رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این استان سرطان پوست و معده شایع است.

شایع‌ترین سرطان در کهگیلویه و بویراحمدچیست؟

به گزارش ایسنا، منطقه کهگیلویه و بویراحمد، دکتر رضا چمن در جمع خبرنگاران افزود: آمار ابتلاء به سرطان در این استان را در یک سال ۸۰ در 100هزار نفر عنوان و اظهارکرد: این آمار نسبت به متوسط کشوری که ۱۰۰ در 100هزار است رقم پائین تری را نشان می دهد که این تفاوت ناشی از جوان تر بودن جمعیت استان است.

 

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۷۵ هزار مورد جدید ابتلاء به سرطان در جامعه ایرانی اتفاق می افتد که تقریبا ۵۰ درصد این موارد به مرگ منجر می شوند، بیان کرد: در این استان نیز در طول یک سال ۲۸۰ تا ۳۰۰ مورد مرگ بر اثر سرطان اتفاق می افتد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان کهگیلویه و بویراحمد ، سرطان معده را دومین سرطان شایع در استان عنوان و اضافه کرد: این به معنی رتبه دوم کهگیلویه و بویراحمد در زمینه ابتلاء به این سرطان در بین استان های کشور نیست.

 

چمن بروز سرطان در استان کهگیلویه و بویراحمد را کمتر از متوسط کشوری عنوان و خاطرنشان کرد: البته سومین علت مرگ و میر در این استان سرطان بوده که الگوی کشوری نیز همین گونه است، اما به لحاظ بروز در تعداد نفر جمعیت، یعنی شاخص بروز سرطان، کمتر از متوسط کشور هستیم و دلیل آن نیز جوانی جمعیت است.

 

وی ادامه داد: زمانی که در استان ما نیز سالمندی را تجربه کنیم و درصد سالمندان افزایش یابد به متوسط کشوری می رسیم و در بسیاری از سرطان ها نیز متاسفانه در حال تجربه این روند افزایشی هستیم.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان کهگیلویه و بویراحمد سرطان معده را بعد از سرطان پوست، دومین سرطان شایع در کهگیلویه و بویراحمد دانست و افزود: سرطان پوست آمار مرگ و میر بالایی ندارد و اگر بخواهیم شایع ترین سرطان عامل مرگ را نام ببریم؛ سرطان معده خواهد بود.

 

چمن آمار شیوع بالای این سرطان در کشور را مربوط به استان های شمال و غرب کشور عنوان و تصریح کرد: اردبیل، سمنان، گرگان و کرمان بیشترین موارد بروز سالانه سرطان معده را دارند.

 

وی ۱۰ سرطان شایع تر مرگ بار در ایران را سرطان معده، سرطان سینه در خانم ها، سرطان مری، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، سرطان خون، سرطان مثانه، سرطان تخم دان و سرطان لنفوما اعلام کرد و گفت: الگوی استانی ما نیز مشابه همین الگوی کشوری است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان کهگیلویه و بویراحمد با طرح این سوال که چرا در استان کهگیلویه و بویراحمد سرطان ها در حال افزایش هستند؟ تأکید کرد: به صورت کلی در حال حاضر شاهد روند افزایش و رو به رشد ابتلاء به سرطان ها در جامعه هستیم و در استان قدری سرعت آن بیشتر است؛ چرا که هر اندازه تغییر سبک زندگی به سمت شهرنشینی را با شتاب بیشتری شاهد باشیم و مید به زندگی افزایش یابد؛ بعضی از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها نیز بیشتر رخ می دهند.

 

چمن افزود: متوسط ابتلا به سرطان معده در کشور ۱۹ در ۱۰۰هزار نفر در سال است یعنی به صورت متوسط از هر ۱۰۰ هزار نفر در یک سال ۱۹ نفر به سرطان معده مبتلا می شوند که در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به طور متوسط ۱۳ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر به این سرطان مبتلا می شوند.

