قدس آنلاین: موتور سوارانی که در اطراف خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی مشهد اقدام به جابجایی مسافر می کنند، در حالی نام خود را «تاکسی موتوری» گذاشته اند که از نظر همه سازمان های مربوطه غیرمجاز محسوب می شوند.

افزایش «تاکسی موتوری» های غیرمجاز در مشهد/ انتقال مسافر با موتور در مشهد ممنوع است

به گزارش قدس آنلاین، مشهد اولین کلان شهر مذهبی در کشور محسوب می شود که با حضور 25 میلیون نفر زائر و بیش از 3 میلیون جمعیت ساکن آن در یک سال، ترافیک شدیدی را در هسته مرکزی خود بخصوص حرم مطهر رضوی تجربه می کند گرچه بیشتر از این نیز بعید به نظر نمی رسد. البته حضور زائران برای زیارت و سیاحت در ایامی مانند نوروز و تابستان باعث شده است مشکلات مختلفی از جمله افزایش ترافیک شهری، ازدحام جمعیت در اطراف حرم مطهر رضوی و ... در کنار نکات مثبتی همچون افزایش میزان اشتغال و ارتقای کیفیت میزبانی و خدمات ایجاد شود.

البته این نکته را نیز باید به مقدمه اضافه کرد که مشاغل کاذبی همراه با این شلوغی در مشهد فعال شده است که از آن جمله می توان به موتورسوارانی که مسافر را جابجا می کنند اشاره کرد. این موضوع که به گفته خود موتورسواران، با عنوان «تاکسی موتوری» شناخته شده است، مشکلات شهری را همچون عبور در پیاده روها، عدم امنیت جانی مسافر، افزایش میزان تصادفات و ... ایجاد کرده است.

این به اصطلاح «تاکسی موتوری» ها، با وجود این که روزانه درآمد خوبی در ایام نوروز و تابستان دارند، هنوز از نظر بسیاری از سازمان های مربوطه شهری مشهد، غیرمجاز محسوب می شوند اما از آنجایی که نباید یک طرفه به قاضی رفت! به نظر می رسد با وجود بالا رفتن توقع تاکسی ها در نفر سرویس (کورس تاکسی) در خیابان های شلوغ، شاید این موتورسوران گزینه مناسب تری برای مسافران محسوب شوند!

تاکسی موتوری؛ خوب، بد، زشت!

اگر پس از اقامه نماز جمعه با ترافیک عظیم خیابان های منتهی به حرم امام رضا (ع) مواجه شده اید و جمعیت بسیار زائر در خیابان ها که عمدتا برای سوار شدن در تاکسی و اتوبوس ایستاده اند را دیده اید، بهتر است بدانید که خیابان امام رضا (ع) که از میدان آب به سمت میدان بسیج (برق) قرار می گیرد، نیز با وجود قرارگیری خطوط بی آرتی و رفت و آمد غیر قابل تصور آنها، به سرعت و پشت سر هم باز هم نمی تواند پاسخگوی نیاز زائرین برای جابجایی آنها باشد.

می گویند حقیقت تلخ است! اما باید بیان شود، لذا بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار قدس آنلاین، اوضاع جابجایی مسافر آن هم سر ظهر و گرمای طاقت فرسای تابستان زمانی بدتر می شود، که تاکسی ها نیز که گویا، توقع شان بالا رفته است! به هیچ عنوان حاضر نیستند، مسافران را به اصطلاح عامیانه «کورس تاکسی» جابجا کنند و حتی برای برخی مسیرهای شلوغ نیز دربست مسافر را قبول نمی کنند!

در اینجاست که موتورسوارانی همچون قهرمانان فیلم های سینمایی در میدان آب، فریاد می زنند: میدان بسیج یک نفر، می خواهید زود برسید سوار موتور شوید و .... .

یکی از موتورسوران در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر این که چرا و چگونه به این شغل رسیدید؟ می گوید: از سر ناچاری و کسب درآمد حلال. زیرا هم باید درآمد خانواده ام را درآورم و هم تعمیرات موتور را.

احمد بیات ادامه می دهد: خوشبختانه درآمدم خوب است، زیرا روزانه به طور متوسط 150 تا 200 هزار تومان فقط تا ظهر کسب  و مسافران را هم با کلاه ایمنی جابجا می کنم.

او اضافه می کند: اگرچه شغل من کاذب است و زیر نظر هیچ سازمانی کار نمی کنم اما تنها فکر مناسبی بود که در این ترافیک و حجم بالای مسافر برای کسب درآمد به ذهنم رسید.

