علی محمدپور:  اصلا فکرش را هم نمی کرد رکوردی که در مسابقات آموزشگاه های شهرش ثبت می کند شروعی باشد برای رسیدن به بالاترین سطح رقابت های المپیک...

 تفتیان: امام رضا(ع) اسپانسر معنوی من است

 مادر ورزش ها و گل مواد بیست و چهار گانه آن و رقابت سریع ترین های دنیا در 100 متر . صحبت از حسن تفتیان جوان 22 ساله تربتی است. خودش 
می گوید هیچ وقت توقع این را نداشتم که بتوانم روزی لقب سریع ترین مرد ایران را به نام خودم ثبت کنم. تفتیان خیلی سریع تر از آنچه که خودش و مربی اش فکرش را می کردند بهترین های 100 متر ایران را پشت سر گذاشت. مدل ایرانی اوسین بولت در 20 سالگی(سال 2013) رکورد 100 و 200 متر ایران را با هم زد و سریع ترین مرد ایران لقب گرفت.

رقابت های اخیر جام کازانف قزاقستان برای تفتیان و 3 دونده دیگر کشورمان دروازه ورود او به المپیک ریو شد. یوزپلنگ ایرانی دوومیدانی با رکورد خوبی که در قزاقستان زد (10/10ثانیه )هم سهمیه حضور در جمع بهترین های دو ومیدانی دنیا را به دست آورد و هم یکبار دیگر رکورد زنی نمود. حالا او این فرصت را دارد تا در کنار رضا قاسمی دیگر نماینده 100 متر ایران در المپیک شانه به شانه اوسین بولت ، جاستین گاتلین و پاول  که به گفته خودش تا حالا فقط آنها را از تلویزیون دیده در جذاب ترین رقابت المپیک بدود و پرچم ایران را بالا نگهدارد.

 

     چرا از بین این همه رشته ورزشی حسن تفتیان دوومیدانی را انتخاب کرد؟

راستش را بخواهید من دو ومیدانی را انتخاب نکردم دو ومیدانی بود که من را انتخاب کرد(با خنده). همه چیز از رقابت های دوومیدانی آموزشگاه های تربت حیدریه شروع شد همان ماده 540 متر معروف که همه دانش آموزان حداقل برای امتحان درس ورزش دویده اند. بعد از اینکه در این ماده شرکت کردم آقای احمد رمضان زاده(مربی تفتیان از ابتدا تا الان) من را دید و به من توصیه کرد حتما دوومیدانی را ادامه دهم . راستش را بخواهید در شروع کارم با سن و سالی که داشتم به هیچ رده سنی نمی خوردم همه رده ها بالاتر از سن من بودند و با این حال ابتدا از نوجوانان بعد جوانان شروع کردم و خیلی طول نکشید که من رکورددار دوهای سرعت نوجوانان و جوانان کشور شدم. سال 89 (17 سالگی) در عین کم تجربگی و جوانی به اردوی تیم ملی بزرگسالان دعوت شدم آن هم در حضور بزرگان مواد سرعت. در کل باید بگویم خیلی اتفاقی دونده شدم.

 

     اولین بار در مسابقات قزاقستان رکورد  100 و 200 متر ایران را زدی.انگار قزاقستان و پیست آلماتی برای تو خوش یمن است که اینبار هم که رکورد ایران را زدی در همین پیست بود؟

جالب است بدانید ما به مسابقات خوب دیگری اعزام نمی شویم که بخواهیم خودی نشان دهیم مسابقات قزاقستان تنها مسابقات مهمی است که دوندگان ایرانی اعزام می شوند!

 

     بعد از اینکه درمسابقات جام کازانف رکورد زدی و 4 دونده ایران توانستند سهمیه بگیرند حرف و حدیث زیادی پیرامون شرایط پیست آلماتی مطرح شد که خیلی هم منصفانه نبود.

