عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه جمع‌بندی مذاکرات در واقع اذعان آمریکا به ابرقدرتی ایران در منطقه است، گفت:‌ استفاده از لفط «خیانت» برای مذاکرات مغایر با بیانات مقام معظم رهبری است.

صفارهرندی: استفاده از لفط «خیانت» برای مذاکرات مغایر با بیانات مقام معظم رهبری است

به گزارش قدس آنلاین،، محمدحسین صفارهرندی صبح امروز در دوره بصیرت دانشجویی در اردوگاه امام رضا(ع)، اظهار داشت: بخشی از کسانی که در برابر آرمان‌های انقلاب موضع‌گیری می‌کنند لزوماً وابسته به مخالفان آرمان‌های انقلاب نیستند، کسانی که شعارها یا دیدگاه‌هایی شبیه مخالفان نظام ابراز می‌کنند اما اظهار تعصب به نظام هم دارند، این‌ها کسانی هستند که در سوابقشان وابستگی به حرکت عظیم انقلابی وجود دارد و حتی پیش از انقلاب از نیروهای تأثیرگذار این حرکت بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: خیلی سخت است که بگوییم اینها تعلقی به نظام و انقلاب ندارند، تردیدی نیست که شعار‌های امروز آن‌ها با شعارهای گذشته متفاوت است؛ چرایی رسیدن به این نقطه مسئله ماست زیرا بعید نیست چنین سرنوشتی در کمین ما هم باشد که در جایگاه نقد چنین افرادی هستیم. اگر خود را به‌دست امواج حادثه بسپاریم، مثل آن‌ها می‌شویم.

وی گفت: در سوابق گذشته آنها نمی‌توانیم شکی داشته باشیم اما چه شده که امروز به موضع‌گیری‌های این‌چنینی روی آورده‌اند؟ از کسانی حرف می‌زنیم که علی‌الاصول باید آن‌ها را جزو نیروهای وابسته به نظام فرض کنیم.

صفارهرندی افزود: چیزی که به‌صورت جدی می‌توان روی آن تکیه کرد و بابتش نگران باشیم، ظهور دیدگاه‌های جدید مبتنی بر برآوردهای تازه است که خود مبتنی بر اطلاعات جدید است، اگر اطلاعات اشتباه باشد این برآورد نیز دچار اشتباه می‌شود.

صفار هرندی بیان کرد: خبرهای آنی نمی‌تواند برآوردکننده اطلاعات صحیح باشد؛ این افراد انگیزه‌های فاسد و پلیدی ندارند ولی به‌دلیل دریافت اطلاعات غلط به برآوردهای نادرست و در نتیجه اقدامات و فعالیت‌های غلط متأثر از این برآورد می‌شود.

وی بیان کرد: برخی از سیاست‌مداران اکنون معتقدند دنیایی که ما با آن طرفیم، با گذشته فرق کرده و اگر در گذشته می‌شد از دیدگاه‌های استقلال‌خواهانه اسلامی حرف زد، اکنون دیگر نمی‌توان از آن حرف زد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: دنیا به‌گونه‌ای شده است که جریان‌های مستقل را لگدکوب می‌کنند. می‌گویند دنیای سکولار جایگزین دنیاهای کوچک ایدئولوژیک می‌شود، و می‌گویند: با دنیایی روبه‌رو هستیم که یک کدخدا بر آن مدیریت می‌کند و نیز اگر می‌خواهیم آرامش داشته باشیم باید هوای کدخدا را داشته باشیم.