علی اصغر شریفی نیز به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: اگر اصول ایمنی مانند کلاه و ... به همراه مدارک شناسایی موتور را داشته باشیم، درآمد که خوب باشد غیرمجاز بودنمان مهم نیست!

 لزوم توجه به واحد نظارتی در موتور سوران مسافر سوار!

در این زمینه، رئیس اتحادیه صنف حمل و نقل درون شهری مشهد با انتقاد از موتور سوارانی که بدون مجوز اقدام به حمل بار یا مسافر در مشهد می کنند به خبرنگار قدس آنلاین اظهار می کند: بیش از 100 پیک موتوری در مشهد زیر نظر این اتحادیه فعالیت می کنند که دارای مجوز هستند اما ما چیزی به عنوان «تاکسی موتوری» نداریم و همه آنها غیرمجاز هستند.

خلیل دانش عدالت با اشاره به این که متاسفانه شرایط و نیاز جامعه باعث می شود تا موتورسوران اقدام به جابجایی مسافر کنند تصریح می کند: به نظر می رسد سازمان های مربوطه باید این موضوع را ساماندهی کنند که یا لازم است همه این موتورسوران شناسایی و جریمه شوند یا این که توسط واحد نظارتی، مورد ارزیابی و بازرسی قرار بگیرند تا به فعالیت خود ادامه دهند.

نیازی به موتورسواران حمل مسافر در مشهد وجود ندارد!

اما مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در واکنش به این موضوع به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: با توجه به این 105 روز از سال که شامل نوروز و تابستان می شود، مشهد حجم بالای زائر، ترافیک و حمل و نقل درون شهری را تجربه می کند لذا سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، با برنامه ریزی و پیش بینی ساخت چند پارکینگ (برای مسافرانی که با ماشین شخصی خود به مشهد سفر کرده اند) و ایجاد محدودیت های ترافیکی در قالب طرح زوج و فرد به همراه همکاری سازمان اتوبوسرانی در افزایش تعداد اتوبوس های بی آرتی تلاش کرده است شرایط حمل و نقل مسافران و مجاورین بخصوص در اطراف حرم مطهر رضوی را بهبود بخشد.

دکتر سید مهدی امامی میبدی با اشاره به این که روزانه بین 70 تا 100 هزار خودرو شخصی از ورودی های مشهد وارد این کلان شهر می شوند تاکید می کند: مدیریت هسته مرکزی شهر بخصوص خیابان امام رضا (ع) تا میدان بسیج توسط طرح زوج و فرد انجام می شود لذا برای آن که مشکلاتی برای زائرین ایجاد نشود، چند پارکینگ را در مسیرهای مختلفی مانند پایانه مسافربری، پایانه انقلاب، ضلع جنوب شرقی خیابان 17 شهریور، خیابان شهید کاوه، زیر سطحی میدان شهدا و پارکینگ آلتون در خیابان دانشگاه ساخته شده است تا زائرین با قرار دادن خودروهای خود براحتی برای زیارت به حرم مطهر رضوی بروند.

به گفته او نیازی به موتورسواران حمل مسافر در مشهد وجود ندارد زیرا در دوران بحرانی، سازمان های مختلف مانند اتوبوسرانی و تاکسی رانی، حمل و نقل بار، پلیس راهور و نیروی انتظامی به کاهش ازدحام و حمل و نقل بهتر مسافران کمک می کنند.

فراخوان چند شرکت برای پیک موتوری!

رئیس اداره فرهنگ و ترافیک پلیس راهور خراسان ‌رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما می افزاید: به طور کلی آمار تصادفات ناشی از موتورسواری در رتبه دوم منجر به فوت در خراسان رضوی را دارد لذا حمل مسافر توسط موتورسواران کاملا ممنوع است.

سرهنگ سلیمان ایزدی عبور از چراغ قرمز، عبور از پیاده روها و سرعت غیرمجاز را تنها بخشی از بی نظمی های موتورسواران می داند و بیان می کند: موتورسورانی که اقدام به حمل مسافر می کنند باید زیر نظر سازمان حمل و نقل بار ساماندهی و نظارت شوند و مواردی مانند بیمه، مجوز و تست سلامت را همراه خود داشته باشند.

او به فراخوان چند شرکت برای پیک موتوری اشاره می کند و می افزاید: به طور کلی موتورسورانی که مسافر را جابجا می کنند فعالیت غیرمجاز دارند لذا پیشنهاد می شود به این شرکت ها بروند و به عنوان پیک موتوری فعالیت کنند تا شغل بهتر و مجازی داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.