نفر در دنیا به جنگلداری اشتغال دارند.

 

یوسفی بیان کرد: در استان مرکزی، 15 هزار و 127 هکتار پوشش جنگلی و دو هزار و 500 هکتار پارک جنگلی موجود است. سرانه جنگل در استان به ازای هر نفر کمتر از 110 متر مربع است که با رقم شش هزار و 200 متری جهانی فاصله بسیار دارد.

 

مدیرکل منابع طبیعی استان در بخش دیگری از سخنانش به عوامل تخریب کننده‌ی عرصه‌های جنگلی اشاره و بیان کرد: هرساله، آتش‌سوزی یکی از عمده‌ترین عوامل در تخریب جنگل‌ها به شمار می‌رود.

 

وی با بیان اینکه در سال جاری 650 هکتار از مراتع در کشور دچار حریق شد، افزود: اطفای حریق در حال حاضر تنها با نیروی کارگری و با ابزار ساده همچون بیل و خاک امکانپذیر است و نیازمند کمک مسئولین و مردم در زمینه اطفای حریق هستیم.

 

یوسفی چرای بی‌رویه دام، تخریب اراضی ملی و بهره‌برداری‌های بی‌رویه از گیاهان دارویی را از دیگر عوامل تخریب عرصه‌های جنگلی دانست.

 

مساحت مراتع استان مرکزی به زیر 90 هزار هکتار رسیده است

 

به گزارش ایسنا،‌ حسینعلی ابراهیمی کارنامی نیز در این مراسم اظهار کرد: بدون جلب مشارکت عمومی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع امکان‌پذیر نیست.

 

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه مساحت مراتع در استان به زیر 90 هزار هکتار رسیده است،‌ افزود: بی‌مهری به محیط زیست و عدم تعادل بین چرای دام و مساحت مراتع از جمله صدماتی است که به جنگل‌ها وارد می‌شود.

 

وی تصریح کرد: در مجموع، از توسعه پایدار حمایت می‌کنیم، نه توسعه‌ای که به قیمت از دست رفتن تمام منابع طبیعی تمام شود.

 

ابراهیمی کارنامی منابع طبیعی را یک امانت دانست و گفت: هرگونه فعالیت‌ که موجب تخریب غیرقابل جبران محیط زیست شود ممنوع بوده و این اصل تحت هیچ شرایطی نباید نادیده گرفته شود.

 

وی با انتقاد از اینکه در بخش توسعه، تنها به توسعه پروژه‌های عمرانی توجه ‌شده و به ارزش‌گذاری مراتع و محیط زیست توجه نمی‌شود، عنوان کرد: در توسعه صنعتی و عمرانی و خدماتی باید ارزیابی زیست‌محیطی صورت بگیرد.

 

مدیرکل حفاظت از محیط ریست استان با اشاره به سیل‌های اخیر، بیان کرد: درست است که ساخت‌وسازهای غیرمجاز عامل اصلی تخریب‌ منازل اعلام شده، اما برخی پروژه‌های غیراصولی نیز در بروز آن بی‌تاثیر نبوده و تاوان آنرا نیز مردم می‌پردازند.

 

وی یکی از نیازهای اساسی کنونی را توجه به محیط زیست و منابع طبیعی عنوان و اظهار کرد: در این راستا، تهیه سند آمایش سرزمین خوب است اما کافی نیست. باید طرح آمایش را تهیه و بر مبنای آن به دنبال توسعه یک منطقه باشیم.

 

ابراهیمی خاطرنشان کرد: باید با تمرین و انجام مانورهای اطفای حریق، جهت مقابله با آتش‌سوزی آمادگی حاصل شود و در اینباره با سرعت عمل کرد.

 

وی در پایان با اشاره به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در هفتادقله و اقدامات انجام شده جهت مهار این بیماری عنوان کرد: تلاش‌ها برای مهار بیماری ppr در هفتادقله همچنان ادامه دارد.

 

به گزارش ایسنا، در این مراسم مانور اطفاء حریق پارک جنگلی فدک و پاکسازی محیط زیست، به مناسبت روز جنگل مصادف با هشتم مردادماه‌ اجرا شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.