قدس آنلاین- تبریز: شهردار تبریز با بیان اینکه جایگاه بین‌المللی کلانشهرهای جهان اسلام در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی باید بسیار برجسته‌تر از وضعیت فعلی باشد،گفت: این امر نیازمند توسعه روابط شهرهای مسلمان و نزدیکی اهداف مشترک شهروندی است.

تاثیرگذاری شهرهای اسلامی در مجامع بین‌المللی باید افزایش یابد

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، صادق نجفی با ابراز تاسف از تاثیرگذاری حداقلی شهرهای اسلامی در مجامع بین‌المللی اظهار داشت: امروز سازمان ملل متحد به طور جدی وارد مباحث توسعه شهری شده و جایگاه شهرهای بزرگ اسلامی را مورد توجه قرار داده است.

وی با بیان اینکه ناحیه وسیعی از جهان توسعه‌‌یافته قدیم، مرهون نقش‌آفرینی شهرهای تمدن‌ساز جهان اسلام است، اضافه کرد: متاسفانه این شهرها با وقوع تحولات تاریخی، نقش گذشته خود را در کشور خود همچنین در جهان از دست داده‌اند؛ به منظور جبران این عقب‌افتادگی سازمان ملل‌متحد دو طرح عمده را در خصوص کلانشهرهای تاریخی هدفگذاری کرده‌ است،  

مدیر اطلس شهرهای اسلامی اضافه کرد: در همین زمینه الگوی CPI به عنوان شاخص‌های شکوفایی شهر مطرح بوده و نشاط پایدار شهرها را هدف قرار داده‌ است؛ در کنار این طرح اطلس شهرهای جهان اسلام مباحث مرتبط با سکونت، معماری و در کل هویت تاریخی، اجتماعی و فرهنگی در منطقه و جهان را پیگیری می‌کند.

شهردار تبریز به کارکرد مدیریت شهری در حوزه‌های فرهنگی اشاره کرد و متذکر شد: شهرداری در حوزه فرهنگ سیاستگذار نبوده و به عنوان یکی از قطعات پازل فرهنگی شهر، تنها مجری بخشی از این سیاست‌هاست.

نجفی، غنی‌سازی و بهره‌وری برنامه‌های فرهنگی را هدف اصلی این شورا عنوان و خاطرنشان کرد: شاخص اصلی اجتماعی و فرهنگی شهر تنها در صورتی به هدف ایده‌آل نزدیک خواهد شد که شاهد هم‌افزایی فرهنگی دستگاه‌های مختلف اجرایی با پشتوانه ایده‌های ارزشمند اصحاب فرهنگ و هنر باشیم.

وی اضافه کرد: شهرداری خود را موظف می‌داند در هر حوزه‌ای که منجربه تعالی جایگاه فرهنگی و تمدنی شهر باشد، گام‌های جدی بردارد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.