گروه اقتصادي- فرزانه غلامي - بازار این روزهای خودرو از کاهش ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی برخی تولیدات وطنی در پی به اوج رسیدن رکود خبر می دهد.

سایه‌  «رکود دلالی»  بر بازار خودرو

از دید کارشناسان، دلایل متعددی برای کاهش قیمت خودرو و از جمله خودروهای تولید داخل می توان متصور شد؛ از تأثیر مثبت روانی توافق هسته ای که از ماه‌ها پیش بر بازار حاکم شد و امید به کاهش قیمت را افزایش داد تا احتمال فعال تر شدن خودروسازان بزرگ خارجی در بازار ایران.

 

  ارتقای سطح توقع مصرف کنندگان

به هر روی، آنچه از زاویه دید رصدکنندگان بازار انکارناپذیر است، اینکه پس از حصول توافق هسته‌ای و گشایش در روابط بین المللی اقتصاد ایران، سطح توقع مصرف کنندگان ایرانی به طور چشمگیری ارتقا یافته و اینکه کمپین «فعلاً خودرو نخرید تا قیمتها پایین بیاید» در فضای مجازی راه افتاده، نشان دهنده اعتراض آشکار مردم به کیفیت نازل خودروهای وطنی و ارابه های کم کیفیت چینی های چشم بادامی است که در شرایط سخت تحریم، بازار ایران را به آسانی در قبضه خود گرفته بود. در همین شرایط خودروسازان داخلی به تکاپو افتاده و با تسهیل شرایط، عرضه را به حداکثر رسانده اند، حال آنکه نه تنها اندک توفیقی در داغ کردن بازار حاصل نکرده اند، بلکه این روزها رکودی بی سابقه بر بازار خرید و فروش خودرو حاکم شده است.

 

 انتقام گیری به روش تحریم

به گفته یک کارشناس خودرو، باز شدن فضای اقتصادی و رفت و آمد‌های خودروسازان خارجی سبب شده که مردم چشم به نتایج مثبت مذاکرات خودرویی داشته باشند و با این فرصت پیش آمده هم به نوعی اعتراض خود را به خودروهای داخلی نشان می دهند. مسعود ملک نیا به آفتاب یزد می گوید: به راه افتادن کمپین‌هایی با محوریت تحریم خودروسازان داخلی نشان می دهد، مردم چقدر از خودروهای ساخت داخل، ناراضی هستند و از این طریق می‌خواهند مسؤولان این شرکتها را وادار به عقب نشینی در افزایش قیمتها و نیز ارتقای کیفیت کنند.

به عقیده وی در واقع این حرکت اعتراضی نوعی انتقام گیری محسوب می شود که اتفاقاً هم بی اثر نبوده، زیرا قیمت‌ها تا حدودی کاهش داشته است و در ماه‌های اخیر برخی خودروهای داخلی 200 هزار تومان تا یک میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند، اما چنین کاهشی مردم را راضی نمی کند و انتظارها از کاهش قیمت‌ بیش از اینهاست.

 

  سوداگری در این بازار به سود کسی نیست

در همین حال رئیس انجمن خودروسازان با تأیید کاهش قیمت برخی مدلهای تولید داخل به خبرنگار ما می گوید: این کاهش صرفاً در بازار آزاد بوده و به رغم برخی اظهارنظرها مبنی بر شکستن مقاومت خودروسازان داخلی، هیچ خودروسازی تاکنون کاهش رسمی قیمت نداشته است.

وی تأکید دارد: بدون تردید قیمت خودرو مانند هر کالای دیگری تابع عرضه و تقاضاست و از آنجا که خودروسازان داخلی عرضه را افزایش داده اند، حاشیه سود بازار برای دلالان کاهش یافته و سوداگری در این بازار دیگر به سود کسی نیست.

 

 رکودی از نوع «دلالی»

وی با اشاره به افزایش 53 درصدی تولید داخل در سال گذشته ادامه داد: امسال هم تاکنون این رقم 18 درصد رشد داشته که همین افزایش تولید سبب شده خودروسازان عرضه را زیاد کنند، اما رکودی که امروز بر بازار حاکم است، در واقع رکود از نوع نمایشگاهی و دلالی است! و با نزدیک‌تر شدن قیمت کارخانه و بازار آزاد می توان انتظار داشت، فقط خریداران واقعی در بازار تحرک داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.