۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 299373

قدس آنلاین یزد - سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت : عمليات بازسازي و مرمت قلعه بدافت ابرکوه به پايان رسيد

بازسازي و مرمت قلعه بدافت ابرکوه

به گزارش قدس آنلاین ازیزد، محسن ذاکری نیا با بیان این خبر اظهار داشت: اثر تاريخي قلعه بدافت در بخش بهمن شهرستان ابرکوه و در روستاي بدافت واقع گرديده است. قدمت این قلعه با توجه به ساختار، طرح و مصالح ساختماني مورد استفاده در آن، از جمله خشت هايي به ابعاد 40*20*10 سانتي متر، به دوره تاريخي و احتمالاً به عصر ساساني مربوط است.

وی افزود: قلعه داراي نقشه اي مدور با يک برج و يک ورودي و سردر است. واحد هاي مسکوني در داخل حصار قرار دارند. مصالح استفاده شده در بنا خشت و گل مي باشد و تزئينات بنا در قسمت ورودي آن است که شامل نقوش هندسي با خشت و گل می باشد. در بيرون حصار و به دور قلعه خندق وجود دارد که حصار چينه اي قلعه را از خاک هاي ناشي از گودبرداري آن ساخته اند. از ويژگي هاي اين اثر، طرح و پلان مدور قلعه و خندق دور آن می باشد.   

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: عمليات مرمتي اين قلعه شامل زيربندي و استحکام بخشي با خشت خام، جمع آوري اندودهاي فرسوده پشت بام، اجراي طاق ضربي با خشت و ملات گچ، اجراي ديوارچيني با خشت خام، اجراي اندود کاهگل پشت بام، اجراي اندود رويه و بدنه، اجراي خاکريزي و تسطيح شيب بندي پشت بام و برخی موارد دیگر بوده که اکنون به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه وجه تسميه قلعه بدافت متاثر از نام روستا مي باشد تصریح کرد:این بنای ارزشمند تاریخی در سال 1386 با شماره ثبتی 22115 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.