یکسری از صحبت ها مطرح شد که به اعتقاد من نباید زیاد در مورد آن صحبت کرد چون رکورد هایی که در آنجا ثبت شد همگی زیر نظر فدراسیون جهانی بود و همه چیز تحت کنترل کارشناسان فدراسیون جهانی. حالا اگر شرایط پیست به گونه ای است که تارتان آن سفت تر از پیست های کشورمان است و باد پشت دونده ها در این پست است من هم این را رد نمی کنم اما این را هم بدانید که این شرایط برای بقیه دونده‌ها هم وجود داشت. اگر بخواهم دلیل اصلی رکوردی را که در جام کازانف زدم بگویم وجود رقیب خوبی مثل رضا قاسمی و رقابتی که همیشه با او دارم عنوان کنم.

 

     این طور که معلوم می شود کری خوانی و کل کل زیادی با رضا قاسمی داری؟

 بله . 100 متر همه اش کری خوانی و کل کل است خدا را شکر 2 سال است که به رضا قاسمی نباخته ام قبلا هم که می باختم بچه بودم و آقا رضا اول می شد(با خنده).

 

     رضا قاسمی تجربه یکبار حضور در المپیک را دارد فکر می کنی او در ریو بهتر نتیجه بگیرد یا تو؟

باید بگویم با اینکه با رضا رقیب هستیم اما در المپیک رقابتی با هم نداریم و سعی خواهیم کرد بهترین نتیجه را بگیریم اینکه او یکدوره از من جلوتر است قطعا به کارش خواهد آمد اما من هم تمام تلاشم را خواهم کرد تا بهترین نتیجه را بگیرم.هرچند که تا زمان مسابقه نمی شود گفت چه اتفاقی برای ما رقم خواهد خورد.

 

     دوومیدانی و خصوصا ماده 100 رکوردهایی دارد که می شود بر اساس آن پیش بینی کرد نتیجه ای که یک دونده به دست خواهد آورد منظور از اتفاقاتی که می گویی چیست؟

این درست که از روی رکوردهای هر دونده ای می شود نتیجه ای که خواهد گرفت را پیش بینی کرد اما عوامل دیگری هم هستند که می توانند این نتیجه را تحت تأثیر خود قرار دهند در مسابقات جهانی و المپیک همین نکات ریز هست که می تواند تعیین کننده نتیجه باشد مثلا یکی از نکاتی که خیلی دوندگان ایرانی را تحت تأثیر خود قرار می دهد مسایل روحی روانی و استرسی است که ما قبل از مسابقات داریم البته این نشأت گرفته از این است که بچه های ما تجربه حضور در رقابت هایی از این دست را ندارند و کمتر فرصت برایشان به وجود آمده تا در کنار بهترین های دنیا بدوند.به طور مثال ما هیچ وقت نتوانستیم در رقابت های لیگ الماس و کاپ جهانی که مسابقات معتبری از حیث حضور دوندگان مطرح هستند حاضر شویم.

 

     یعنی دوندگان ایرانی شرایط حضور در لیگ الماس و کاپ جهانی را دارند؟

بله اکثر بچه های ما این توانایی را دارند که در اینچنین رقابت هایی حاضر شوند اما هیچ وقت شرایطش از سوی مسؤولان ورزش و فدراسیون برایمان فراهم نشده است.اطمینان کامل دارم اگر این شرایط فراهم شود ما حرف های زیادی برای گفتن داریم و حتی می توانیم جایگاه مناسبی کسب کنیم.

 

     شرایطی که باید فراهم شود چیست؟

اولین شرط داشتن مدیر برنامه برای هر کدام از دوندگان کشورمان است که در ایران به جز احسان حدادی بقیه دوندگان از داشتن مدیر برنامه خوب محروم اند در کنار این قضیه باید فدراسیون رایزنی کند تا شرایط برای حضور ما فراهم شود.

 

     گفته بودی اگر شرایط برایم فراهم شود می توانم در المپیک سومین سفید پوستی باشم که زیر 10 ثانیه 100 متر را دویده است. فکر نمی کنی این حرف قدری اغراق آمیز باشد؟

نه اغراق آمیز نیست. باز هم می گویم اگر تمام برنامه هایی که دارم اجرایی شود می توانم زیر 10 ثانیه رکورد بزنم. همین که تا 22 سالگی توانسته ام رکورد 10/10 را ثبت کنم پس باز هم این توانایی را دارم که به هدفی که دارم برسم.

