گروه میهن -  مینو آریانفر - هر چند در سالهای اخیر به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی زنگ خطر بی‌آبی در کهگیلویه و بویراحمد به صدا در آمده است، ...

 ۴۰ درصد چشمه‌های مناطق ییلاقی خشک شد

 اما این استان با داشتن بیش از 10 رودخانه پرآب و چهار هزار دهنه چشمه، سالانه میلیاردها متر مکعب آب از دسترس خارج می‌شود که بی توجهی به این امر در سالهای آینده این استان را بیش از پیش با بحران شدید آب روبه رو خواهد کرد. با وجود احداث چند سد بتنی بر روی این رودخانه‌ها، اما این استان از آب پشت سدها محروم بوده و حجم زیادی از این آب به استانهای همجوار سرازیر و در بخش کشاورزی، صنعتی و... مصرف می‌شود تا جایی که این موضوع بارها در نشست‌ها و محافل گوناگون داد استاندار و نمایندگان مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی را در آورده و از وزارت نیرو خواستار اختصاص حقابه به این استان شده‌اند.

 

 کم آبی تشدید می‌شود

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری بارندگی در این استان ۴۰ درصد کاهش یافت، می‌گوید: به طور حتم فشار کم آبی در شهریور و مهرماه تشدید می‌شود.

رسول فرهادی می‌افزاید: مدیریت مصرف صحیح آب مهمترین راهکار در برهه کنونی برای جلوگیری از به وجود آمدن بحران آب است که تحقق این مهم نیازمند فرهنگسازی و تعامل همه جانبه مردم است.

وی عنوان می‌کند: بخشی از مشکلات پیش آمده به دلیل رعایت نکردن الگوی کشت از سوی برخی کشاورزان است که با وجود تذکرها و اعلام‌های مکرر، متأسفانه به این موضوع توجهی نکرده‌اند، به گونه‌ای که هم اکنون در برخی نقاط استان شاهد افت آب تا 20 متر هستیم.

 

 تأثیر خشکسالی بر جامعه عشایر

 مدیرکل امور عشایر استان نیز از تأثیر خشکسالی بر جامعه عشایر می‌گوید و می‌افزاید: از حدود 700 هزار نفر جمعیت کهگیلویه و بویراحمد 12درصد معادل 70 هزار و 762 نفر را عشایر تشکیل می‌دهد و این قشر مولد، نقش مهمی در تولید محصولات لبنی و دامی در استان دارند.

مجید علی پور با بیان اینکه تا کنون بیش از 40 درصد چشمه های مناطق ییلاقی عشایر این استان براثر خشکسالی خشک شده، می‌افزاید: برای مقابله با این شرایط، اقدام به توزیع تانکرهای چرخدار تاشو در بین عشایر و همچنین احداث منابع ذخیره آب کرده ایم.

این مسؤول کاهش شدید علوفه در سطح مراتع را سبب تنگ شدن عرصه بر عشایر استان عنوان می‌کند و می‌گوید: برای مقابله با این بحران کارخانه خوراک دام راه‌اندازی و اعتبارات برای خرید علوفه یارانه ای اختصاص یافت.

 

 تأمین ۹1 درصد آب آشامیدنی از چاه‌ها

معاون بهره برداری آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از تأمین ۹1 درصدی آب آشامیدنی این استان از چاه‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: سرانه مصرف آب در شبانه روز برای هر نفر در کهگیلویه و بویراحمد بین 150 تا 180 لیتر است.

 یعقوب فرجی به ضرورت اصلاح الگوی مصرف در استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: خشکسالی های چند سال اخیر و افت سفره‌های زیرزمینی سبب ایجاد تنش آبی در6 شهر استان شده است.

وی می‌افزاید: تنش آبی زمانی است که میزان مصرف و تولید برابر می‌شود و بروز کوچکترین مشکلی در منابع تولید و توزیع سبب اختلال در آبرسانی به مردم می‌شود.

 

 کاهش بارندگی

 فرجی، میانگین افت بارندگی در سال زراعی جاری را در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18 درصد و نسبت به بلند مدت 24درصد عنوان می‌کند.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌گوید: میزان بارش باران در سالهای پربارش این استان به میزان هزار و ۶۰۰ میلی‌متر بوده که با هزار و ۲۰۰ میلی‌متر کاهش، امسال به ۴۰۰ میلی‌متر رسیده است.

پژمان نیک‌اقبالی ابراز امیدواری می‌کند اصحاب رسانه در زمینه نهادینه شدن فرهنگ صرفه‌جویی و بیان مشکلات مربوط به کم‌ آبی و تنشهای آبی از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.