 

وی با بیان اینکه درست است که سرطان معده شایع ترین است؛ اما روند آن در ۱۰ سال گذشته روند بروز ثابتی داشته است و نکته نگران کننده، افزایش سایر سرطان هاست؛ بیان کرد: مثلا در زمینه سرطان روده بزرگ در ۲۰ سال گذشته در متون پزشکی و منابع علمی و تحقیقاتی دنیا، ایران را به عنوان کشوری می شناختند که سرطان روده بزرگ در آن بسیار نادر است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه به همین دلیل کشور ما را با سایر کشورها از جمله آمریکا و کشورهای آسیاسی شرقی مقایسه می کردند، اظهارکرد: اما متاسفانه هم اکنون این سرطان شایع و با سیر افزایشی در ایران روبرو شده است.

 

چمن مهمترین دلیل افزایش سرطان روده بزرگ را تغییر عادات غذایی عنوان و تصریح کرد: در گذشته غذای مردم سرشار از حبوبات، سبزیجات، میوه جات و سرشار از فیبر و غذاهای سبوس دار بوده و حجم غذاها و فیبر آن زیاد بوده است که در نتیجه احتمال ابتلاء به این سرطان را کاهش می داد اما وقتی که به غذاهای فست فود، کم حجم، پرانرژی،چرب و شور! عادت کرده ایم باید انتظار افزایش سرطان روده بزرگ را هم داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: سالمندی و افزایش امید به زندگی احتمال بروز سرطان ها را با خود به همراه دارد اما مهم ترین فاکتور شناخته شده در مطالعات جهانی و منطقه ای بحث تغییر عادات غذایی و تغییر ذائقه است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان کهگیلویه و بویراحمد مردم به سمت غذاهای کم حجم و سرشار از مواد افزودنی، چرب و سرخ کردنی رفته اند، و تاکید کرد: مطالعات اخیر نشان می دهد که سرطان سینه که اتفاقا جزء ۵ سرطان شایع استان کهگیلویه و بویراحمد نیز هست، افزایش یافته است.

 

چمن افزایش نازایی، بالا رفتن سن ازدواج، دیر فرزند آوردن، شیر ندادن به فرزند، چاقی، افزایش دریافت غذاهای چرب وسرشار از اسیدهای چرب اشباع را از مهمترین عوامل ابتلاء به سرطان سینه در خانم ها عنوان کرد.

 

وی گفت: مطالعات در استان کهگیلویه و بویراحمد نشانگر اینست که ۵۰ درصد خانم های بالای ۳۰ سال اضافه وزن و چاقی دارند که با این وضعیت باید هم شاهد افزایش سرطان ها از جمله سرطان سینه باشیم.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان کهگیلویه و بویراحمد افزود: غذاهای دودی و نمک سود شده را عامل افزایش احتمال ابتلاء به سرطان معده عنوان و اظهارکرد: کباب به شرطی که نسوزد مشکلی را ایجاد نمی کند، اما اگر ذغالی و سوخته شود و یا غذاهای با فرآوری های بالای نمک و یا احیانا به شکل دودی استفاده شود، احتمال ابتلاء به سرطان معده را افزایش می دهد.

 

چمن تصریح کرد: همچنین پایه ثابت عوامل خطر ابتلاء به سرطان ها، استعمال دخانیات است و مصیبت دیگر اعتیاد است که باید به این دو فاکتور مهم هم توجه کرد.

 

وی در رابطه با موضوع سرطان زا بودن گیاه کوهی بیلهر که در رسانه ها مطرح شده بود نیز گفت: حقیقت این است که شواهد کافی علمی درباره سرطان زا بودن گیاه بیلهر وجود ندارد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اینکه براساس یک سری مطالعات اولیه علوم پایه ای و آزمایشگاهی و انجام تحقیقات محدود در محیط آزمایشگاه و روی جانوران شواهد اولیه ای مبنی بر احتمال سرطان زا بودن گیاه بدست بیاید، برای اعلام سرطان زایی عامل کافی نیست و در این زمینه نیاز به مطالعات جامع تری داریم و خصوصا وجود شواهد قوی انسانی که چنین شواهد انسانی تاکنون بدست نیامده است.

 

چمن ادامه داد: اگر در فراوری هر گیاهی از نمک زیاد استفاده شود این خطر در بحث ابتلاء به سرطان معده وجود دارد.

 

وی اضافه کرد: یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری هستند؛ یک سوم سرطان ها نیز به شرط تشخیص زودرس علاج پذیر خواهند بود و یک سوم دیگر نیز متاسفانه نه قابل پیشگیری و نه قابل علاج هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.