 

     حتما بهتر از ما می دانی در شرایطی که الان هستی صدم ثانیه ها تعیین کننده است و برای رسیدن به رکورد زیر 10 ثانیه خیلی باید تلاش کنی؟

بله قطعا همین طور است که می گویید. من در یکسال گذشته فقط توانسته ام 4 صدم ثانیه رکوردم را بهبود بخشم و جا به جا کردن صدم های ثانیه آن هم در 100 متر سختی و مشقت های زیادی دارد که اگر برنامه درست و اصولی نداشته باشی و نتوانی به درستی آن را اجرایی کنی قطعا امکان آن وجود نخواهد داشت و در حد آرزو باقی خواهند ماند اما من با قابلیت هایی که در خودم سراغ دارم با برنامه ریزی و حمایتی که مورد نیازم هست می توانم به این مهم دست پیدا کنم باز هم می گویم قبول دارم که رسیدن به این رکورد سخت است اما دور از دسترس من نیست.

 

     با این انگیزه ای که داری پس می شود به مدال المپیک هم امیدوار باشیم؟

انسان همیشه به امید زنده است اما نه اینکه بگویم می توانم مدال 100 متر المپیک را در ریو بگیرم به اعتقاد خودم بلند پروازانه است مدال گرفتن که اغراق است اما جزو 8 نفر فینالیست می توانم باشم.

 

     گفته بودی برای حضور در رقابت های المپیک ریو برنامه ات را به فدراسیون تحویل دادی در خصوص این برنامه توضیح می دهی؟

بله من برنامه ام را تحویل دادم و در این برنامه علاوه بر تمرینات و اردوهایی که در داخل کشور گنجانده شده است 5 ماه اردو در کشورهای مختلف و حضور در مسابقات مهمی که تا المپیک پیش رو است پیش بینی شده است که امیدوارم در این خصوص مساعدت لازم از سوی فدراسیون و کمیته ملی المپیک صورت بگیرد.

 

     اوایل شهریور مسابقات جهانی چین را پیش رو داری فکر می کنی حسن تفتیان آنجا چه نتیجه ای بگیرد؟

مسابقات جهانی چین با حضور بهترین های دنیا برگزار خواهد شد و کار خیلی سخت است اما مطمئن باشید من تمام تلاش خودم را خواهم کرد تا بهترین نتیجه را بگیرم.

 

     سال 2013 رکورد 200 متر را هم به نام خودت ثبت کردی اما بعد از آن توفیق چندانی در این ماده نداشتی. دلیل خاصی داشت؟

بله من به صلاحدید مربی ام تصمیم گرفتم فقط و فقط در 100 رشته تخصصی خودم برنامه ریزی داشته باشم و هر وقت هم که در مسابقات 200 متر شرکت کردم فقط برای سنجش توانایی هایم در طول هر متر از مسابقه بوده نه چیز دیگری . قطعا به 200 متر برخواهم گشت اما تا زمانی که رکوردم در 100 متر زیر 10 ثانیه نرسیده قطعا به 200 متر وارد نخواهم شد.

 

     تو هم مثل احسان حدادی که خیلی از مسابقاتش را با نام امام حسین (ع) برگزار می کند همیشه گفته ای از وجود ائمه (ع) برای حضور در مسابقات کمک گرفته ای ارتباطت با امام رضا(ع) و اینکه از شهر و استان امام هشتم در عرصه های بین المللی حاضر می شوی چگونه است؟

در توصیف این قضیه باید بگویم همیشه لطف خدا و ائمه معصومین و دعای مردم شامل حال من بوده و هست. در این بین اما ارادت خاصی به حضور امام رضا(ع) دارم همین که بچه محل آقا هستم بهترین قوت قلب برای من است همیشه قبل از مسابقات مهم به حضور حضرت شرف یاب شدم و از او درخواست کمک کردم. من اگر تاکنون اسپانسر مادی آنچنانی نداشتم اما خیالم راحت است که  امام رضا(ع) اسپانسر معنوی من است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.