صفار هرندی تأکید کرد: از دیدگاه این افراد؛ قدرت‌های بزرگ اقتصادی این کشورها هستند و اگر بخواهیم مشکلی در این عرصه نداشته باشیم، باید از آن‌ها تبعیت کنیم. این افراد، چنین کشورهایی را قادر مطلق می‌دانند. در مقابل چنین افرادی نمی‌توان در مورد استقلال حرف زد، این افراد مشکل اصلی‌شان این است که برآورد اشتباهی است که به‌دست آورده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به‌لحاظ قدرت اقتصادی امروز تولید ناخالص آمریکا 17هزار و 500 میلیارد دلار است در حالی که در کشور ما 1000 میلیارد دلار است، اما به اطلاعات جنبی هم باید توجه کنیم که میزان بدهی‌های آمریکا از تولید ناخالصش بیشتر شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: این وضعیت سبب می‌شود خیلی‌ها خیال کنند که نمی‌صرفد در آمریکا سرمایه‌گذاری کرد، از همین رو در 8 سال اخیر شاهد بازگشت سرمایه به کشورهای منطقه هستیم. هیچ‌کس تردید ندارد که آمریکا از نظر سلاح نظامی در دنیا نظیر ندارد و قدرتی بلامنازع در جهان است، اما همین آمریکا که قصد داشت سوریه را ساقط کند با وجود 4 سال تلاش موفق نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اوباما وقتی قصد داشت سر کار بیاید گفت با شکستی که آمریکا در مداخله با کشورهای عراق و افغانستان داشته باید از این خسارت جلوگیری کرد و مردم به‌واسطه همین شعار به او رأی دادند. ادعا می‌کنند هرگز توانمندی کشوری مثل ایران به پای آمریکا نمی‌رسد، اما آمریکا با همه این هیبت و عظمت در برابر قایق‌های تندروی ما هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام دهد.

وی تصریح کرد: از سوئی شاهدیم نیروهای مردمیِ غیرحرفه‌ای مثل حماس و حزب‌الله چنان توانمندی‌ای پیدا می‌کنند که معادلات کشوری مثل آمریکا را برهم می‌ریزند و برنامه‌هایی را که آمریکایی‌ها برای منطقه داشتند برهم زدند. نقاط ضعف آمریکا را باید کنار نقاط قوتش ببینیم و تنها نقاط قوت در دید ما نباشد تا آمریکا را کدخدا قلمداد کنیم.

صفار هرندی با اشاره به توانایی‌های اقتصادی کشور، اظهار داشت: ایران کشوری است که به‌لحاظ ظرفیت‌های طبیعی لازم برای کشاورزی محدود است و با وجود این محدودیت‌ها، علاوه بر اینکه نیازهای درونی کشور را تأمین می‌کنیم، به کشورهای دیگر منطقه نیز صادرات داریم.

وی با بیان اینکه کشور در زمینه کشاورزی و محصولات باغی استعدادهای زیادی دارد، خاطرنشان کرد: فعالیت کشاورزی برای ایران جنبه استراتژیک دارد، بنابراین امروز باید به سرنوشت افراد و حکومت‌های منطقه که از آمریکا تبعیت می‌کردند، دقت کنیم و ببینیم که در نهایت چه به سر آن‌ها آمد.

وی در ادامه تصریح کرد: در گذشته آمریکا برای رسیدن به اهدافش در کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری‌های بسیاری انجام می‌داد و آمریکای لاتین حیاط خلوت ایالات متحده تلقی می‌شد، اما شرایط کنونی آمریکا سبب شده نتواند مثل گذشته پول خرج کند. به‌واقع آمریکای حال با آمریکای گذشته بسیار متفاوت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرف آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای گذشته را ضعیف‌تر از آنچه در گذشته فرض می‌شده است دانست و گفت: ما باید با توانمندی خود امتیازات بیشتری را از این دولت ضعیف می‌گرفتیم چراکه شرایط کنونی آمریکا مثل اواخر دوران ابرقدرتی انگلستان است.

وی در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه امام(ره) از موضع عزت قطعنامه 598 را پذیرفتند، افزود: اگر امروز در مسیر قبول مذاکرات گام بر‌می‌داریم از موضع قدرتی است که یک زمانی ایران را ناتوان صفر می‌دانست، جمع‌بندی مذاکرات در واقع اذعان آمریکا به ابرقدرتی ایران در منطقه است و رویکرد ما نیز باید همانند رویکرد رهبر کبیر انقلاب با عزت باشد.

صفار هرندی استفاده از لفط «خیانت» برای مذاکرات اخیر را مغایر با بیانات مقام معظم رهبری دانست و اظهار داشت: هیچ خیانتی در این زمینه انجام نشده است.

وی در بخش پایانی سخنانش مشکلات فرهنگی را مهمتر از مشکلات سایر عرصه‌ها تلقی کرد و اظهار داشت: در برخی مقاطع زمانی به‌صورت نظم یافته به‌سمت فرهنگ حرکت نکردیم. برای اینکه چه نهادی متولی فرهنگ کشور باشد، باید فکر کرد زیرا زمانی که هر 4 سال یک نفر و با یک طرز فکر و سلیقه، متولی فرهنگ کشور می‌شود، نمی‌توان در این زمینه به ثبات رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.