ساری – خبرنگار قدس آنلاین : مدیرکل انتقال خون مازندران گفت : استان مازندران هم به لحاظ اهدا خون و هم به لحاظ مصرف خون رتبه دوم کشور را داراست.

مازندران دومین اهدا کننده و مصرف کننده خون در کشور

دکتر اسماعیل پوریانی در گفتگو با خبرنگار با بیان اینکه شعار جهانی انتقال خون «برای نجات جانم از تو سپاسگزارم» می باشد ، افزود : شاخص اهدا خون در کشور 27 در هزار است که این میزان در مازندران به 43 در هزار می باشد.

وی اضافه نمود : شاخص مستمر اهدا خون در کشور 52 درصد است که این میزان در مازندران به 60 درصد رسیده است.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اشاره به اینکه 40 میلیون واحد اهدا خون در کشور صورت گرفته است ، تصریح کرد: سهم مازندران دو میلیون و 400 هزار واحد خونی بوده است.

دکتر پوریانی با بیان اینکه مازندران از بدو تاسیس سازمان انتقال خون در کشور تا سال 91 واردکننده خون از استان‌های دیگر بود، خاطرنشان نمود: با فرهنگ‌ سازی خوبی که از سوی رسانه‌ها انجام شد طی دو سال گذشته واردات خون از استان های دیگر نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه امسال چهل و یکمین سال تاسیس انتقال خون در کشور را جشن می‌گیریم ، افزود: مازندران 4500 بیمار خاص دارد که از این میان 2800  نفر تالاسمی و 400 نفر نیز هموفیلی هستند.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اعلام اینکه مصرف خون مازندران بطور ثابت 100 هزار واحد در سال می باشد ، افزود : تصادفات جاده‌ای، جراحی قلب باز و بیماران خاص بیشترین مصرف‌کنندگان خون در مازندران هستند.

دکتر پوریانی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 180 هزار واحد و فرآورده‌های خونی در مازندران توزیع شد، گفت: در چهار ماه اخیر 53 هزار و 374 نفر از مردم مازندران برای اهدا خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه نمودند و از این میان 45 هزار و 338 نفر موفق به اهدا خون شدند که از این تعداد 26 هزار نفر مستمر اهداکننده مستمر و 1266 نفر بانوان بودند.

وی با اشاره به اینکه کشور ما رتبه برتر را در گروه‌های خونی نادر داریم ، یادآور شد : 12 نفر از دارندگان گروه‌های خونی نادر در مازندران شناسایی شدند.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اشاره به اینکه پروژه ساختمان انتقال خون شهرستان ساری با پیشرفت فیزیکی 97 درصد در دست اجراست ، گفت: سال گذشته 10میلیارد ريال از اعتبارات استانی به این پروژه عمرانی اختصاص یافت که تا پایان امسال به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.