کمیسیون مبارزه با فساد مالزی پس از هفته ها تنش بر سر ۷۰۰ میلیون دلاری که به حساب شخصی 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی واریز شده بود، افشا کرد که این مبلغ اهدایی از یک کشور خاورمیانه به حساب نجیب واریز شده است.

اهداکننده خاورمیانه ای صدها میلیون دلار به نخست وزیر مالزی کیست؟

به گزارش ایرنا، این کمیسیون روز پنجشنبه در بیانیه خود نامی از این کشور نبرد، اما براساس افشاگری های 'ویکی لیکس' و تارنمای خبری 'ساراواک ریپورت' عربستان و شرکت 'پتروسعودی' می توانند در این کار دست داشته باشند.
کمیسیون مبارزه با فساد مالزی قرار است از 'نجیب تون رزاق' برای روشن کردن کمک های مالی دریافت شده از خاورمیانه سوال کند.
این کمیسیون به صراحت اعلام کرد دو میلیارد و 600 میلیون دلار واریزی به حساب نخست وزیر مالزی از منابع شرکت توسعه مالزی واحد (وان.ام.دی.بی) نیست بلکه از یک اهدا کننده در خاورمیانه آمده است.
کمیسیون مبارزه با فساد مالزی تاکید کرد که اطلاعاتی از فرد بخشنده این پول براساس اسناد بانکی و نامه های ارسال شده به نخست وزیر وجود دارد.
این کمیسیون مالزی تاکید می کند هویت فرد بخشنده نمی تواند آشکار شود.
چندی پیش تارنمای 'ساراواک ریپورت' برخی اسناد را افشا کرد که نشان می داد شرکت پتروسعودی در پشت صحنه حمایت دیپلماتیک مالزی از تجاوز نظامی عربستان به مردم بیگناه یمن قرار دارد.
این تارنما همچنین به اختصاص یک کشتی گرانقیمت توسط پتروسعودی برای سفر یک هفته ای نخست وزیر مالزی و خانواده اش به دریای مدیترانه به همراه پسر پادشاه عربستان اشاره و تصاویری از آن منتشر کرد.
'خاویر آندره جوستو' شهروند سوئیسی و یکی از کارکنان سابق شرکت 'پتروسعودی' مدتی است توسط پلیس تایلند به اتهام تلاش برای باج گیری از کارفرمای سابق خود با استفاده از برخی اسناد، بازداشت شده است.
پلیس مالزی تلاش کرده است از این فرد بازجویی کند، تا جایی که 'خالد ابوبکر' رئیس پلیس مالزی برای راضی کردن مقامات تایلند به این امر به بانکوک سفر کرد، اما تایلند تاکنون با خواسته کوالالامپور موافقت نکرده است.
گفته می شود این فرد برخی اسناد 'پتروسعودی' را افشا کرده و دولت مالزی تلاش کرد این فرد را با مخالفان دولت ارتباط دهد.
اما براساس گزارش 'مالیزیا اینسایدر'، 'لو تایک جو' عضو شرکت توسعه استراتژیک مالزی موسوم به 'وان.ام.دی.بی' و تاجر مالزیایی با پتروسعودی ارتباط داشته و حتی متن بیانیه 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی در حمایت از حمله عربستان را از شرکت نفتی پتروسعودی دریافت و مالزی این متن را قرائت کرده است.
تارنمای 'ساراواک ریپورت' افشا کرده بود طارق عبید از موسسان پتروسعودی در سال 2009 از 'لو تایک جو' عضو 'وان.ام.دی.بی' خواسته بود مالزی سازماندهی دیپلماتیک حمایت از عربستان سعودی پس از حملات بحث برانگیز به شمال یمن را انجام دهد.
'اونگ کیان مینگ' نماینده منطقه سردانگ در پارلمان مالزی پس از افشای این اسناد، دخالت عربستان در سیاست خارجی مالزی را بسیار نگران کننده دانسته بود و از نجیب خواست در خصوص این نگرانی ها و دیکته شدن سیاست خارجی مالزی از سوی عربستان پاسخگو باشد.
مالزی طی سال های اخیر و در دوره نخست وزیری نجیب ارتباط نزدیکی با عربستان برقرار کرده و وی خردادماه امسال نیز همانند دیگر مقامات بلندپایه این کشور جنوب شرق آسیا در سکوت خبری به عربستان سفر کرد تا نزدیکی مناسبات نزدیک کوالالامپور – ریاض را نشان دهد.
نجیب تون رزاق از سال 2010 دستکم چهار سفر به عربستان داشته است. وی در یکی از این سفرها به ریاض پیشنهاد کرد مالزی به جمع اعزام کنندگان نیروی نظامی به بحرین افزوده شود.
عربستان اردیبهشت ماه امسال نیز اعلام کرد نخستین گروه از نظامیان مالزی به این کشور سفر کرده اند تا در تجاوز به یمن مشارکت داشته باشند، هر چند مقامات مالزی این موضوع را رد و ادعا کردند این نیروها برای کمک به تخلیه نیروهای غیرنظامی به منطقه اعزام شده اند.
تحلیلگران با توجه به این شرایط پیش بینی می کنند حدود 700 میلیون دلار اهدایی به نخست وزیر مالزی که کمیسیون مبارزه با فساد مالزی اعلام کرده از یک کشور خاورمیانه وارد حساب نجیب شده است، عربستان باشد.
'نجیب تون رزاق' رئیس حزب حاکم 'آمنو' هفته جاری خواستار روشن شدن کمک های دریافتی به احزاب این کشور شده بود و مشخص بود بدنبال آن است تا روشن کند 700 میلیون دلار برای کمک به حزب دریافت شده است.
هر چند 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر پیشین مالزی از حزب آمنو تاکید کرد کمک ها به احزاب نباید وارد چرخه حساب های شخصی روسای حزب شود و در دوران وی نیز هیچ پولی وارد حساب شخصی اش نشده است.
'لیم کیت سیانگ' رهبر پارلمانی حزب اقدام دموکراتیک مالزی که از مخالفان دولت محسوب می شود نیز هفته جاری این سئوالات را مطرح کرد که این منابع مالی از کجا وارد شده و به کجا انتقال یافته و آیا برای سیزدهمین دوره انتخابات سراسری هزینه شده است؟ چه گروه ها و یا نامزدهای سیاسی این مبالغ را دریافت کرده اند؟ 
گفته می شود بخشش حدود 700 میلیون دلار پیش از سیزدهمین دوره انتخابات سراسری مالزی در سال 2013 انجام شده است و احتمال دارد پای عربستان در میان باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.