قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: یکی از اموری که پیوسته از سوی ائمه اطهار (ع) بر آن تاکید شده است، آداب میهمان داری و به میهمانی رفتن است.

بایدها و نبایدهای مهمان داری و مهمانی رفتن!

به گزارش قدس انلاین، یکی از این امور جایز نبودن این مهم است که میزبان آنچه را برای مهمان می آورد، کوچک و حقیر نشماردو نیز مهمان نمی بایست به آن به دید حقارت نگاه کند. در این باره از امام صادق (ع) روایت شده است که فرموده اند: «مرد مسلمان هلاک می شود به اینکه کم بشمارد آنچه که پیش اوست برای مهمان»؛ و نیز در جایی دیگر این امام همام بیان می دارند: «هر آینه هلاک می شود شخصی که حقیر بشمارد برای برادر مؤمنش آنچه را که برای او آورده و هر آینه هلاک می شود شخصی [مهمان] که حقیر بشمارد آنچه برای او آورده شده». علاوه بر این از رسول خدا (ص) نقل شده است که فرموده اند: «برای مرد کافی است همین گناه که آنچه نزد برادرش می آورد کم شمارد و برای قوم همین گناه کافی است که آنچه برادرشان برای آن ها می آورد کم بشمارند».

همچنین بنا به گفتار ائمه اطهار (ع) مستحب است برای میهمان که صاحب خانه را به زحمت نیندازد نسبت به چیزی که در خانه نیست. در این راستا راوی می گوید: «حارث کور نزد امیرالمؤمنین علی (ع) آمد و گفت: ای امیرالمؤمنین دوست دارم که اکرام کنی مرا و نزد من غذا بخوری» حضرت (ع) فرمود: به شرط آنکه برای چیزی به زحمت نیفتی و داخل خانه اش شد. حارث تکه نانی جلوی حضرت (ع) آورد و گذاشت که بخورد و به حضرت (ع) گفت: با من درهم هایی هست و آن ها را از آستین خارج کرد مرد گفت: پس اجازه به من بده که چیزی غیر از اینها بخرم. حضرت (ع) فرمود: این نان از آن چیزهایی است که در خانه توست. علاوه بر این امام صادق (ع) که می فرمایند: «چون برادرت آمد از آنچه نزدت است به وی بده».

منابع:

1-کلینی، فروع کافی، ج6: 356، 357،

2-برقی، المحاسن: 414-415.

3-محمد حسین ورپشتی، آیین تندرستی (ترجمه جلد 16-17 وسایل الشیعه): 283-284.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.