قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: مشاور و دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: متاسفانه امروز در سه ساحت، آموزش، پژوهش و اجرا با مشکلاتی نسبتا جدی روبرو می باشیم، به نحوی که در دانشگاه ها این مشکلات بسیار جدی تر است.

نیاز جهان اسلام پژوهش های میان رشته ای و پیوند میان حوزه و دانشگاه است

به گزارش قدس انلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی، مشاور و دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی  ضمن بیان آسیب های موجود در راستای طرح های تحقیقاتی خاطرنشان کرد: امروزه باید با یک نگاه آسیب شناسانه و واقعبینانه در راستای پژوهش در زمینه سیره ائمه اطهار (ع) و به ویژه علی بن موسی الرضا (ع) گام برداشت و تنها اتکا به کارهای پژهشی گذشتگان کافی و جوابگوی نیازهای نسل کنونی نیست.

وی افزود: با وجود مکتب غنی رضوی که در دسترس محقیقین قرار دارد، هنوز به اندازه کافی در این راستا فعالیت های شایسته ای صورت نپذیرفته است، چنانکه الهام از این مکتب، می تواند تا حد بسیار زیادی منجر به نجات بشریت از گرفتاری های کنونی گردد.

مشاور و دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی به خبرنگار ما گفت: متاسفانه امروز در سه ساحت، آموزش، پژوهش و اجرا با مشکلاتی نسبتا جدی روبرو می باشیم، به نحوی که در دانشگاه ها این مشکلات بسیار جدی تر است.

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی با اشاره به ضعف های حوزه پژوهش عنوان کرد: بهره گیری از ساختارهای کهنه و شیوه های تحقیقی گذشته، در جهان امروز دیگر پاسخگوی نیازها نمی باشد. از سوی دیگر کماکان بسیاری از پژوهشگران به انجام فعالیت های فردی مایل و راغب هستند و این در حالی است که نیاز جهان اسلام پژوهش های میان رشته ای و پیوند میان حوزه و دانشگاه است.

وی همچنین درباره ی مشکلات حوزه اجرا بیان داشت: در این حوزه همچنان نگرش های غیر علمی مسئولان را شاهد هستیم و گاه خواهان انتشار آثاری بدون وقت گذاری کافی در یک موضوع می باشند، که ثمره آن خلق آثاری فاقد کیفیت است.

مشاور و دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی ابراز داشت: امروزه بایستی به امور مغفول مانده در حوزه پژوهش نگاهی جدی شود. از این رو می باید بایسته های شایسته را برای محققین و پژوهشگران تکلیف نمود.

وی افزود: در عصر حاضر نیازمند مراکزی هستیم تا بتوانند اولویت ها و خلاء های فرهنگی را رصد و تعیین و ارائه نمایند تا بتوان بر اساس آن به طرح برنامه هایی کلیدی و منسجم در راستای رفع آنان برآمد.

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی خاطرنشان کرد: عدم دریافت پاسخ های مناسب در آثار تولیدی بی شک در عدم اجتهاد علمی نویسندگان این آثار نهفته است. بر این اساس باید نگاهی تخصصی را الگو قرار داد تا بتوان به آثاری فاخر در حوزه سنت و سیره اهل البیت (ع) و به ویژه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) دست یافت.

وی به خبرنگار ما گفت: امروزه اگر گفته می شود دین اسلام جهانی است، باید با سرمایه گذاری در این زمینه و متعاقبا فرآوری آثاری موثر، این امر را عملی ساخت.

مشاور و دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی در این راستا گفت: یکی از اموری که می بایست به آن توجهی ویژه داشت، ترجمه آثار تولیدی در حوزه سیره رضوی است. چراکه در این زمینه تا کنون اقدامی جدی صورت نپذیرفته است و نتوانسته ایم آثاری فاخر را برای سایر ملل با زبان های گوناگون فراهم آوریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.