رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مجلس با بیان اینکه ایجاد دیوار حائل در شمال سوریه اوضاع منطقه را وخیم‌تر می‌کند، گفت: دولت ترکیه در رفتار سیاسی خود دچار اعوجاج شده است.

ایجاد دیوار حائل در شمال سوریه اوضاع منطقه را وخیم‌تر می‌کند/ دولت ترکیه در رفتار سیاسی خود دچار اعوجاج شده است
 
به گزارش قدس آنلاین، کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به تلاش دولت اردوغان برای ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه، اظهار داشت: دولتمردان ترکیه در سیاست خارجی از یک سرگردانی و نابسامانی رنج می‌برند و در شرایط فعلی تناقضات در سیاست خارجی ترکیه بسیار بالاست.
وی افزود: ترکیه از طرفی داعیه‌دار احیای امپراطوری مجدد اسلامی در قالب تمثیلی عثمانی هستند که این داعیه‌داری عملاً‌ به سرانجامی نرسید؛ دولتمردان ترکیه تصور می‌کردند با تشکیل حکومت‌هایی در برخی از کشورها می‌توانند این امپراطوری را احیا کنند، اما عملاً چنین توفیقی را پیدا نکردند، دولتمردان ترکیه در شعار مطرح می‌کنند که می‌خواهند با تروریسم مبارزه کنند اما مبارزه جدی با تروریسم و داعش در رفتار عملی دولت این کشور دیده نمی‌شود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: دولت ترکیه طی چند سال اخیر در امور داخلی برخی از کشورهای همسایه از جمله سوریه دخالت کرد که تبعاً مغایر با اصل همجواری است و شاهدیم که امروز اثرات بسیار مخرّبی را در داخل منطقه داشته است، همچنین از سوی دیگر ترکیه در بحث مبارزه با «پ.ک.ک» موضوعاتی را مطرح می‌کند که این هم دارای تناقضات رفتاری زیادی در اظهار نظرات دولتمردان ترکیه است.
وی تأکید کرد: ایجاد دیوار حائل در شمال سوریه باز هم اوضاع منطقه و این کشور را وخیم‌تر خواهد کرد و بعد هم حضور نیروهای نظامی ترکیه چه در قالب نیروی هوایی و بعضاً‌ هم حتی در قالب نیروی زمینی در کشور سوریه باز شرایط را بیشتر پیچیده‌تر کرده است.
رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت همچنین یادآور شد: به نظر می‌رسد دولت ترکیه به عنوان دولتی که از متن اسلام‌خواهی مردم این کشور پدید آمده و طی سالیان گذشته نیز خدمات بسیار زیادی را هم به مردم ترکیه داشته است، امروز نباید دچار چنین اعوجاجاتی در رفتار سیاسی خودش بشود و این اعوجاجات مقداری مبتنی بر زیاده‌خواهی و بلند پروازی است.
وی متذکر شد: هنوز این فرصت برای دولت ترکیه وجود دارد که رفتار خودش را بر اساس آرمان‌ها و شعارهایی که برای مردم ترکیه خصوصاً‌ در بُعد اسلام‌خواهی مطرح کرده تصحیح کند و روش گذشته را که بهتر بود و در سیاست خارجی و نوع رفتارشان با کشورهای همسایه منسجم‌تر بودند، دنبال کنند و پیش بگیرند.
جلالی در پایان خاطرنشان کرد: ما خیرخواه ملت و دولت ترکیه هستیم چون ترکیه کشور مهم و استراتژیکی در همسایگی ماست که نقش مهمی هم در منطقه و جهان دارد، ملت ترکیه مردم تمدن‌ساز و بسیار برای ملت ایران قابل احترام هستند و طبعاً‌ ایران و ترکیه می‌توانند با همگرایی بیشتر نقش بسیار مؤثری در حل و فصل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند به شرط اینکه تُرک‌ها مواضع 3 سال اخیر خود را اصلاح کنند.

 

 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.