قدس آنلاین- یزدانی:صنایع دستی بیانگر صنعت وهنرنیکان ونمایشگر ذوق هنر مردم هر کشور است.در روزگاران گذشته،صنایع دستی به عنوان پدیده ای تمام عیار در هر عهد حضور فعال داشته است. استعداد و روحیه خلاق و قدرت ابتکار صنعتگران و علاقه آنان به تولید آثارهنری وذوقی موجب شده است که کشورها از گذشته های بسیار دور تا زمان حال همواره در تولیدمحصولات صنایع دستی موقعیتی ویژه وممتازداشته باشد واز شهرتی عالم گیربرخوردار است

گذری بر نمایشگاه سراسری صنایع دستی در خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، خراسان شمالی نیز دارای تنوع قومیتی همانند کرمانج،ترک،تات،وفارس،بلوچ ترکمن نیز دارای صنایع دستی منحصر به فردی است به طوری که چادرشب اسفراین ویا سفره کردی وقالیجه های ترکمن منطقه راز وجرگلان در این استان از شهرت بسیاری برخوردار است.

پنجمین نمایشگاه صنایع دستی ایران زمین دهم شهریورماه سالجاری با 140 غرفه و با شرکت بیش از 100 هنرمند از سراسر کشور که حدود 30 درصد از شرکنندگان در این نمایشگاه را هنرمندان این استان تشکیل دادند، با حضور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و مسوولان محلی در تفرجگاه بش قارداش بجنورد گشایش یافت که به همین منظور گفتگویی با بازدیدکنندگان و غرفه داران داشته ایم.

محرم علی فشمی از استان زنجان دارای غرفه فروش چاقو و ظروف در این نمایشگاه اظهار می دارد:به عنوان سومین سال در نمایشگاه صنایع دستی خراسان شمالی حضور داشتم  که بازدید مردم بسیار عالی بود.

وی ادامه می دهد: امسال نیز همانند سال های گذشته در این نماشگاه اجناس خود را با قیمت مناسب به فروش رسانده و خرید و استقبال مردم نیز خوب بود.

 فشمی با بیان این که اگر سال آینده باز هم این نمایشگاه دایر شود ،حضور پیدا خواهم کرد، می افزاید:امسال این نمایشگاه از برنامه ریزی و نظم خاصی برخوردار بود و مسئولان نیز همکاری مناسبی با غرفه داران داشتند.

وی خاطر نشان می کند: به دلیل نبود بازارچه سر پوشیده در شهر بجنورد مردم فکر می کنند باید در این نمایشگاه های سرپوشیده قیمت پایینتر باشد.

فشمی عنوان کرد: در مجموع  شهر بجنورد دارای مردمانی نمایشگاهی است.

 محمد جاویدی نیز از بوشهر و مسئول غرفه تزئنات با استفاده از جانداران دریایی  نیز اظهار می دارد: بازدید مردم از نمایشگاه خوب بوده ولی قدرت خرید آنان بسیار کم است.

وی با بیان این که امسال چندان فروش بالای نداشتیم ،می گوید: باید سطح تبلیغات و اطلاع رسانی در سطح شهر برای بازگشایی نمایشگاه افزایش یابد به دلیل این که بسیاری از مردم در صحبت های خود از برگزاری ایین نمایشگاه اظهار بی اطلاعاتی می کردند.

جاویدی می افزاید: مسافت دور نیز شاید دلیل کاهش فروش باشد زیرا اگر این نمایشگاه در داخل شهر برگزار می شد به مراتب افراد بومی و مسافرین بیشتری از آن دیدن و در نهایت خرید می کردند.

وی خاطر نشان می کند: وضعیت اسکان طی سال جاری بسیار نامناسب بود به حدی که هنگام غذا خوردن نمک و فلفل به عنوان چاشنی های اولیه غذا بر سر میز وجود نداشت.

یاسر حدیثی دیگر غرفه دار نمایشگاه سراسری صنایع دستی خراسان شمالی از استان اصفهان نیز می گوید: با توجه به فروش کیف و اجناس چرمی در این غرفه و آن هم از نوع مر غوب فروش در حد تصور قبلی در این نمایشگاه حاصل نشد.

وی یادآورشد:حضور بازدیدکنندگان در مجموع خوب بود ولی به دلیل قدرت پایین خرید در بین مردم این منطقه ،متاسفانه فروش خوب نبود.

صفر سالمی غرفه دار فروش انواع شال و روسری زنانه نیز می گوید: با توجه به این که اجناس غرفه از یک قیمت متعادل برخوردار بود بنابراین میزان فروش در سطح خوبی بود.

وی محل اسکان و بازدید مردم از نمایشگاه را بسیار خوب ارزیابی کرد.

سحر جعفری از خراسان شمالی و دارای غرفه زیورآلات نیز اظهار می دارد: نحوه اطلاع رسانی در خصوص برگزاری نمایشگاه بسیار ضعیف بوده است.

وی ادامه داد: زمان برگزاری نمایشگاه در پنج یا شش روز بسیار کم بوده و همچنین ساعات بازدید نیز از 16 عصر تا 23 نیز ساعت بدی بود زیرا ساعت 16 میزان مراجعه کنند گان بسیار کم اما در ساعت اوج شلوغی و بازدید مردم به اجبار باید نمایشگاه تعطیل شود.

زهرا قیاسی از استان مرکزی دارای غرفه چاپ باتیک بر روی لباس و انواع شال روسری از جنس ابریشم می گوید: مردم این استان دارای قدرت خرید بسیار پایینی هستند به طوری که بخش بسیاری از اجناس داخل غرفه به فروش نرسیده است.

وی ادامه می دهد: البته مردم  بومی و استان برخی از مسافرین نیز با هنر طراحی بر روی لباس ها و شال و روسری و یا استفاده از تکنیک های تلفیقی از ادبیات و نقاشی ناآشنا بودند.

زیبا قویدل باشکانلو از بازدید کننده های این نمایشگاه می گوید: برخی از اجناس داخل نمایشگاه قیمت مناسبی داشته و برخی نیز بسیار گران بودند.

وی همچنین زمان برگزاری نمایشگاه را بسیار کم عنوان می کند و می افزاید: باید وسیله ای نیز به منظور سهولت در رفت و آمد برای این نمایشگاه همانند دیگر نمایشگاه های موجود در مرکز استان در نظر می گرفتند.

بیتا یزدانی نیز دیگر بازدید کننده این نمایشگاه اظهار می دارد: باید اطلاع رسانی مناسبی در خصوص برگزاری نمایشگاه در رسانه ها و صداسیماه و سطح شهر می شد.

وی عنوان می کند: برخی از اجناس موجود در نمایشگاه به حدی گران بود که به اجبار فقط به تماشای آن پرداختیم.  

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.