بازگشت ایران به بازار جهانی نفت پس از لغو تحریم‌ها ممکن است تولید نفت اوپک را به روزانه ۳۳ میلیون بشکه در روز برساند.

بازگشت ایران تولید  اوپک را به ۳۳ میلیون بشکه در روز می‌رساند

به گزارش ایسنا به نقل بلومبرگ، نمایندگان اوپک می‌گویند، پس از لغو تحریمها علیه ایران و در میان اشباع بازار ممکن است تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) به سطح بی سابقه 33 میلیون بشکه در روز برسد.

مهدی عسلی مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی روز گذشته گفت: در حال حاضر روزانه حدود سه میلیون بشکه تولید مازاد در بازار جهانی نفت وجود دارد و عربستان و عراق مسئول عرضه مازاد نفت در بازار در شش ماه گذشته بوده اند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفته است ایران می‌تواند عرضه نفت خود ظرف یک هفته پس از لغو تحریمها روزانه 500 هزار بشکه افزایش دهد.

همزمان با جهش تولید نفت آمریکا به بالاترین سطح 40 سال گذشته و تولید بی سابقه نفت عربستان، نفت خام طی یک سال گذشته بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

پس از تصمیم اوپک در 27 نوامبر سال گذشته به حفظ سطح تولید خود و پس از گرفتن سهم بازار به جای کاهش تولید و بالا بردن قیمتها بهای نفت بیش از پیش سقوط کرد.

نفت برنت برای تحویل در ماه اکتبر امروز دوشنبه با 1.2 درصد کاهش 48 دلار و 60 سنت در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت در سال جاری حدود 15 درصد کاهش یافته است.

عسلی گفت: عرضه زیاد در آمریکای شمالی و اوپک، نبود رشد تقاضا و تقویت ارزش دلار همگی از دلایل کاهش قیمت نفت هستند.

اوپک در ماه ژوئیه روزانه 32 میلیون و 100 هزار بشکه نفت تولید کرد. براساس آمارهای بلومبرگ، این چهاردهمین ماه متوالی بود که این سازمان 12 عضوی بیش از سقف تولید جمعی روزانه 30 میلیون بشکه ای نفت تولید کرد. این آمار نشان میدهد که بیشترین تولید اوپک روزانه 32 میلیون و 800 هزار بشکه بوده که در ژوئیه 2008 به ثبت رسید.

مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی خاطرنشان کرد: ایران با حمایت از تصمیم اوپک در دسامبر 2011 مبنی بر کنار گذاشتن سهمیه تولید اعضا اشتباه بزرگی مرتکب شده است. این امر به عربستان، کویت و دیگر اعضا اجازه داد که سهم تولید ایران را که به دلیل تحریمها کاهش یافت، تصاحب کنند.

به گزارش ایسنا، عسلی با اشاره به اشتباه بزرگی که در دولت دهم در کنفرانس دسامبر ٢٠١١ (آذرماه ١٣٩٠) در خصوص پذیرش طرح عربستان در اوپک برای کنار گذاشتن سیستم سهمیه بندی تولید اعضا و تعیین یک سقف کلی ٣٠ میلیون بشکه ای تولید کل اوپک که به بهانه آوردن عراق به درون سیستم سهمیه بندی صورت گرفت افزود: این طرح ضمن آن که نتوانست عراق را داخل سهمیه بندی آورده و تولید او را مقید کند عملا دست عربستان، کویت و دیگر همپیمانان آنها را باز گذاشت تا با افزایش تولید، سهم بازار نفت ایران را که گرفتار تحریم شده بود بدون آنکه ظاهرا تخلفی از مصوبات اوپک کرده باشند باز بگذارد.

به گفته وی، در واقع مشکلات کنونی اوپک تا حد زیادی به دلیل همان اشتباه تاریخی است که در کنفرانس دسامبر ٢٠١١ صورت گرفت زیرا با وجود سیستم سهمیه بندی اوپک دست کم در ظاهر از کشورهای عضو از جمله عربستان درخواست می کرد به سهمیه های تولید خود در چارچوب اوپک (عربستان حدود ٨ میلیون بشکه در روز) پایبند باشند اما اکنون این امکان وجود ندارد. جالب آن است که کسانی که در آن زمان در دیپلماسی نفت کشور مسئولیت داشتند مسئولیت خود را در به وجود آمدن وضع موجود فراموش کرده و به اصطلاح نعل وارونه زده و از منتقدان سیاستهای نفتی دولت یازدهم شده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.