گروه میهن - اراک- مختاری - استان مرکزی از استانهایی است که بیشترین تعداد روستا در کشور را دارد ...

  ۶۰ روستای استان مرکزی گرفتار بحران آب

 و به گفته کارشناسان با شرایطی که با آن مواجهیم در صورتی که مردم صرفه جویی نکنند و مسؤولان اعتبارات لازم را در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار ندهند تا پایان تابستان ۳۱۲ روستای استان با مشکل جدی در تأمین آب آشامیدنی مواجه می‌شوند.

 از سوی دیگر به گفته مسؤولان هم اکنون شرکت آب و فاضلاب روستایی استان به پیمانکاران، مشاوران و نیروها بدهکار است.

 مدیر کل آب و فاضلاب روستایی در این خصوص گفت: استان مرکزی دارای 1322 روستا و 347 نفر جمعیت است که از این تعداد 302 نفر در 764 روستا زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان هستند.

علی اصغر حیدری با بیان اینکه 60روستا در استان مرکزی با بحران جدی آب مواجه است، عنوان کرد: برای تأمین آب این روستاها در 51 روستا با تانکر و 9 روستا چشمه و چاه اجاره کرده‌ایم که 22 روستا تحت پوشش نیست و آب و فاضلاب روستایی آب آنها را تأمین می‌کند.

 

 باید 88 چاه جدید حفر کنیم!

وی در ادامه افزود: در روستاهای دیگر تولید و مصرف آب تقریبا مساوی است و باید 88 چاه جدید برای تأمین آب حفر کنیم.

مدیر آب و فاضلاب استان مرکزی با بیان اینکه بیش از 85درصد آب زیرزمینی در کشور برداشت می‌شود، تأکید کرد: این رقم در دنیا 45درصد است و این مسأله سبب شده دو متر از آب چاه‌ها پایین برود.

در دهه 50، چهل و هفت هزار حلقه چاه وجود داشت که اکنون 250 هزار حلقه چاه مجاز و تعداد زیادی حلقه چاه غیرمجازدر سطح کشور وجود دارد.

وی افزود: برداشت بیش از حد آبهای زیرزمینی سبب می‌شود زمین نشست کند، آبها به روی سطح زمین بیاید و تبخیر شود.

 

 5/81 درصد میانگین کشور

حیدری با بیان اینکه آب شرب قابل استفاده استان 5/81 درصد میانگین کشوری است، خاطر نشان کرد: این عدد را تا پایان سال به 83 درصد می‌رسانیم.

به گفته وی، آب و فاضلاب روستایی 32 میلیارد بدهی دارد و پس از گذشت چهار ماه تنها یک میلیارد تومان بودجه به این سازمان تعلق گرفته که با این مبلغ نمی‌توان بودجه سازمان را اداره کرد واین سازمان با شرایط سختی روبه روست.

 

 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی

وی دارندگی آب در ایران را 250 میلیون لیتر عنوان کرد که از این عدد در کشور 8/91 درصد در کشاورزی، 8/4 درصد شرب و 4/3 درصد در صنعت استفاده می‌شود که به ترتیب در استان این اعداد 90، 5/4 و 45درصد است که در بخش صنعت بیشترین میزان استفاده از آب وجود دارد و چیزی حدود 90درصد آب در بخش کشاورزی آب هدر می‌رود.

حیدری افزود: در دنیا آب مصرفی سرانه‌ هر نفر در شبانه روز 120 لیتر و در استان مرکزی 250 لیتر است.

مدیر آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی، مدیریت نادرست در حوضه آبریز، کاشت محصولات آب بر، کاهش بارندگی و انجام ندادن آمایش روی زمین را از مشکلات به وجود آمدن کمبود آب دانست.

وی تشکیل وزارت آب، کشاورزی و محیط زیست، ارایه الگوی مصرف آب برای بخشهای گوناگون، تفکیک آب شرب از بهداشت، اجرای آبخیزداری یا سدسازی، صرف نظر از کشت محصولات پر آب بر، اجرای طرحهای بیابان زدایی و مهار آبها را از جمله راهکارهای جلوگیری از مشکل بحران آب عنوان کرد و افزود: برای حل هر چه سریع‌تر این مشکلات باید همه مردم و مسؤولان همکاری کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.