قدس آنلاین- تبریز: مدير عامل شركت انتقال گاز ايران در مراسم افتتاحيه فاز ۲، تاسيسات تقويت فشار گاز تبريز را ترمينال گازي كشورهاي همسايه دانست.

تاسيسات تقويت فشار گاز تبريز ترمينال گازي كشورهاي همسايه است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمدعلي امام، مدير عامل شركت انتقال گاز ضمن تبريك هفته دولت و ولادت باسعادت امام رضا(ع)گفت: در اين ايام مبارك شاهد افتتاح پروژه عظيمي هستيم كه با بهره برداري از آن ظرفيت اين تاسيسات از 24 ميليون متر مكعب به 60 ميليون متر مكعب در روز افزايش خواهد يافت.

امام افزود: اجراي اين پروژه علاوه بر افزايش پايداري انتقال گاز در شمال غرب كشور، مي تواند به افزايش ظرفيت صادرات گاز به كشورهاي تركيه، ارمنستان و اجراي طرح معاوضه گاز بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان و صادرات گاز به جمهوري نخجوان نيز كمك مي نمايد.

مدير عامل شركت انتقال گاز ايران با اشاره به اينكه اين تاسيسات اولين تاسيساتي است كه در سطح شركت انتقال گاز مجهز به الكتروكمپروسور گازي با نيروي محركه برق است، اظهارداشت: در تاسيسات مذكور سه الكتروموتور با ظرفيت انتقال مجموعا 36 ميليون متر مكعب گاز نصب شده كه با آرايش 1+5 ظرفيت انتقال گاز اين تاسيسات را به 60 ميليون متر مكعب و با آرايش 0+6 اين ظرفيت را به 70 ميليون متر مكعب افزايش خواهد داد.

وي، هزينه ارزي اين پروژه را بالغ بر 20 ميليون يورو و هزينه ريالي آن را بالغ بر 188 ميليارد ريال برآورد نمود و گفت: كليه تجهيزات جانبي استفاده شده در اين پروژه ساخت داخل است و تمامي مراحل اين پروژه، بدون حضور سازندگان تجهيزات و پيمانكاران خارجي، با نظارت واحد مهندسي ستاد انتقال و منطقه 8 عمليات توسط پيمانكاران ايراني اجرا و نصب و راه اندازي شده است.

امام در ادامه به مزاياي فاز 2 تاسيسات اشاره كرد و تصريح نمود: راه اندازي سريع و راحت تجهيزات در مقايسه با توربوكمپرسورها، استهلاك كمتر تجهيزات با توجه به عدم داشتن قطعات داغ، عدم نياز حداقل به مدت  هشت  سال به تعميرات اساسي بدليل عدم وجود قطعات داغ ، جلوگيري از آلودگي محيط زيست بدليل عدم توليد گازهاي حاصل از سوخت فسيلي،  بالا بودن راندمان كل در صورتيكه تامين برق غير از توربين گازي از مزاياي نيروي محركه واحدهاي فاز 2  تاسيسات تقويت فشار گاز تبريز مي باشد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.