رییس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از انجام مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی پرورش ماهی در قفس، در دریای خزر،‌ خلیج‌فارس و دریای عمان در راستای توسعه امنیت غذایی خبر داد.

مکان‌یابی پرورش ماهی در قفس توسط محققان علوم شیلاتی کشور

دکتر محمد پور کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا این موسسه را بزرگترین شبکه علمی در رشته علوم شیلاتی با سابقه 97 سال تحقیق و پژوهش دانست و افزود: این موسسه با شبکه علمی خود در شمال و جنوب و استان‌های غیر ساحلی و با بیش از250 محقق و دانشمند پروژه‌های تحقیقاتی را در حوزه علوم شیلات اجرایی کرده است.

 

وی با اشاره به برخی از زمینه‌های تحقیقاتی این موسسه، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های اصلی موسسه در سال جاری، انجام مطالعات امکان سنجی و مکان یابی پرورش ماهی در قفس در دریای خزر،‌خلیج فارس و دریای عمان است که با همکاری سازمان شیلات ایران در دستور کار داریم.

 

پورکاظمی با تاکید بر این که در حال حاضر در بعضی از نقاط اقدام به مکان یابی استقرار قفس‌ها شده است، خاطرنشان کرد: این طرح در دریای خزر اجرایی شده و در دریای عمان و خلیج فارس در فاز عقد قرارداد برای اجرای این پروژه تحقیقاتی هستیم.

 

وی به اهمیت اجرای این طرح اشاره کرد و یادآور شد: کشور ما با محدودیت جدی منابع آب مواجه است ولی از سوی دیگر در شمال و جنوب کشور ظرفیت‌های مناسبی برای پرورش آبزیان وجود دارد و این روش در بسیاری از کشورهای پیشرو چون نروژ متداول است به گونه‌ای که این کشور سالیانه یک میلیون 300 هزار تن تولید ماهی در قفس دارد.

 

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بی‌نیاز بودن به زیر ساخت‌های پیچیده و یا عدم نیاز به احداث استخرهای پرورش ماهی را از مزایای این روش نام برد و یادآور شد: سازه‌های قفس در دریا مستقر خواهند شد و این قفس‌ها به گونه‌ای می‌توانند طراحی و مستقر شوند که در برابر امواج، جریان‌های آبی و تنش‌های دریا و توفان مقاوم باشند ضمن آنکه در صورت رعایت اصول علمی و الزامات مربوط، این روش موجب بر هم زدن تعادل اکولوژی دریا نخواهد شد.

 

به گفته وی در صورت مکان‌یابی و استقرار مناسب قفس‌ها، ضمن ایجاد اشتغال، گام موثری در امنیت غذایی، تولید پروتئین و غذای دریایی سالم و پایدار برداشته خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.