در شرایطی که ایران آماده پذیرایی از سه وزیر اسپانیایی می شود، وزیر راه و شهرسازی از به صف شدن کشورهای اروپایی و شرق آسیا برای سرمایه گذاری در ایران خبرداده، کشورهایی که آماده اند با لغو عملی تحریم ها حمل و نقل ایران را به عرصه ای جدید برای سرمایه گذاری بدل کنند.

مناقصه بین المللی در انتظار پروژه های ایرانی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار ایسنا، در صحبت های جدید عباس آخوندی از شرکت‌های فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، کره‌ای و چینی یاد شده که از هم اکنون طرح ها و برنامه های خود را برای ورود به عرصه حمل و نقل ایران آماده کرده اند و لغو قطعی تحریم ها آخرین مانع برای ورود آنها را برطرف خواهد کرد.

در ایران نیز وزارت راه و شهرسازی بیکار نمانده و طبق اعلام وزیر در طول هفته های گذشته کمیته های مختلف در حال جمع‌آوری اطلاعات، بررسی پروژه‌ها و توجیه اقتصادی شرکت‌های متقاضی سرمایه‌گذاری دربخش‌های مختلف حمل و نقل بوده اند.

فهرست بلندبالای پروژه های عمرانی کشور که نیاز به تامین مالی جدید دارند از یک سو و صف کشورها و شرکت های خارجی که خود را آماده کرده اند از امکانات به وجود امده در ایران نهایت استفاده را ببرند از سوی دیگر باعث شده وزارت راه از هم اکنون به فکر نحوه واگذاری این پروژه ها به طرف های خارجی باشد، فکری که به نتیجه ای جز برگزاری مناقسه بین المللی نرسیده است و بناست در قالب آن شرکت های برتر در هر عرصه انتخاب شوند.

در کنار آن بررسی مدل‌های تامین مالی، مراکز تعمیر و نگهداری بخشی دیگر از مذاکرات ایران با طرف های خارجی را می سازد که به نوعی هدف میان مدت ایران یعنی انتقال تکنولوژی و بومی سازی توان مندی های خارجی ها را در می گیرد.

اگر به فهرست وزیر راه نام کشورهایی چون ژاپن و اسپانیا را نیز اضافه کنیم که در روزهای آینده نمایندگان رسمی خود را به ایران خواهند فرستاد، عملا راهی جز طراحی یک شیوه رسمی بین المللی برای انتخاب میان انها وجود نخواهد داشت و شاید در آینده نزدیک صحبت از برپایی این مناقصه گوی سبقت را از توافق ژنو برباید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.